صحن مجلس رنگ گزارش "پرونده زمین‌خواری" در دوره نهم را به خود می‌بیند؟

کدخبر: 1040074

گزارش «نسیم» از رسانه‌‌ای شدن پرونده زمین خواری در مناطق مختلف و وعده اعضای کمیسیون اصل ۹۰ برای قرائت گزارش انفال خواری در صحن/ جدول کاری مجلس نهم خبرهای خوبی از قرائت گزارش در این دوره را نمی‌دهد+جدول تعطیلات مجلس

گروه اجتماعی «نسیم» محسن حسین‌پورعرب: اظهارنظر جنجالی صفر نعیمی رز، نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی علیه کمال‌الدین پیرموذن در رابطه با زمین‌خواری منطقه گردنه حیران سرآغاز رسانه‌ای شدن و مطرح‌شدن این مسئله در صحن مجلس بود. این موضوع پس از سخنان رهبر معظم انقلاب در دستور کار کمیسیون اصل ۹۰ مجلس قرار گرفت .

زمین‌خواری‌های گردنه حیران کار مردم عادی نیست

علی علی لو عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در مورد زمین خواری‌های گردنه حیران به «نسیم» گفته بود: این اتفاقات در آن منطقه (گردنه حیران) آن‌طور که من مشاهده کرده‌ام کار مردم عادی نمی‌تواند باشد. کسانی که در این منطقه ساخت‌و‌ساز کرده‌اند یا از مسئولین هستند یا از رانت مسئولین استفاده کرده‌اند. این مسئولین نیز بخشی از آن‌ها شناسایی‌شده‌اند، که این عوامل هم درگذشته حضورداشته‌اند و هم در حال حضور دارند. این عوامل هم می‌توانند از دستگاه قضایی باشند هم از نمایندگان مجلس که بحث بنده دستگاه‌ها نیست. بلکه منظور بنده رانت دولتی است که این اشخاص از آن بهره‌مند می‌باشند .

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرده بود: از دیگر مسائل مهم و آشکار این پرونده این است که این عوامل تنها مربوط به یک دوره نیست. بلکه هم‌دوره قبل و حتی دوره قبل‌تر و هم این دوره را شامل می‌شوند. این امر هم با بازدید از منطقه کاملاً قابل‌اثبات است. زیرا بحث کوه‌خواری و ساختمان‌سازی در آن منطقه نشان می‌دهد بعضی از ساخت‌و‌ساز‌ها حتی مربوط به ۱۵ سال قبل است. پس این مطلب بیان‌گر این است که بحث زمین‌خواری و استفاده از رانت دولتی هم مربوط به این دولت و هم مربوط به دولت‌های قبل و قبل‌تر می‌شود .

اما در کنار پرونده گردنه حیران گزارش‌هایی نیز مبنی بر پدیده زمین‌خواری در سایر مناطق تهران ازجمله لواسانات، شمیرانات، فشم، میگون، حاشیه رودخانه جاجرود نیز منتشرشده که بیانگر گستردگی این پدیده شوم است .

از این حیران‌ها کم نداریم

اما سید محمدحسین میرمحمدی عضو دیگر کمیسیون اصل ۹۰ نظرات متفاوتی در رابطه با پرونده زمین‌خواری گردنه حیران داشت. در همین رابطه وی در گفتگو با «نسیم» اظهار داشته بود: در مورد پرونده حیران و تصرف اراضی این منطقه این نکته حائز اهمیت است که اراضی تصرف‌شده جزو "استثناهای منابع طبیعی" است و تجاوز به اراضی طبیعی لحاظ نمی‌شود. گردنه حیران یکی از پرونده‌های زمین‌خواری است که رسانه‌ای شد، درحالی‌که اگر نوار شمالی کشور از آستارا تا گرگان را نظاره کنید موارد زیادی اتفاق افتاده است که هیچ‌گونه نظارتی صورت نگرفته است .

وی همچنین در رابطه با گزارش کمیسیون در رابطه با این پرونده افزوده بود: اگر قرار باشد گزارشی به مجلس ارائه شود و در صحن مجلس جهت اطلاع افکار عمومی قرائت شود گزارش مجموع عملکرد کمیسیون در رابطه با پدیده انفال‌خواری خواهد بود که طیف گسترده‌ای از زمین‌خواری، رودخواری، کوه‌خواری، معدن‌خواری و غیره را شامل خواهد بود .

در همین رابطه میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار تاکید کرده بود: این پیگیری‌ها و نظارت‌ها ادامه خواهد داشت و تنها به مجلس نهم منتهی نخواهد شد و مطمئناً در دور جدید مجلس نیز ادامه خواهد داشت .

کلیات پرونده زمین‌خواری آماده است

محمدعلی‌پور مختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز پنجم آبان ماه در گفتگو با «نسیم» گفته بود : کلیات گزارش پرونده زمین‌خواری کمیسیون اصل ۹۰ آماده‌شده است و ما در حال نگارش متن نهایی هستیم که به‌زودی گزارش به هیئت‌رئیسه مجلس ارسال خواهد شد و در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت .

وی همچنین در مورد میزان تأثیرگذاری این گزارش عنوان کرده بود: اثر گزارش ما این است که عملکرد دستگاه‌ها را ارزیابی می‌کنیم و موانع و همچنین راهکار‌ها و پیشنهادهایی که در این خصوص وجود دارند را بررسی می‌کنیم تا به‌طورکلی جلوی این قضیه را بگیریم و انشا الله در گزارش ارائه خواهد شد .

پورمختار همچنین در رابطه بازمان ارائه گزارش اظهار داشته بود: گزارش باید در کمیسیون بیاید سپس بررسی و تصویب شود و تا حداکثر یک یا دو هفته آینده در کمیسیون تصویب خواهد شود .

اتمام پرونده زمین‌خواری تا پایان آبان ماه؟!

در حالی که پیش از این در دوازدهم مهرماه سال جاری محمد علی پورمختار رئیس کمیسیون اصل نود خبر از قرائت گزارش این کمیسیون در صحن تا پایان مهرماه داده بود، نه تنها این اتفاق نیافتد بلکه وعده آبان ماه داده شد. مصطفی افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در گفتگو با خانه ملت اظهار داشته بود: این پرونده تا پایان آبان ماه جمع‌بندی و به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه خواهد شد .

اما آبان ماه نیز به اتمام رسید و خبری از گزارش کمیسیون اصل نود مجلس راجع به این پرونده نشد. صحبت‌های رئیس کمیسیون و سخنگوی کمیسیون عملی نشد .

هنوز مصوبه‌ای در هیئت‌رئیسه کمیسیون به تصویب نرسیده است

ضرغام صادقی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز در روز پایانی آبان ماه در گفتگویی با «نسیم» تاکید کرده بود: هنوز مصوبه‌ای در هیئت‌رئیسه کمیسیون به تصویب نرسیده است که بخواهد به مجلس ارائه شود .

پرونده زمین‌خواری میراث مجلس نهم برای دوره دهم؟

با تمامی این تفاصیل اگر نگاهی به برنامه‌های پیش روی مجلس تا پایان دوره نهم بیاندازیم و با در نظر گرفتن اینکه لایحه بودجه سال آینده تا ۱۵ آذر ماه تقدیم مجلس می‌شود و قطعا تمامی کمیسیونهای تخصصی مجلس تا اواخر سال درگیر آن خواهند بود و همچنین با توجه به برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه و برگزاری دوره دوم در اردیبهشت ماه سال آینده و احتمال بیشتر سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود بعید به نظر می‌رسد تا پایان عمر مجلس نهم گزارشی از پرونده "انفال خواری" در صحن این دوره از مجلس قرائت شود.

جدول ذیل نیز که تعطیلی های مجلس شورای اسلامی تا پایان سال را نشان می‌دهد، احتمال وقوع این گمانه را تقویت می‌کند.

با توجه به جدول فوق بازه زمانی ۱۵ آذر لغایت ۷ دی‌ماه مطمئناً برای رسیدگی به برنامه بودجه سال ۹۵ صرف خواهد شد. همچنین ۲۰ دی‌ماه لغایت ۱۳ بهمن نیز به حواشی و تصویب بودجه سال ۹۵ رسیدگی خواهد کرد. با این تفاسیر وقتی باقی نمانده است و پرونده زمین‌خواری به مجلس دهم واگذار خواهد شد .

ارسال نظر: