روحانی: تولیدات گازمان به دلیل تحریم‌ها در شرایط مطلوبی نیست

کدخبر: 1040132

رئیس‌جمهور در نشست خبری با بیان اینکه ایران صادرات گاز به آسیا و اروپا و کشورهای همسایه را دنبال می‌کند، گفت: اجلاس چهارم مجمع صادرکنندگان گاز در بولیوی برگزار می‌شود

به گزارش «نسیم»، فارس نوشت:

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان بعدازظهر امروز پس از پایان سومین اجلاس سران مجمع صادرکنندگان گاز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: بنده از حضور تمام هیأت‌ها و سران که در این اجلاس حضور پیدا کردند تشکر می‌کنم. در اجلاس تهران نیز یک عضو ناظر دیگر یعنی جمهوری آذربایجان به اعضای ناظر این مجمع اضافه شد و اکنون مجمع صادرکنندگان گاز به 12 عضو و 7 کشور ناظر تبدیل شده است.

وی افزود: همانطور که اطلاع دارید اجلاس اول این مجمع در دوحه، اجلاس دوم در مسکو برگزار شده بود و امروز هم شاهد برگزاری سومین اجلاس در تهران بودیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: در پایان نشست امروز نیز اعضای مجمع به این نتیجه رسیدند که اجلاس چهارم در بولیوی برگزار شود.

روحانی با بیان اینکه این اجلاس اولین اجلاس بین‌المللی در تهران پس از برجام است و نشان می‌دهد همه کشورها در شرایط جدید در ارتباط بیشتر در منطقه و جهان با ایران هستند، اضافه کرد: در این اجلاس 9 تن از سران و سایر کشورها در سطح وزرا حضور پیدا کردند که نشان‌دهنده اهمیت این مجمع است.

وی خاطرنشان کرد: مسئله گاز به دلیل سوخت پاک بودن اهمیت فراوانی دارد زیرا سوخت‌های فسیلی مشکلات فراوانی را برای محیط زیست به وجود می‌آورند و به این ترتیب و با توجه به اقدامات مثبتی که در این راستا و در سال 2015 صورت گرفته باید سال 2015 را سال محیط زیست نامید.

رئیس جمهور با بیان اینکه تمام دنیا بر توسعه پایدار تأکید جدی دارند، گفت: توسعه‌ای که توأم با حفظ محیط زیست نباشد نمی‌تواند ادامه یابد به طوری که سلامت انسان‌ها با سوخت‌های معمولی نمی‌تواند تأمین شود.

روحانی ادامه داد: برای رسیدن به انرژی‌های تجدیدپذیر راه طولانی در پیش داریم که این پل می‌تواند انرژی گاز باشد.

وی افزود: ایران بالاترین ذخایر گازی جهان را دارد البته از نظر تولید به دلیل تحریم‌ها و شرایط گذشته ما نیز اکنون شرایط مطلوبی نداریم. برنامه‌ریزی داریم که تا 2 سال آینده روزانه تولیدات خود را به هزار میلیون متر مکعب برسانیم در حالی که اکنون روزانه 6 هزار متر مکعب تولید گاز داریم.

رئیس جمهور با اهمیت‌ خواندن صادرات گاز بیان کرد: ما در دولت صادرات گاز به آسیا و اروپا و به کشورهای همسایه را دنبال می‌کنیم.

روحانی با اشاره به نشست امروز تأکید کرد: در این اجلاس بیشتر این تأکیدات این بود که همکاری کشورها هم در بازار و هم در عرصه فناوری‌های مورد نیاز و مشارکت‌هایی که می‌توانیم انجام دهیم، گسترش یابند.

وی افزود: تقریباً 70 درصد از ذخایر گاز جهان در اختیار کشورهای عضو این مجمع است بنابراین این مجمع از نظر انرژی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند در مسائل بین‌المللی به خصوص زمینه انرژی تأثیرگذار باشد.

رئیس جمهور تأکید کرد: ما برای همکاری بیشتر با کشورهای تولیدکننده گاز مسیر خود را ادامه می‌دهیم و جمهوری اسلامی ایران برای تولید، صادرات و LNG قدم‌های مهمی برخواهد داشت.

ارسال نظر: