پژویان: با بسته جدید دولت به هیچ وجه از رکود خارج نمی‌شویم

کدخبر: 1039856

عضو هیات علمی دانشگاه علامه در گفتگو با «نسیم» با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت: نقدینگی فعلی و نقدینگی حاصل از بسته خروج از رکود به جیب مردم سرازیر شود، باید منتظر تورم باشیم/ "حفظیات اقتصادی" خود را به خورد مردم می‌دهند

جمشید پژویان اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «نسیم» در خصوص بسته خروج از رکود دولت و تاثیرات آن بر اقتصاد ایران اظهار کرد: بسته خروج از رکود در درجه اول اقدامی در جهت فروش 110 هزار خودروی موجود در انبارهای خودروسازان بود و این که فکر کنیم چون تقاضایی در صنعت خودروسازی ایجاد می شود، این صنعت به سمت اصلاح حرکت می کند، تفکر غلطی است.

وی در خصوص تاثیرات تورمی اجرای این بسته عنوان کرد: آن چیزی که به عنوان وام به دست مردم رسیده، به سمت خودروسازان سرازیر شده و با توجه به این که قیمت قطعات خودروسازی افزایش پیدا کرده خودروسازان برای افزایش تولید بخش عمده ای از این تسهیلات را در این جهت استفاده می کنند.

این اقتصاددان تصریح کرد: با وجود این وام، قدرت خرید مردم همچنان در سطح پایینی است، زیرا به سمت مردم سوق پیدا نکرده که آنها آن را در زمینه کالا و خدمات دیگر استفاده کنند و در نهایت تورم ایجاد شود.

افزاش نقدینگی و پایه پولی که بابت بسته خروج از رکود ایجاد می شود، در آینده تورم زاست

پژویان بیان کرد: افزایش نقدینگی و پایه پولی که بابت بسته خروج از رکود و افزایش بدهی بانکهای تجاری به بانک مرکزی ایجاد شده، در آینده منجر به تورم خواهد شد.

دولت با این سیاستها نشان داد که از هر دستاویزی برای غرق نشدن استفاده می کند

وی با انتقاد از سیاستهای دو سال اخیر دولت به نسیم گفت: سیاستهایی که دولت در این دو سال اجرا کرده بی نظم و مبهم است. دولتمردان بیشتر شبیه غریقی عمل می کنند که در حال غرق شدن است و از هر دستاویزی برای غرق نشدن استفاده می کند. آنها بدون اینکه یک نقشه راه منظم و یک مجموعه سیاستهای صحیح و درست داشته باشند، عمل می کنند.

کاهش ذخیره قانونی بانکها نزد بانک مرکزی نقدینگی را رشد می دهد

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه در خصوص تاثیر کاهش ذخبره قانونی بانکها نزد بانک مرکزی بر افزایش تورم خاطرنشان کرد: کاهش ذخیره قانونی بانکها نزد بانک مرکزی باعث خواهد شد که توانایی وام دهی بانکها افزایش یابد. این کار پول بانکی را زیاد خواهد کرد و جزئی از رشد نقدینگی در ماههای آتی را منجر خواهد شد.

پژویان با انتقاد از برخی توجیهات دولتمردان درباره افزایش احتمالی تورم بعد از اجرای بسته خروج از رکود به نسیم گفت: این توجیهاتی که برخی از دولتمردان مطرح می کنند، مانند بچه هایی است که یک چیزی را حفظ می کنند و بعد تکرار می کنند. اینکه خروج از رکود حتما باید از مسیر افزایش تورم بگذرد بستگی به شرایط اقتصادی یک جامعه دارد.

برخی از دولتمردان مانند بچه مدرسه‌ای‌ها، حفظیات خود را به خورد مردم می‌دهند

وی عنوان کرد: در جامعه ای که در آن بسیاری از مشکلات در سمت عرضه و تولید است خیلی از اقدامات بی نتیجه و بی فایده خواهد بود. دولتمردان چون مشکلات ساختاری اقتصادی را حل نمی کنند، مانند بچه های مدرسه و یا بچه های دوره کارشناسی اقتصاد، از روی کتاب چیزهایی را حفظ کرده و بازگو می کنند و فکر می کنند اینها برای اقتصاد ایران فایده خواهد داشت.

نقدینگی فعلی و نقدینگی حاصل از بسته خروج از رکود به جیب مردم سرازیر شود، باید منتظر تورم باشیم

این اقتصاددان به تاثیر گذاری رفع تحریمها در ایجاد تورم اشاره و به نسیم بیان کرد: زمانی که تحریمها از بین برود و پولهای ذخیره شده ما آزاد شود، اگر خودش را در اقتصاد کشور نشان دهد و اثرش در جیب مردم آشکار شود، تورم ایجاد خواهد شد.

پژویان با بیان این مطلب که" بسته خروج از رکود، به هیچ وجه اقتصاد ایران را از رکود خارج نخواهد کرد" تصریح کرد: مشکلات ساختاری در چارچوب مبانی اقتصاد کشور است که تا آنها را رفع نکنیم نباید امیدی به حل مشکلات اقتصادی داشته باشیم. از 40 تا 50 سال گذشته این مشکلات را داشتیم و روز به روز بیشتر می شود.

وی در خصوص زمان بازگشت تورم گفت: زمانی که نقدینگی 872 هزار میلیارد تومانی موجود و نقدینگی 235 هزار میلیاردی احتمالی ناشی از بسته دوم خروج از رکود به جیب مردم سرازیر شود و آنها هم آن را به تقاضای بالفعل تبدیل کنند، باید منتظر بازگشت تورم باشیم.

ارسال نظر: