سخنگوی ارشاد: از غیبت برخی رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات ناراحت بودیم

کدخبر: 1038382

نوش‌آبادی در نشست خبری گفت: انتقاد نباید باعث قهر کردن برخی رسانه‌ها می‌شد/ از افزایش تعرفه کاغذ استقبال نمی‌کنیم/ جوایز جایزه جلال هم‌تراز با جایزه کتاب سال خواهد بود

به گزارش خبرنگار نسیم، نشست خبری محمدحسین نوش آبادی صبح امروز در محل وزارت ارشاد برگزار شد، نوش آبادی در ابتدای این نشست، با اشاره به آغاز هفته کتاب گفت: اهمیت کتاب و نوشتن و مطالعه را همه می دانند، کتاب سند تحول یک ملت و فرهنگ است، انقلاب ما هم یک انقلاب فرهنگی است زیرا فرهنگ خواستگاه نظام اسلامی است.

وی افزود: اسلام به مطالعه و فرهنگ اهمیت زیادی می دهد؛ ما کتاب را ابزار رشد فکری و فرهنگی جامعه می دانیم. سخنگوی ارشاد گفت: ما به نویسندگان و اهل قلم احترام می گذاریم؛ یکی از مولفه های توسعه فرهنگی میزان چاپ، توزیع و خوانندگان کتاب است و از شهریور ٩٢ تا الان بش از ١٦٠ هزار عنوان کتاب مجوز داده شده که تعداد شمارگان کتاب ٣٤٢٣٦٧٣٢٢ نسخه در حوزه های مختلف بوده است، این شمارگان تعدادکتاب هایی است که در دولت یازدهم به چاپ رسیده است. وی با بیان اینکه کتاب نخواندن مردم نگران کننده است، گفت: باید فکر اساسی برای این موضوع داشته باشیم؛ خوشبینانه ترین آمار برای سرانه مطالعه ٢٠ دقیقه است. نوش آبادی گفت : از ٢٣ آبان تا اول آذر هفته کتاب نام گذاری شده، معاونت فرهنگی و نهاد کتابخانه ها برنامه های متعددی داشته اند. وی با اشاره به برگزاری جایزه جلال گفت: تا به حال نامزدهای سه بخش معرفی شدند، جوایز این جایزه هم قرار است به نحوی باشد که هم تراز با جایزه کتاب سال باشد.

نوش آبادی. در خصوص نمایشگاه مطبوعات که در هفته گذشته برگزار شد گفت: استقبال خوبی از نمایشگاه شد، این گونه نمایشگاه‌ها فرصت خوبی است برای اینکه مردم و رسانه ها در کنار هم قرار بگیرند، حضور مردم نشان داد رسانه ها جایگاه خودشان را پیدا کردند و ٧٠٠ رسانه در این نمایشگاه حضور داشتند و همچنین شخص رئیس جمهور از نمایشگاه بازدید کردند و از همه جریانات سیاسی در نمایشگاه حضور داشتند.

وی تاکید کرد: مناسفانه تعدادی رسانه غایب بودند اما این غیبت لطمه ای به حضور مردم وارد نکرد و البته ما از حضور نداشتن این رسانه ها ناراحت بودیم، انتقاد نباید باعث قهر کردن این رسانه ها می شد.

وی در خصوص افزایش تعرفه کاغذ و مخالفت وزیر ارشاد با این موضوع گفت: وزارت ارشاد از افزایش تعرفه کاغذ استقبال نمی کند و مخالف است، این افزایش تعرفه باعث افزایش فیمت کاغذ می شود، باید با کنترل و مدیریت چپ خللی در عرضه کتاب به وجود نیاید.

وی در ادامه به جلسات مشترک ارشاد و وزارت صنعت اشاره کرد و افزود: برای موضوع تعرفه کاغذ، این جلسات برگزار شده است، و سعی ما این است که از تولید داخلی حمایت کنیم، ما با واردات کاغذ موافق نیستیم اما چون تولید کمی داریم، مجبوریم تا کاغذ خارجی وارد کنیم. نوش آبادی در خصوص دیدار وزیر ارشاد با مراجع و عدم دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: ارتباط وزبر با مراجع ارتباط خوبی است، ایشان چندین بار دیداری داشته اند با مراجع و دیدار اخیر هم خیلی خوب بود و نتایج خوبی داشت و مراجع نکات مدنظرشان را ارائه دادند. وی ادامه داد: اینکه با بعضی مراجع ملاقات خاصل نشد به خاطر برنامه ربزی دفاتر و مریضی برخی مراجع بود، نپذیرفتن آیت‌الله مکارم شیرازی را رد می کنم، ایشان کسالت داشتند.

وی در خصوص ساخت فیلم های تاریخی گفت: تولید هر گونه فیلم در خوزه دینی با حساسیت و اهمیت است، حاشیه ها برای این فیلم ها هست ، وجود این مشکلات نباید باعث عدم ساخت این فیلم ها شود، تولیدات مضامین دینی باید با پرهیز از نقاط اختلاف برانگیز باشد، در مجموع فیلم سازان ما بابد همه مسائل را در نظر بگیرند، مشکل رستاخیز همین موضوع بود.

وی ادامه داد: فیلم نامه نویسان ما هم باید این موضوعات را رعایت کنند، امروز توجه به خطابه و نظرات رهبری برای ما الویت اول است ، در نشستی که اخیرا کارگردان با وزیر ارساد داشتند، قرار شد تا در کارگروهی این مسئله بررسی شود، و بتوانیم به زودی این فیلم را اکران کنیم، حوزه های علمیه باید با یک نگاه واقع بینانه به این موضوعات نگاه کنند، ما هر چه بتوانیم اندیشه ها و باورهایمان را از طریق فیلم نشان دهیم توانمندی هایمان را زیاد خواهیم کرد. وی گفت: الان در ترکیه ٤٠٠ سینما فیلم محمد را نشان می دهند، و این نشان دهنده تاثیرگذاری فیلم است، همه کشورها از فیلم استقبال کرده اند جز چند کشور عربی که از اول مخالف بودند، این تولیدات می توانند سینمای ما را بیش از پیش در دنیا معروف کند. وی در خصوص وضعیت دانشکده خبر گفت: یک اختلاف حقوقی بین مالک ساختمان و مسئولان دانشکده بود و این فرایند طولانی شد و باعث شد حکم قضایی گرفته شود، الان رفع پلمپ شده و مشکل حل شده و مسئله مالی حل شده است وی در پاسخ به «نسبم» در خصوص دیدار وزیر خارجه با ایت الله مکارم همزمان با سفر وزبر ارشاد گفت: چیزی که به ما گفتند این بود که ایشان کسالت دارند، من از جزئیات و بحث های دیگر اطلاعی ندارم، البته دیدار ها ساعتش همزمان نبوده، شاید در آن زمان ایشان حال مساعدی نداشتند. وی در پاسخ به سوال دیگر «نسیم» در خصوص جلسه شورای عالی سینما و حضور رئیس جمهور در این جلسه گفت: ایشان در مصاحبه ای گفتند که این حضور را اعلام می کنیم، و ما همچنان منتظر برنامه ریزی دفتر ایشان هستیم و امیدواریم که هر چه سریع تر اتفاق بی افتد. وی در خصوص بودجه برای ارکستر سمفونیک گفت: برخی از بودجه پرداخت شده است، و امیدواریم بقیه اعتبار هم جذب شود.

وی در خصوص وضعیت مفقودان فاجعه منا گفت: امیدواریم با اقدامی که دارد صورر می گیرد، و آزمایش دی ان ای ١٩ نفر فرستاده شده، بستگان درجه یک این ١٩ نقر به زودی به عربستان می روند تا تعیین تکلیف نهایی همه اجساد نمی توانیم در مورد وضعیت آقای رکن آبادی حرفی بزنیم، امیدواریم ایشان جز این مفقودان باشند و اگر بررسی ها صورت بگیرد، و جز مفقودان نباشند مشخص می شود که گمانه های دزدیدن ایشان قوت می گیرد.

وی در خصوص وضعیت تلگرام گفت: کانال هایی که مدنظر ما بود، توسط مسئولان این شبکه های اجتماعی فیلتر شد و این باعث شد که بحث از دسترس خارج کردن تلگرام در کشور منتفی شود.

وی گفت: وزیر ارشاد، سه شنبه به منظور پاسخ به سوال علی مطهری، با موضوع اقدامات وزارت ارشاد برای ممنوعیت استفاده از اسامی بیگانه در کشور به مجلس می رود.

ارسال نظر: