واکنش معاون وزیر سابق کشاورزی به دفن ۱۷۰۰ تن سیب زمینی توسط دولت: سخیف‌ترین راه تنظیم بازار بود

کدخبر: 1040677

محمدرضا جهانسوز در گفتگو با «نسیم»: امحای محصولات کشاورزی از روش‌های شکست خورده غربی تبعیت می‌کند/ قانونی که از دفن ده‌ها تن سیب‌زمینی حمایت می‌کند باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد

محمدرضا جهانسوز معاون وزیر اسبق جهاد کشاورزی در گفتگو با «نسیم» در خصوص امحای 1700 تن سیب زمینی در استان فارس توسط مسئولان تعاونی روستایی این استان اظهار کرد: بدترین و سخیف ترین راه حلها درباره تنظیم بازار و یا حمایت از کشاورزان امحاست که متاسفانه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دست به چنین اقدامی زده اند.

وی در خصوص سابقه این کار در دولتهای نهم و دهم نیز عنوان کرد: در دولت نهم که مسئولیت داشتم سعی کردیم سیب زمینی به دست افراد بی بضاعت برسد. دولتمردان نباید کار را به اینجا بکشانند که امحای محصولات کشاورزی صورت بگیرد. ما باید برنامه ریزی جدی برای اصلاح الگوی کشت داشته باشیم تا شاهد این گونه اتفاقات نباشیم.

معاون وزیر اسبق کشاورزی با بیان این مطلب که "اصلی ترین راهکار این مسئله توجه به الگوی کشت بهینه است" گفت: اصلاح الگوی کشت یعنی این که شیوه کاشت محصولات به اندازه مورد نیاز خود را بدانیم. استفاده های بسیار زیادی از سیب زمینی می توان کرد، حتی آرد سیب زمینی هم می توان تهیه کرد. در دولت نهم وقتی تولید محصولات سیب زمینی به این شکل زیاد بود، آرد سیب زمینی را به شکل عملیاتی تهیه کردیم و حتی به چند نمونه از نانوایی ها در مشهد اعطا کردیم. بنابراین باید از تولید محصولات جانبی سیب زمینی حمایت کرد.

1700 تن سیب زمینی چیزی نیست که امحای آن در تنظیم بازار مهم باشد

جهانسوز با رد بهانه تنظیم بازاری مسئولان تعاونی روستایی استان فارس بیان کرد: 1700 تن سیب زمینی چیزی نیست که در تنطیم بازار نقشی داشته باشد، زیرا تولید سیب زمینی در کشور خیلی بیشتر از اینهاست. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید از الگوهایی که غربی ها برای کشاورزی کشور تحویز کرده اند پرهیز کنند. بسیاری از الگوهای این چنینی برای امحای محصولات کشاورزی از قبل انقلاب، پایه ریزی شده است و سنخیتی با قوانین الهی ندارد.

امحای محصولات کشاورزی از روشهای غربی تبعیت می کند

وی خاطرنشان کرد: نسخه هایی مانند امحای محصولات کشاورزی علمی نیست و براساس رویکردهای بومی سازی نشده و شکست خورده غرب پایه ریزی شده است. قانونی که به امحا مجوز می دهد از روش های شکست خورده غرب تبعیت می کند. حتی اگر این گونه طرحها در غرب هم امتحان خود را پس داده باشد، باید توجه داشت که این رویکردها با نگاهها ماتریالیستی و به نوعی مبتنی بر قوانین جنگل گونه غرب است. این نگاهها باید از قوانین ما خارج شود و ما باید به دنبال نگاههای منطقی به کشاورزی باشیم.

روابط بین تولید مطرف و صادرات سیب زمینی تنظیم شود

معاون وزیر اسبق کشاورزی بیان کرد: در شرع ما، هیچ گاه چنین اجازه ای به ما داده نمی شود که نعمتهای خداوند را نابود کنیم. برای صادرات و تنظیم بازار سیب زمینی باید خیلی کارها انجام شود. یکی از مهم ترین موارد در این مسئله این است که باید روابط بین تولید مصرف و صادرات سیب زمینی تنظیم شود، زیرا به هر کدام از این بخشها لطمه وارد شود، دچار مشکلات عدیده ای در بخشهای دیگر می شویم.

جهانسوز با اشاره به برخی از رفتارهای غلط در خصوص تنظیم بازار سیب زمینی به نسیم گفت: مثلا ممکن است با صادرات غلط سیب زمینی در یک سال باعث افزایش قیمت سیب زمینی شویم و یا ممکن است با واردات سیب زمینی به تولید داخلی آسیب جدی وارد کنیم. البته درباره سیب زمینی اصلا نباید واردات کنیم، چون یک انبار باروت از خارج وارد کشور کرده ایم و نظارتی بر سالم بودن آنها وجود ندارد. پس راه حل این نیست که بدون قاعده برای تنظیم بازار سیب زمینی، آن را صادر و یا وارد کنیم.

قانونی که از دفن 1700 تن سیب زمینی حمایت می کند باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد

معاون وزیر اسبق کشاورزی خاطرنشان کرد: واردات 1700 تن سیب زمینی حتی اگر با مجوزهای قانونی هم باشد، کار غلطی است و از مفاهیم غربی تبعیت می کند. اگر قانونی در کشور وجود دارد که امحای سیب زمینی را تایید می کند، باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

جهانسوز افزود: می توانستیم این سیب زمینی ها را به استانهای دیگر بفرستیم. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اگر 1700 تن سیب زمینی را برای حمایت از کشاورزان امحا کرده اند، باید بدانند که از راههای دیگری هم می توانستند از کشاورزان حمایت کنند. 1700 تن رقمی نیست که با امحای آن مشکلی حل شود و می توان از روشهای دیگر برای حمایت از کشاورزان و تنظیم بازار استفاده کرد.

وی با اشاره به وضعیت کشت سیب زمینی در کشور عنوان کرد: کشت سیب زمینی و محصولاتی از این دست در کشور ما از مدلهای عنکبوتی در اقتصاد تبعیت می کند که براساس آن نظام عرضه و تقاضا برای آن هر سال متفاوت است. وزارت جهاد کشاورزی باید فکری برای این نوع نگرش در کشت سیب زمینی انجام دهد.

نباید تولیدات پر هزینه سیب زمینی را به این راحتی به هدر دهیم

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید به این مسئله دقت کند که سیب زمینی محصولی است که تولید آن خیلی پر هزینه است، بنابراین نباید به راحتی 1700 تن از این محصول را امحا کرد. دولتمردان باید با نظارت قوی جلوی اتخاذ این تصمیمات غلط را در کشاورزی کشور بگیرند.

ارسال نظر: