بلومبرگ: تحریم‌ها علیه ایران احتمالا از نیمه ژانویه برداشته خواهد شد

کدخبر: 1039150

در این گزارش آمده است: در پی اقدامات ایران برای برداشتن و انبار کردن تجهیزات هسته‌ای، احتمالا تحریم های نفتی و بانکی علیه ایران تا اواسط ماه ژانویه برداشته خواهد شد

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

پایگاه خبری بلومبرگ نوشت: با توجه به اجرای برجام توسط ایران، تحریم ها علیه این کشور احتمالا از نیمه ژانویه برداشته خواهد شد.

"جاناتان تیرونه" در تحلیلی برای این پایگاه خبری نوشت: در پی اقدامات تکنیسین های ایران برای برداشتن و انبار کردن تجهیزات هسته ای در تاسیاست غنی سازی اورانیوم، احتمالا تحریم های نفتی و بانکی علیه ایران تا اواسط ماه ژانویه برداشته خواهد شد.

براساس گزارش سازمان انرژی اتمی ایران در روز چهارشنبه،‌این کشور تا پانزدهم ماه نوامبر، 4530 سانتریفیوژ را در طول بیست و هشت روز برداشته است که روزانه حدود 162 سانتریفیوژ است.در صورتی که کار پیاده سازی سانتریفیوژها به همین منوال و سرعت ادامه داشته باشد، ایران تا دوازدهم ژانویه قادر خواهد بود به طور کامل به تعهدات خود در توافق با شش قدرت جهانی را عملی کند.

رابرت کلی(Robert Kelley)، مهندس هسته ای و مدیر سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه نظارت بر پروژه های برچیدن سانتریفیوژها اظهار داشت:«بعد از مدتی این به یک روند عادی بدل می‌شود، این کار خیلی هم با عوض کردن لاستیک خودرو تفاوتی ندارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که ایرانی‌ها نتوانند با همین سرعت ادامه دهند.»

بلومبرگ به نقل از دو دیپلمات ارشد که از روند برچیدن سانتریفیوژها آگاهی دارند، نوشته است که ناظران آژانس در تمام مراحل جمع آوری سانتریفیوژها حضور داشته‌اند.

بنا بر این گزارش، آژانس شماره سریال هر ماشینی را که برچیده می‌شود، ثبت می‌کند تا اطمینان یابد که آن‌ها از نظارت خارج نمی‌شوند.

کاهش هشت تنی ذخایر اورانیوم غنی‌شده، تغییر قلب رآکتور آب سنگین اراک و همچنین افزایش نظارت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای از دیگر تعهدات ایران است.

ارسال نظر: