ایران دارنده ارزان‌ترین نرخ سیگار در میان ۲۳ کشور منطقه

کدخبر: 1040317

نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد نسبت به ارزان بودن نرخ سیگار در ایران نسبت به ۲۳ کشور منطقه، گفت: متأسفانه مالیات مصوب بر مصرف سیگار در سال جاری دریافت نشده است

به گزارش «نسیم» به نقل از وب‌دا، عبدالرحمان رستمیان در گفت و گویی با تاکید بر ضرورت وضع مالیات بر کالاهای آسیب رسان، مهم ترین این کالاها را دخانیات دانست و خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به شدت با گسترش کارخانه های تولید دخانیات در کشور مخالف هستند.

وی با بیان این که اکنون تعداد کارخانه های تولید دخانیات در حال افزاش است، گفت: معتقدم با توجه به وضعیت موجود در کشور تولید و صادرات دخانیات نباید افزایش داشته باشد.

تاکید بر لزوم نظارت بر کیفیت سیگارهای وارداتی و تولید داخل

نائب رییس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که دخانیات برای تمام مردم دنیا مضر است، عنوان کرد: به همین دلیل تفاوتی ندارد افزایش تولید دخانیات برای صادرات باشد یا برای مصرف در داخل کشور، در هر صورت مخالف گسترش تولید دخانیات هستیم.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی برای کاهش مصرف دخانیات در کشور به ویژه در میان جوانان، اظهار کرد: متاسفانه در میان انواع دخانیات مصرف قلیان افزایش یافته و این موضوع منجر به ایجاد نگرانی برای متولیان حوزه سلامت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده است.

رستمیان با انتقاد نسبت کیفیت سیگارهای تولید شده در کشور و نیز سیگارهای وارداتی، گفت: در صورتی که یک فرد به مصرف دخانیات می پردازد و نمی توان از مصرف این ماده مضر توسط وی جلوگیری کرد دلیلی ندارد با تولید یا واردات سیگارهای غیر استاندارد سلامتی اش را بیش از پیش به خطر بیندازیم.

وی تاکید کرد: بر این اساس اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از شرکت دخانیات ایران درخواست کرده است به کیفی سازی سیگارهای تولیدی خود بپردازد. این شرکت نیز در پاسخ هایی که ارائه کرده از روند کیفی سازی سیگارهای ساخت داخل خبر و نسبت به این موضوع اطمینان داد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد نسبت به پایین بودن نرخ مالیات بر سیگار خاطرنشان کرد: امسال حتی مالیات مصوب برای مصرف سیگار دریافت نشده است. این در حالی است که بر اساس آنچه در گذشته تجربه کرده ایم عوارض بر مصرف سیگار می تواند منجر به کاهش مصرف به ویژه در میان قشر متوسط و ضعیف شود.

انتقاد از فروش سیگار در پیرامون مدارس

رستمیان با بیان این که ایران در میان 23 کشور موجود در منطقه ارزان ترین نرخ فروش سیگار را دارد، عنوان کرد: این در حالی است که در کنار مدارس به راحتی سیگار به فروش می رسد اما طبق قوانین مبارزه با دخانیات در کشور؛ توزیع و فروش سیگار در نقاطی که به مدارس نزدیک هستند ممنوع است. اما این قوانین متاسفانه اجرا نمی شود.

نائب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حرکت به سمت « ایران عاری از دخانیات» خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در واردات بی رویه دخانیات در کشور شرکت های خارجی نیز نقش دارند اما بدون شک بدون وجود رانت در داخل نمی توانند این حجم واردات را داشته باشند. لذا علاوه بر کیفی سازی دخانیات، افزایش مالیات بر مصرف سیگار و جلوگیری از گسترش کارخانه های تولید دخانیات در کشور باید به کمیت و کیفیت واردات سیگار در کشور نیز حساس بود و به آن رسیدگی کرد.

ارسال نظر: