یک اکران‌کننده فیلم‌های جشنواره "عمار" در کرمان: کوتاهی در نبرد جهانی جنگ نرم، خیانت است

کدخبر: 1040275

امیری به «نسیم» گفت: ترس از جریان‌سازی جشنواره عمار، دلیل مخالفت‌ها با آن است/ عمار یک حرکت عظیم و خط‌‌شکن است/ تمام هزینه‌های اکران از طریق خیرین و کمک‌های مردمی تأمین می‌شود

به گزارش خبرنگار «نسیم»، یکی از ویژگی‌های جشنواره عمار، اتکای آن بر نیروهای مردمی است، طوری که اقشار مختلف جامعه اعم از دانشجو، طلبه، معلم، خانم خانه‌دار و … به عنوان اکران کننده در آن مشارکت می‌کنند .

محمدعلی امیری، یکی از اکران‌کنندگان جیرفت استان کرمان است که از اولین دوره جشنواره عمار، در اکران‌های مردمی مشارکت داشته است و در حال حاضر هم در شهرستان منوجان این استان، فیلم‌های جشنواره عمار را اکران می‌کند، با وی درباره این جشنواره به گفتگو نشستیم که به شرح زیر است:

«نسیم»، چگونه با جشنواره عمار آشنا شدید؟

امیری: از اوایل سال 89 در مجموعه فرهنگی مشکات اندیشه جیرفت، با دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، ارتباط داشتیم. اردیبهشت همان سال برای برگزاری جلسه‌ای، شش نفر از اعضای مجموعه با پراید عازم تهران شدیم، در جلسه‌ای که با آقای جلیلی داشتیم، قرار شد با کمک دفتر، یک نشست فرهنگی با حضور اساتید کشوری، برای فعالان فرهنگی جنوب استان کرمان با دو رویکرد مطالعاتی و آموزشی در مرداد ماه همان سال برگزار شود.

بعد از نشست، ارتباط ما با دفتر مطالعات جبهه فرهنگی بیش‌تر شد و تاکنون 70 جلسه مصاحبه تاریخ شفاهی مربوط به انقلاب اسلامی را از مردم منطقه گردآوری کردیم، علاوه بر این، کارهای رسانه‌ای از جمله نشریه و سایت «صبح هنر» را هم راه انداختیم.

سال 89 که قرار شد جشنواره مردمی عمار برگزار شود، تصمیم گرفته شد که در چهار شهر تهران، مشهد، تبریز و جیرفت، جشنواره برگزار شود. در اولین دوره، فیلم‌های «پایان فراموشی» و «دختر لُر» را با حضور کارگردانش «محمدرضا دهشیری» در مسجد امام سجاد(ع) جیرفت اکران کردیم که با استقبال خیلی خوبی روبه‌رو شد.

«نسیم»، فیلم های جشنواره فیلم عمار را در کدام مکان ها اکران کرده اید؟

امیری: اولین اکران ما در مسجد امام سجاد (ع) جیرفت بود که محل فعالیت کانون ما هم است. هیئت امنای این مسجد به ما اختیار تام داده بودند، حتی کلید مسجد را در اختیار ما گذاشته بودند. اکران در این مسجد هر سال پا برجاست. علاوه بر این در مسجد باقرالعلوم(ع)، مسجد جامع، مدارس، دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور، اردوی راهیان نور، یکی از روستاهای جیرفت و یک دوره هم در سالن شهید مداحی‌پور(سالن اصلی شهر) اکران داشتیم، البته همه این اکران‌ها را زیرنظر کانون فرهنگی مشکات برگزار کردیم.

علاوه بر جیرفت به بعضی شهرستان‌های دیگر استان مثل رودبار جنوب هم فیلم‎‌ها را فرستادیم. البته در دوره دوم، در هر هفت شهرستان جنوب کرمان، سه روز به طور همزمان، اکران داشتیم که به نظر خودم، جالب‌ترین دوره بود.

در حال حاضر، چون بنده به شهرستان منوجان در 200 کیلومتری جیرفت و نزدیک بندرعباس، منتقل شدم، اکران جیرفت متوقف شده است ولی دوستان دیگر ان‌شاء الله اکران‌ها را ادامه می‌دهند. در منوجان هم در حال ارتباط گیری هستیم و تا الان در یکی از مدارس اکران فیلم داشتیم.

«نسیم»، برنامه‌های جانبی هم در اکران‌ها داشتید؟

امیری: در دوره‌های دوم، سوم و پنجم عمار، افتتاحیه داشتیم، سال گذشته هم‌ که اقدام به گردآوری خاطرات تاریخ شفاهی انقلابی‌های جیرفت و جنوب کرمان کرده بودیم، تصمیم گرفتیم که جشنواره عمار را با تقدیر از سه نسل انقلاب در مسجد جامع جیرفت برگزار کنیم؛ نسل قبل از انقلاب، نسل جنگ، و نسل امروزی که کار جهادی انجام می دهند. از نسل اول انقلاب که در مبارزات زمان انقلاب حضور داشتنند، (آقای) محمد‌علی شریعتی را انتخاب کردیم. از نسل دوم هم مادر شهیدی را انتخاب کردیم که در همان ایام جشنواره، بعد از 27 سال در حالی که پدر شهید هم به تازگی فوت شده بود و در روستای زادگاه شهید هم مراسم یادواره‌اش در حال برگزاری بود، پیکرش به جیرفت برگشت.

از نسل سوم هم محمود هاشمی، مسئول بنیاد علمی‌،‌ فرهنگی و آموزشی امام موسی صدر را انتخاب کردیم که در شهرستان‌های محروم قلعه گنج، کهنوج، فاریاب، عنبرآباد و در روستاهای دورافتاده مثل رمشک و مارز و چاه دادخدا نخبه‌های دانش آموزی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

از دیگر فعالیت‌های این بنیاد برگزاری دوره‌های پزشکی، جهاد قرآنی و پرورش حافظ قرآن در روستاهاست. آقای هاشمی اهل اصفهان و در جیرفت و کرمان کارمند هستند و در عین حال در مناطق محروم کرمان، کار جهادی می‌کنند. امسال هم درنظر داریم چنین طرحی را همراه با نمایشگاه کتاب، در ایام جشنواره در جیرفت برگزار کینم.

«نسیم»، در اکران‌ها در خصوص خود جشنواره عمار و آثارش به مخاطبان توضیح می دهید؟

امیری: ارائه توضیح هم داریم، در افتتاحیه به جز دبیر و کسی که مسئول اکران است، شخص دیگری هم سخنرانی می‌کند. مثلاً یک بار پدر شهید و یکی از مبارزان زمان انقلاب سخنرانی کردند.

سال گذشته هم، حمزه مشایخی که از مستندسازان جیرفتی هستند، قبل از اکران فیلمشان «دُر علی» در برنامه حضور داشتند و درباره فیلم‌ توضیح دادند.

«نسیم»، درباره تامین هزینه ها و تجهیزات مورد نیاز توضیح دهید؟

امیری: هزینه‌ها معمولا از طریق دوستان، خیّرین و کمک‌های مردمی تأمین می‌شود. در دوره دوم هم برای بنرها از طرف کانون مشکات کمک کردند.

بعضی وسایل را در کانون مشکات داشتیم و وسایل دیگر را هم از جاهای مختلف مثل مساجد می‌گرفتیم. یک ویدئوپروژکتور داشتیم که متاسفانه به سرقت رفت که این کار را برای ما سخت کرد و ناچار شدیم برای هر اکران، به جاهای مختلف مثل کانون‌ها و مساجد مختلف شهرستان، آن را تهیه کنیم.

بعضی دوستان هم از روستاها برای اکران تماس می‌گیرند ولی چون ویدئوپروژکتور ما به سرقت رفته است و خودشان هم ندارند، اکران لغو می‌شود. در این شرایط یک مقدار کار سخت است ولی باز هم اگر اراده لازم در بچه‌های فعال فرهنگی وجود داشته باشد، با همین امکانات کم هم می‌شود، کارهای خوبی انجام داد.

«نسیم»، همکاری شما با رسانه ها برای پوشش اخبار اکران فیلم‌ها چگونه بوده است؟

امیری: خودمان سایت «با فانی» را داشتیم و خبرها را در این سایت پوشش می‌دادیم. در حال حاضر هم سایت «سلام سبزواران» را راه‌اندازی کردیم و علاوه بر این در دو هفته نامه «دیده‌بان جنوب» که مدیر مسئولش خودم هستم، اخبار جشنواره عمار را پوشش می‌دهیم.

«نسیم»، خاطره‌ خاصی از این فعالیت‌ها دارید؟

امیری: بعد از نمایش فیلم مستند «پایان فراموشی» که موضوعش درباره مناطق محروم استان کرمان در انتخابات ۸۸ بود، به قدری مخاطبان به طور ممتد تشویق کردند که هیچ وقت آن لحظه را فراموش نمی‌کنم، فردای روز اکران هم با محمدمهدی خالقی، کارگردان فیلم، تماس گرفتم و بخاطر فیلمش تبریک گفتم. این اتفاق باعث شد که مجدداً «پایان فراموشی» را در دوره دوم بازپخش کنیم و اتفاقا دوباره مورد استقبال قرار گرفت.

به یاد دارم روزی یکی از دوستانی که در عرصه هنر حضور دارد و به لحاظ نگرش سیاسی هم مخالف همدیگر هستیم، تماس گرفت و از من پرسید شما جشنواره‌ عمار را برگزار کردید؟؛ گفتم بله؛ گله کرد که چرا خبر ندادید، من همیشه این جشنواره ها را شرکت می‌کنم.

گفتم اگر خبر نداشتی چطور متوجه شدی. گفت: دیشب در برنامه‌ هفت اعلام کردند که امشب در جیرفت هم جشنواره عمار برگزار شده است. حدس زدم که این کار شما بوده است، سریع به سایتتان مراجعه کردم، دیدم بله، عکس‌های جشنواره عمار که در مسجد شما برگزار شده در سایت است، همان لحظه فهمیدم کار شماست.

یک بار هم در سالن شهید مداحی‌پور در یک روز سرد زمستانی اکران داشتیم که به خاطر باد شدید و سردی که می‌آمد، هیچ کس نیامد و فقط سه نفر که مسئول برگزاری برنامه بودیم حضور داشتیم.

«نسیم»، اینگونه فعالیت ها چه تاثیری در شما و دوستان تان داشته است؟

امیری: به طور کلی، ارتباط با دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در دوستان ما، نسبت به فعالیت‌های فرهنگی تغییر نگرش ایجاد کرده است که این، هم از اثرات جشنواره عمار بوده است، هم نشست فرهنگی که برگزار کردیم. مثلاً یکی از دوستان ما، معین عارفی، به طور تخصصی وارد عرصه هنر شد و الان سایت «صبح هنر» را مدیریت می‌کند. دیگر این‌که حمزه مشایخی در اثر همین ارتباطات به سمت مستندسازی رفت و تاکنون چند مستند هم ساخته است، امسال هم با برنامه ثریا در ساخت مستند «دست‌ها فریاد می‌زنند» همکاری داشت که از تلویزیون پخش شد. همچنین پژمان عرب هم از اعضای کانون مشکات، در جریان جمع‌آوری تاریخ شفاهی، به سمت نوشتن کتاب «داستان‌نویسی» رفتند.

ما هم زمانی در مشکات، یک نشریه دو برگه‌ای A4 کار می‌کردیم که در نماز جمعه پخش می‌شد ولی الان همان دو برگه، انگیزه‌ای شد که مجوز نشریه استانی «دیده‌بان» را بگیریم.

«نسیم»، از مشکلاتی که اینگونه فعالیت ها برای شما ایجاد کرده، بگویید.

امیری: هر کاری انجام بدهید، زمان‌بَر است ولی دلیلی بر انجام ندادن نیست بلکه وظیفه هم هست. ما در نبرد جهانی جنگ نرم و سخت قرار داریم و نمی‌شود بی‌تفاوت باشیم.

یکی از مهم‌ترین عرصه‌ها، عرصه هنر و رسانه است، اگر بخواهیم کوتاهی کنیم و حضور نداشته باشیم، خیانت است. این کارها درواقع، هم به وقت انسان برکت می‌دهد. ، هم مسیر زندگی‌ها را عوض می‌کند و هم به خود انسان آگاهی بیشتری می‌دهد.

«نسیم»، به نظر شما کدام مکان ها برای اکران فیلم های جشنواره عمار مناسبت تر هستند؟

امیری: مسجد و دانشگاه. مسجد به دلیل این‌که حرف دل مردم و اهالی مسجد را می‌گوید و همچنین آن‌ها برای ورود به این عرصه تشویق می‌کند و دانشگاه هم به این دلیل که یکی از سنگرهای اصلی مبارزه هنری در دنیای امروز است.

«نسیم»، بعد از برگزاری پنج دوره، جشنواره عمار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

امیری: عمار، یک حرکت عظیم و در واقع خط‌‌شکن و منسجم است که جریانی را بوجود آورده است که علاوه بر ایجاد اعتماد به نفس در بین بچه حزب الهی‌ها، باعث دیده شدن آن‌ها هم می‌شود.

همچنین جشنواره عمار رویش‌های متعددی داشته است و می‌توانیم آن را جشنواره‌ای بدانیم که علاوه بر ایجاد اعتماد به نفس، تشویق نیروهای انقلابی برای فعالیت و نشان دادن مسیر به آن‌ها و مطرح کردن فعالان جبهه فرهنگی انقلاب، جایی است که می‌تواند یک سنگر عظیم فرهنگی باشد برای خیلی از کسانی که می‌خواهند پای انقلاب بایستند. تمام مخالفت‌هایی هم که با جشنواره عمار صورت می‌گیرد، به دلیل ترس از جریان‌ساز بودن جشنواره است.

«نسیم»، پیشنهادتان برای پیشرفت جشنواره عمار چیست؟

امیری: یکی از کارهای خوبی که می‌تواند صورت گیرد این است که تقدیر از چهره‌های شاخص فرهنگی را مانند آنچه که در افتتاحیه و اختتامیه در تهران اتفاق می‌افتد، در شهرستان‌ها برگزار کنند، یعنی تقدیرها و برنامه‌ها را مانند اکران‌ها بین شهرستان‌ها پخش کنند.

ارسال نظر: