ربات انسان‌نمای سورنای ۳ رونمایی شد

کدخبر: 1038388

معاون علمی و فن‌آوری رئیس‌جمهور طی مراسمی امروز در دانشگاه تهران از ربات انسان‌نمای ملی سورنای ۳ رونمایی کرد/ شناسنامه ربات انسان نمای ایرانی سورنا ۳ امضا شد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، روبات انسان‌نمای سورنا 3 با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در دانشکده مکانیک دانشگاه تهران رونمایی شد.

از نکات قابل توجه این مراسم درخواست مجری برنامه از عکاسان رسانه‌ها برای گرفتن عکس‌های‌ بدون فلاش بود. گفتنی است روبات انسان‌نمای سورنا 3 حساس به نور می‌باشد.

بنا براین گزارش نسل اول سورنا، تنها به عنوان نمادی برای اعلام آغاز پروژه، طراحی ساخت و هوشمند سازی ربات انسان نما در آذرماه سال 87 ارائه شد. پس از چندین ماه تلاش مستمر و شبانه روزی نسل دوم سورنا در 12 تیرماه 89 با حضور رئیس جمهور و جمعی از روسا و مقامات دانشگاه، صنایع و معادن در سالن اجلاس سران رونمایی شد. طی حدود 4 سال همکاری بیش از 70 نفر از اعضای هیات علمی، مهندسین و دانشجویان در زمینه ربات از دانشگاه های برتر کشور، پروژه ربات انسان نمای ملی سورنای سه در تاریخ 20 خرداد 94 به انجام رسید و توانمندی های آن در حضور مسئولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ارائه شد.

سورنای سه با قدی برابر با 190 سانتیمتر و وزنی درحدود 98 کیلوگرم در زمره ربات‌های انسان نما به اندازه واقعی انسان بالغ قرار می‌گیرد.این ربات در مقایسه با سورنای دو پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است، در مورد توانمندی‌های این ربات می‌توان به حرکت بر روی سطوح ناصاف، حرکت روی سطوح شیب دار و پایین آمدن از پله اشاره کرد. همچنین این ربات می‌تواند با شعاع دلخواه دور بزند، در واقع دور زدن در جا از دیگر قابلیت های حرکتی این ربات است. سورنا سه قادر است از دو طریق بینایی و شنوایی با محیط ارتباط برقرار کند و قابلیت سخن گفتن به صورت محدود را نیز دارد. گفتنی است، سورنا سه با ارتقاء سطح هوشمندی، می تواند اشیا را تشخیص داده و موقعیت آن را برای گرفتن جسم دراختیار سیستم کنترلی قرار دهد. همچنین شناسایی و تعقیب صورت افراد در حال حرکت از دیگر قابلیت‌های سورنای سه است.

در حاشیه رونمایی از ربات انسان نمای ایرانی سورنا سه، شناسنامه این ربات، توسط سورنا ستاری توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران امضا شد.

ارسال نظر: