رونمایی پوستر نهمین جشنواره "سینماحقیقت" توسط محمد تهامی‌نژاد

هشتمین جشنواره سینما حقیقت

مراسم رونمایی از پوستر نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران "سینماحقیقت" با حضور استاد محمد تهامی‌نژاد پژوهشگر و پیشکسوت سینمای مستند، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد

به گزارش «نسیم»، در این مراسم و با حضور جمعی از مسئولان جشنواره، محمد تهامی‌نژاد از پوستر نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت که توسط «مجید عباسی» طراحی شده است، رونمایی کرد.

تهامی‌نژاد ضمن اظهار خرسندی از طراحی این پوستر در سخنانی عنوان کرد: «ما دو تعریف از سینماحقیقت در دنیا داریم؛ یکی تعریفی که در ایران و جشنواره از آن استفاده می‌شود و دیگری تعریفی است که در جهان غرب از سینماحقیقت می‌شود که با تعریف آن در ایران متفاوت است.»

وی ادامه داد: «در ایران حقیقت را به عنوان یک امر متعالی در نظر می‌گیرند، اما سینما وریته در غرب به دنبال امری متعالی نیست بلکه به دنبال درک مستندساز از واقعیت است. به این عبارت واقعیت بیرونی و درک فیلمساز در غرب، سینماوریته را می‌سازد.

این پژوهشگر سینمای مستند تصریح کرد: در دنیای غرب حقایق به تعداد مستندسازان وجود دارد و هر حقیقتی با دیگری متفاوت است؛ اما در ایران آنچه که سینماحقیقت به دنبال آن است، حقیقتی ثابت در مقابل حقیقت متکثر غرب است. سینماحقیقت در ایران متکثر نیست و به دنبال تعریف ثابت از حقیقت است.»

تهامی‌نژاد پوستر نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت را برداشتی از سینماوریته دانست و خاطرنشان کرد: «به نظرم آسمان آبی در این پوستر، زلالی اندیشه را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود سینماحقیقت در همه جای دنیا، سینمای راستگویی باشد. البته می‌تواند این گونه هم نباشد، وقتی ما درباره واقعیت حرف می‌زنیم اما فیلم واقعی نسازیم و مخاطب را فریب بدهیم.

او ادامه داد: «در ذات این سینما، صافی و زلالی به چشم می‌خورد. سینمای مستندی سندی است که مردم می‌توانند به آن اتکا کنند و تماشاگر به این سینما باور دارد. به نظر من در این پوستر، زلالی سینمای مستند به خوبی نشان داده شده است.»

تهامی‌نژاد در پایان گفت: «متحرک بودن این سینما هم در پوستر به خوبی نشان داده شده است، اما اگر بخواهم بیشتر آن را تفسیر کنم، توجیه کرده‌ام، چرا که برداشت من از این پوستر‌‌ همان حقیقتی است که ممکن است با حقیقت دیگران متفاوت باشد. خود این پوستر هم می‌تواند جدل‌انگیز باشد که بالاخره حقیقت چیست و شاید به همین خاطر است که همه دنیا به دنبال حقیقت هستند و این حقیقت، سخت به دست می‌آید.»

در ادامه این مراسم، دست‌نوشت «مجید عباسی» طراح پوستر نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت توسط شهنام صفاجو قرائت شد.

در این متن آمده است:

سینماحقیقت به روایت مجید عباسی

 آبی فیروزه‌ای رنگ حقایق مسلم است. رنگ آسمان و اقیانوس

تکرار محو کلمه «حقیقت» نشانی است بر وجه پنهان آنکه نیاز به کشف و جستجو دارد.

تکرار، سرعت، ریتم و حرکت کلمه حقیقت، تداعی‌گر ذات سینمای مستند است و هنری است پُر جنبش و جوش.

حضور سیال رنگ ارغوانی که میان بنفش، سرمه‌ای و آبی در رفت و آمد است، اشاره به زیبایی حقیقت دارد و اینکه از منظر هر سینماگری، حقیقت معنای متفاوتی را داراست.

در بخش دیگری از مراسم رونمایی پوستر نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت، مرتضی رزاق‌کریمی قائم‌مقام و معاون فرهنگی مرکز گسترش در صحبت‌هایی اظهار داشت: «استاد تهامی‌نژاد به تنهایی یکی از نمادهای سینماحقیقت است. بدون اغراق ایشان از زلال‌ترین شخصیت‌هایی است که در مدت حضور در سینما دیده‌ام. ایشان تعبیر بسیار درست و خوبی از پوستر کردند، اما می‌خواهم صحبت‌هایشان را با ذکر دو نکته کامل کنم. اول اینکه برداشت از حقیقت در غرب و شرق متفاوت است، به این معنا که حقیقت در شرق ریشه در فرهنگ شرقی دارد؛ فرهنگی که همیشه به دنبال مفاهیم متعالی است. ما در سینما هم به دنبال این مفاهیم فرازمینی هستیم. نکته دوم در ترجمه این واژه است. شاید «سینماحقیقت» ترجمه دقیق سینما وریته نباشد. این نحوه ترجمه از حقیقت هم ناشی از فرهنگ مشرق زمین است.»

در پایان علیرضا قاسمخان معاون پژوهشی مرکز گسترش هم درباره پوستر سینماحقیقت گفت: «ما در تعبیر حقیقت یک انکشاف حقیقت داریم. حقیقت صورت خودش را بر ما عرضه می‌کند. این پوستر بخشی از حقیقت را تعبیر کرده که قاب و چهارچوب ندارد. یعنب وقتی طراح برای آن قابی نگذاشته، در واقع این آزادی عمل را به مخاطب داده که به حقیقت خودش رجوع و آن را کشف کند. اگر تکثری در نوع حقیقت وجود دارد، برای این است که بخشی از آن بر هر یک از ما آشکار می‌شود.»

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 22 تا 28 آذرماه 1394 و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

ارسال نظر

چرا سلبریتی‌های ایرانی باید بیش از همه نگران ورود «پول کثیف» به سینما باشند؟

پول کثیف و سینمایی که شاید دیگر نباشد!/ ورود سرمایه‌های مشکوک چه تاثیری بر آینده صنعت فیلمسازی در ایران خواهد داشت؟

ابوبکر بغدادی در پیام روز گذشته خود چه گفت؟

ابوبکر بغدادی خلیفه خودخوانده گروه تروریستی وهابی داعش برای نخستین بار بعد از سال ۲۰۱۴ در برابر دوربین ظاهر شد. آخرین بار او در میانه سال ۲۰۱۴ در خطبه‌ای در مسجد نوری موصل، خلافت خود را اعلان کرده بود و از آن پس هیچ تصویری از وی منتشر نشده بود.

​کنکاشی پیرامون مفهومِ «دینداران در خدمت جامعه»

ضعفِ جدی در بازنمایی رسانه ایِ صحیح (و نه شتاب زده و هیجان زده با چاشنی التهاب و اثبات) فعالیت ها و دغدغه های این طیف و از سوی دیگر پررنگ شدنِ برخی ضعف ها و خطاها در معدود و محدود بخش ها و چهره های این طیف عامل دیگری است که به شکل گیری تصورِ فاصله میان جامعه و دینداران منجر شده است. فاصله ای که در مدل های تندتر دشمنی نیز تصویر می شود.

تظاهرات گسترده اهالی دیرالزور علیه اشغالگری کردها

اهالی شهرها و روستاهای تحت سیطره شبه‌نظامیان کرد در بخش شرقی استان دیرالزور، طی سه روز اخیر علیه اشغالگری کردها به شورش و تظاهرات دست زده‌اند. این اعتراضات ابتدا از تجمع اعتراضای روز شنبه در شهر «البصیره» آغاز شد.

مهم‌ترین مطالب سرویس

چرا سلبریتی‌های ایرانی باید بیش از همه نگران ورود «پول کثیف» به سینما باشند؟
پول کثیف و سینمایی که شاید دیگر نباشد!/ ورود سرمایه‌های مشکوک چه تاثیری بر آینده صنعت فیلمسازی در ایران خواهد داشت؟
داستان عجیب از زندگانی شهید مدافع حرم
فیلم: از خالکوبی و قلیان تا شهادت
اهدای عواید حاصل از فروش بلیت و محصولات فرهنگی به هموطنان سیل‌زده
جشنواره جهانی فیلم فجر «سفیر مهربانی» هلال احمر شد
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو خبر داد
حضور مهمانان خارجی در جشنواره بین‌المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا
۱۹ فروردین و حکاکی انگشتر؛
خرافه یا واقعیت؟ شرف الشمس چیست؟
مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با فارس:
مابه‌التفاوت هزینه سفر به عتبات به زائران بازگردانده می‌شود
شایعه است! / هرچه وزارت اطلاعات بگوید قبول دارم
توضیح ضرغامی درباره خروج آرشیو صداوسیما در دوران ریاستش
تحلیلی بر مهمترین نقاط قوت و ضعف سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر
صعود جوانان، سقوط پیشکسوت‌ها!
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین