مدیرعامل توانیر: نیروگاه‌های قدیمی برج"تر"به "خشک"تبدیل می‌شوند

کدخبر: 1040716

آرش کردی افزود: ساختار نیروگاه‌هایی که بر اساس برج "تر" طراحی شده‌اند به گونه‌ای است که میزان مصرف آب در آنها بالاست

به گزارش «نسیم»مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: در طرح‌های جدید نیروگاهی از برج تر استفاده نخواهد شد .

آرش کردی افزود: ساختار نیروگاه‌هایی که بر اساس برج "تر" طراحی شده به گونه‌ای است که میزان مصرف آب در آنها بالاست .

وی با اشاره به کمبود منابع آبی کشور و پیشقدم شدن وزارت نیرو در کاهش و مدیریت مصرف آب در صنعت برق گفت: امسال برای اولین بار در صنعت برق کشور پروژه تبدیل برج‌های "تر" در نیروگاه‌ها به برج "خشک" اجرایی شد .

کردی ادامه داد: تغییر برج تر به برج خشک نیازمند اقدامات فنی و تحقیقی ویژه‌ای است که با اجرای موفق این طرح بدون کاهش تولید برق، حدود 90 درصد از مصرف آب در نیروگاه شهید مفتح همدان کاهش یافت .

کردی در خصوص طرح بازچرخانی آب گفت: با استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های آب برای مصرف نیروگاهی می‌توان به میزان قابل توجهی از مصرف آب در نیروگاه‌ها کاهش داد .

وی با اشاره به اینکه در طرح‌های جدید نیروگاهی از برج تر استفاده نخواهد شد، افزود: نیروگاه‌های قدیمی که از برج تر برخوردار هستند، طبق برنامه به ترتیب به نیروگاه‌های با برج خشک تبدیل خواهند شد .

مدیرعامل توانیر با اشاره به مبحث افزایش راندمان نیروگاه‌ها که به صورت جدی از سوی وزارت نیرو در حال پیگیری است، افزود: کاهش تلفات برق، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و هوشمندسازی شبکه‌ها و سامانه‌های برق کشور از دیگر طرح‌هایی است که وزارت نیرو بر آن تاکید دارد .

وی با اشاره به میزان سوخت، گاز، گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌ها گفت: در سال 93 در حدود 94.6 درصد کل انرژی کشور از این سه سوخت که جزو سوخت‌های فسیلی هستند استفاده شده که بخش عمده آن را گاز تشکیل می‌داد .

وی ادامه داد: حدود 5 تا 5.5 درصد انرژی کشور نیز از نیروگاه‌های آبی و حدود یک درصد هم از انرژی‌های نو تامین می‌شود .

ارسال نظر: