مدیرعامل اسبق بانک صادرات: بسته ضد رکودی دولت هم تورم‌زاست و هم پایه پولی را افزایش می‌دهد

کدخبر: 1039885

حسینی هاشمی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» با تشریح سه مانع نتیجه بخش بودن بسته خروج از رکود گفت: با اجرای این بسته ۲۳۵ هزار میلیارد به بخش سیال نقدینگی افزوده می‌شود

سید بهاالدین حسینی هاشمی مدیرعامل اسبق بانکهای صادرات و سرمایه در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در خصوص بسته خروج از رکود دولت و تاثیرات آن بر رشد نقدینگی و پایه پولی اظهار کرد: سیاست خروج از رکود دولت بدون زیان و بدون اثرات جانبی نیست، ولی در حال حاضر نقدینگی در بانکها به دلیل عدم وصول مطالبات فریز شده است.

وی افزود: اگر نقدینگی جدیدی به اقتصاد تزریق شود، اثر خیلی زیادی بر رشد نقدینگی قبلی ندارد چون این نقدینگی فریز شده است. همچنین اگر شما به مصرف کننده نهایی تسهیلات دهید، در واقع غیر مستقیم به بخش تولید تسهیلات داده اید. این مسئله علاوه بر اینکه باعث تحریک تقاضا می شود باعث رونق تولید می شود.

حسینی هاشمی گفت: در حال حاضر تولید کنندگان برای گرفتن تسهیلات وثیقه و ظرفیت ندارند و حد مجاز تسهیلات هم اجازه تسهیلات گرفتن را به آنها نمی دهد، از طرفی به هر حال باید به نقدینگی برسند و بهترین راه هم راه فروش است، یعنی پول کالایی را که می فروشند بگیرند. وظیفه بانکها هم این است که فروش نسیه را تامین مالی کنند.

بسته خروج از رکود چگونه پایه پولی را افزایش می دهد؟

وی با اشاره به تاثیری گذاری بسته خروج از رکود بر رشد پایه پولی تاکید کرد: بخشی از پولی که بانک مرکزی از طریق ذخیره قانونی به این طرح وارد می کند، بر رشد پایه پولی اثر می گذارد، که باعث رشد نقدینگی هم می شود.ولی آن قسمتی که از منایع موجود و منابع در گردش بانکها تامین می شود، روی پایه پولی اثر نمی گذارد و تنها روی سرعت گردش پول اثر می گذارد.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات به نسیم تصریح کرد: در همه جای دنیا وقتی اقتصاد راکد است به آن پول تزریق می کنند. در آمریکا هم در هنگام بحران مالی، وقتی آمریکا چند سال قبل وارد بحران شد، بانک مرکزی این کشور به اقتصاد این کشور پول تزریق کرد . این یعنی مطالبات آینده بانکها را پیش خرید کرده و اوراق قرضه را از آنها بازخرید کرد و نقدینگی جدیدی به اقتصاد این کشور تزریق کرد تا بانکها بتوانند با تزریق نقدینگی و دادن وام، اقتصاد، را از رکود خارج کنند.

حسینی هاشمی گفت: این روش تنها روش موجود برای خروج از رکود است و اگر دولت هیچ کاری نکند، اقتصاد در همین وضع فعلی باقی می ماند. بدترین وضعیت اقتصادی، وضعیتی است که ما در آن قرار داریم، چون نقدینگی وجود ندارد، اقتصاد راکد است و تقاضا نیز روی زمین مانده است. در حال حاضر دولت تقاضا را برداشته و پولها را مستقیم به دست تولید کننده و فروشنده داده است.

دولت می توانست به حای خودرو به همه بخشهای تولید تسهیلات بدهد

وی با انتقاد از نوع نگرش دولت در اجرای این بسته به نسیم خاطرنشان کرد: سوالی که این جا مطرح است این است که ما باید منابع را به سمت کدام بخش سوق دهیم؟ آیا خروج از رکود خودرو اهمیت دارد یا خروج از رکود کشاورزی و لوازم خانگی؟ بانکها باید تامین منابع شوند که به همه بخشها تسهیلات دهند و نباید تنها خودرو از این مسئله بهره مند نشود، بلکه همه بخشهای تولید باید سود این تسهیلات را ببینند و دولت نظارت کند تا این تسهیلات به دست تولید کننده برسد.

بسته خروج از رکود دولت حتما تورم زاست

حسینی هاشمی با پیش بینی افزایش تورم بعد از پایان اجرای بسته خروج از رکود دولت به نسیم گفت: این طرح اثرات افزایش تورمی دارد ولی از یک طرف چون عرضه را زیاد می کند باعث کاهش تورم هم می شود، اما جمع جبری بین کاهش و افزایش تورم نشان می دهد که شاهد مقداری افزایش تورم با اجرای این طرح خواهیم بود و این طبیعی است، چون تورم بهای ایجاد رونق و شغل است و شما نمی توانید با چیز دیگری یخ رکود را آب کنید.

تنها 60 درصد از 870 هزار میلیارد از نقدینگی موجود در گردش است

وی خاطرنشان کرد: این طرح سرعت گردش پول را بالا می برد و یکی از عوامل افزایش نقدینگی افزایش سرعت گردش پول است، بنابراین باید انتظار افزایش نقدینگی را داشته باشیم. نقدینگی 870 هزار میلیارد تومانی موجود فریز شده است و تنها 60درصد آن در گردش است و در فرآیند وام دهی بانکها اثر دارد. 15 درصد آن شامل سپرده قانونی بانکها در بانک مرکزی است 25 درصد آن هم شامل مطالبات معوق است.

235 هزار میلیارد بسته خروج از رکود به کدام بخش نقدینگی افزوده می شود؟

مدیرعامل اسبق بانک سرمایه با اشاره به افزایش 235 هزار میلیارد نقدینگی با اجرای بسته خروج از رکود دولت به نسیم عنوان کرد: 235 هزار میلیارد تومانی که بابت وام خودرو و کالا به اقتصاد کشور تزریق می شود به نقدینگی سیال اضافه می شود و اثری بر نقدینگی فریز شده ندارد. ولی از آن طرف بر رونق اقتصادی و افزایش درآمد مردم اثر دارد. یعنی واحدهای تولیدی سود آور می شوند و این سود توزیع شده و دولت هم از آن واحد مالیات می گیرد. این فرآیند یک چرخه است که همه آن منجر به تورم نمی شود.

حسینی هاشمی در خصوص نتیجه بخش بودن بسته از رکود بر کل اقتصاد کشور گفت: اگر بسته خزوج از رکود جامع باشد و اعتبار بین المللی آزاد شده بعد از برجام هم به کمک ریال بیاید و قدرت نقدینگی در بخش موثر استفاده شود، یعنی ظرفیت معطل مانده واحدهای تولیدی به کار گرفته شود، حدفاصل شش ماه تا یک سال دیگر طلیعه ای از رونق در اقتصاد ایران دیده خواهد شد.

سه مانع نتیجه بخش بودن بسته خروج از رکود

وی با اشاره سه مانع عدم نتیجه بخشی بسته خروج رکود خاطرنشان کرد: ولی سه عامل ناامید کننده وجود دارد که امکان خروج از رکود را کاهش می دهد که یکی کسری بودجه دولت، دیگری کاهش درآمد ارزی دولت و سومی رشد مطالبات معوق است. سیاست پولی بانک مرکزی باید از این سدها بگذرد.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات با ارائه راهکارهایی برای خروج اقتصاد کشور از رکود بیان کرد: دولت، اول باید به سمت شفاف سازی، در ترازنامه ها و صورتهای مالی بانکها برود، سپس باید به سمت خصوصی سازی واقعی برود و از تصدی گری واقعی دست بردارد. در مرحله بعدی باید خود را کوچک کند و سپس باید به سمت اعتبارات بین المللی برود. در نهایت هم باید به سمت اوراق مشارکت و اوراق قرضه ریالی داخلی برود، تا اقتصاد از خروج شود.

ارسال نظر: