تحلیل معاون وزیر اسبق صنعت از فشار دولتی‌ها برای استعفای نعمت‌زاده: حلقه پاستور او را نمی‌خواهد

کدخبر: 1040113

واعظ آشتیانی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»: حلقه اطراف روحانی می‌خواهند افرادی را بیاورند که از آنها حرف شنوی داشته باشند/ نعمت‌زاده به جوانان میدان نداد و رفقای خود را مانند خسروتاج به وزارتخانه آورد

امیررضا واعظ آشتیانی معاون وزیر اسبق صنایع و معادن در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در خصوص فشار برخی از رسانه های نزدیک به دولت برای برکناری نعمت زاده از وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: فشار رسانه های حامی دولت برای برکناری نعمت زاده، یک جنگ قدرت در دورن دولت است. در درون دولت یازدهم جنگ قدرتی شکل گرفته که به واسطه رسانه های نزدیک به برخی از مشاوران پر نفوذ روحانی، در جامعه پخش می شود.

عده ای در دولت به تدریج شرایط برکناری نعمت زاده را فراهم می کنند

وی خاطرنشان کرد: عده ای در دوران دولت قصد دارند، آرام آرام بستر را برای برکناری آقای نعمت زاده فراهم کنند. البته این که نعمت زاده چه عملکردی داشته و برای صنعت، و معدن و تجارت کشور چه کرده، بحثی جداست که باید در زمانی دیگر به آن پرداخته شود.

من جای نعمت زاده بودم استغفا می دادم

معاون وزیر اسبق صنایع تصریح کرد: تعجب می کنم نعمت زاده با این همه تجربه، قابلیت این را ندارد که تشخیص دهد که باند قدرت درون دولت وی را نمی خواهد! من اگر جای ایشان بودم برای حفظ شان و جایگاه خودم حداقل یک تصمیم عقلایی می گرفتم. تصمیم عقلایی این است که ایشان استعفا دهد و برود و این بحثهای حاشیه ای به پایان برسد.

واعظ آشتیانی با اشاره به برنامه برخی از افراد در درون دولت برای تغییرات در کابینه یازدهم گفت: البته این اختلاف و فشاری که نزدیکان رئیس جمهور به برخی از اعضای کابینه وارد می کنند، تنها منحصر به نعمت زاده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی شود و آنها برای برخی از وزارتخانه های دیگر هم همین سناریو را طراحی می کنند.

حلقه اطراف رئیس جمهور می خواهند افرادی را بیاورند که از خودشان حرف شنوی داشته باشند

وی با بیان مصادیقی از تلاش مشاوران رئیس جمهور برای تغییر در کابینه به نسیم گفت: این وضعیت برای وزارت اقتصاد و وزارت ورزش هم وجود دارد و یک نوع قدرت نمایی از سوی افراد پرنفوذ اطراف رئیس جمهور محسوب می شود. کسانی که در دولت قصد دارند، قدرت را در قبضه خود داشته باشند به دنبال این هستند که وزرا و مدیرانی در دولت باشند که از آنها حرف شنوی داشته باشند. نمونه این مسئله هم فشار برای وارد کردن آقای ویسه به وزارت صنعت است، در حالی که رابطه ایشان با معاون اول رئیس جمهور اظهر من الشمس است.

معاون وزیر اسبق صنایع در خصوص احتمال به وقوع پیوستن خداحافظی نعمت زاده از کابینه یازدهم بیان کرد: کدهایی در حال رد و بدل شدن است که عده ای در دولت به واسطه رسانه هایشان برای برخی از وزرای کابینه خط و نشان می کشند. تجربه نشان داده هرگاه رسانه ها در خصوص مسئله ای گمانه زنی می کنند این مسئله به واقعیت می پیوندد.

در این دولت چهار وزیر انقدر اختیار ندارند که دور یک میز بنشینند و به رئیس جمهور نامه بنویسند

واعظ آشتیانی در خصوص ارتباط حضور نعمت زاده در میان چهار وزیر امضا کننده نامه معروف به رئیس جمهور در خصوص تعمیق رکود در کشور و تلاش برای برکناری وی به نسیم تصریح کرد: باور نمی کنم چهار وزیری که نامه انتقادی به رئیس جمهور را نوشتند، بدون هماهنگی دولت این کار را انجام داده اند. در این کابینه وزرا این قدر اختیار ندارند که چهار نفری دور یک میز بنشینند و چنین نامه ای را بنویسند. این نامه به توافق هسته ای و عملی کردن توافق هسته ای گره خورده بود. دولت با انتشار این نامه قصد سیاه نمایی داشت و می خواست این گونه به جامعه القا کند که وضع اقتصاد کشور به خط قرمز رسیده است.

کسانی که سابقه اجرایی ضعیفی دارند امروز مشاور رئیس جمهور شده اند

وی با انتقاد از حلقه مشاوران اطراف رئیس جمهور بیان کرد: اصولا افرادی که توانایی اجرایی ندارند، زیاد حرف می زنند و با این سخنان اوضاع را به نفع جریان و تشکیلات مورد نظر خودشان تغییر می دهند. مشاوران و اطرافیان رئیس جمهور مانند نهاوندیان و نجفی هم جز همین افراد هستند. اگر به سوابق اجرایی این افراد نگاه کنید می بینید که این افراد در مسئولیتهای اجرایی خود چندان اثر بخشی نداشته اند که امروز نقش مشاور و خط دهنده را در دولت ایفا می کنند.

معاون وزیر اسبق صنایع خاطرنشان کرد: در حال حاضر متاسفانه ارزشها عوض شده و هنوز تعریفی برای کارآمدی مدیر نداریم، به همین دلیل متر و معیاری برای یک مدیر موفق و یا ناموفق وجود ندارد. تا زمانی هم که مدیر موفق و ناموفق قابل تشخیص دادن نباشند، مشاوران رئیس جمهور از تغییر و تحولات در کابینه بیشترین نفع را خواهند برد.

ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی کارشناسی نبود

واعظ آشتیانی در خصوص ارتباط رفتن نعمت زاده با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ادغام این دو وزارتخانه ربطی به نعمت زاده نداشته که عده ای به او ربط می دهند. واقعیت این است که در یک تشکیلات هیچ گاه نمی توانیم میان تولید و تجارت هماهنگی و هم خوانی ایجاد کنیم. این ادغام از ابتدا کار درست و کارشناسی نبود، نه دولت وقت کار درست و کارشناسی کرد و نه مجلس تصمیم درستی را گرفت.

وی افزود: زمانی این کار اثر بخش است که سازمان کوچک شود، اختیارات به بخش خصوصی واگذار شود،ولی وقتی این اتفاقات نمی افتد یعنی این ادغام، ادغام بی اثری بوده است.اگر مقام معظم رهبری هم در دیدار با هیات دولت اشاره ای به این مسئله داشته اند به عقیده من منظورشان عدم اثر بخشی در این ادغام بوده است.

معاون وزیر اسبق صنایع گفت: دو سازمان عریض و طویل را در یک سازمان ادغام کردند و اثر بخشی هم که انتظار داشتیم، به وجود نیامد. با این کار نه تصدی گری دولت کم شد و نه بخش خصوصی فعالتر عمل کرد که بخشی از کارهای دولت را برعهده بگیرد.

واعظ آشتیانی بیان کرد: این کار مثل این بود که ما همین الان سه وزارتخانه را با هم ادغام کنیم و هیچ اتفاق خاصی هم نیفتد. با این ادغام صرفه جویی در یک وزیر و چند معاون وزیر انجام شد.

چه وزارت صنعت، معدن و تجارت تفکیک بشود و چه نشود، نعمت زاده برکنار می شود

وی خاطرنشان کرد: عده ای در دولت قصد دارند آقای نعمت زاده را تغییر دهند، چه تفکیک این دو وزارتخانه صورت بگیرد و چه نگیرد. وقتی هدف افراد قدرتمند دولت به این سمت سوق داده شده، حتما آقای نعمت زاده را عوض می کنند، حتی اگر وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به سه وزارتخانه مجزا تبدیل شود. نیت مشاوران رئیس جمهور این است که این جا به جایی صورت بگیرد و فرد مورد نظرشان را در صنعت بگذارند.

معاون وزیر اسبق صنایع به چراغ سبز برخی از دولتمردان برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت توسط مجلس به نسیم بیان کرد: عده ای هم قصد دارند هزینه رفتن نعمت زاده را به گردن مجلس بیندازند و این هوشیاری مجلس است که در این خصوص بازی نخورد. همانطور که در خصوص رفتن وزیر آموزش و پرورش هم عده ای در دولت قصد داشتند هزینه رفتن این وزیر را به گردن مجلس بیندازند. قطعا مجلس در رابطه با استیضاح نعمت زاده هوشیاری به خرج خواهد داد، چه بسا در قبال وزیر آموزش و پرورش هم همین هوشیاری را به خرج داد.

نعمت زاده به جوانان میدان نداد و رفقای خود را به وزارت صنعت آورد

واعظ آشتیانی در خصوص عملکرد نعمت زاده در 800 روز گذشته گفت: به عوان کسی که 30 سال در بخش صنعت کشور حضور دارم، انتظار داشتم که آقای نعمت زاده با توجه به تجربیاتی که در اختیار دارد بتواند در صنعت کشور تحولات بزرگی را ایجاد کند، ولی می بینم که هیچ اتفاقی نیفتاده چرا که آقای نعمت زاده از نیروهای خلاق و در عین حال جوان استفاده نکرد.

وی افزود: ایشان رفقای خود مثل آقای خسروتاج را به وزارت صنعت آوردند و با همان نگاه 20 سال پیش وزارت صنعت را اداره می کنند. ما انتظار رونق را در بخش صنعت را داشتی، هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد، ولی آقای نعمت زاده می توانست استراتژی های این وزارتخانه را مورد بازنگری و بررسی قرار دهد و با خوش فکری اتفاقات جدیدی رادر این بخشها رقم بزنند. آقای نعمت زاده نشان داد تجربه ای که به روز نباشد نمی تواند موثر واقع شود.

ارسال نظر: