مدیر عامل گروه مالی سینا: رکود اقتصادی تا نیمه دوم ۹۵، اجازه سودآوری به بازار سرمایه را نخواهد داد

کدخبر: 1041469

گلکار در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»: وضعیت نوسانات قیمتی سهام بانک سینا در سه ماهه گذشته زیاد بوده، بیشتر بانک‌ها تا پایان سال جاری هم به لحاظ ساختار مالی دچار مشکل خواهند بود

گروه اقتصادی خبرگزاری نسیم: مدیر عامل گروه مالی سینا اعلام داشت که از مدت‌ها قبل بنیاد مستضعفان به دنبال فروش و واگذاری 20 درصد از سهام خود در بانک سینا بوده و افزود که تاکنون دو مشتری بخش خصوصی برای خرید مراجعه داشته اند که پس از تایید اهلیت آنها از ناحیه بورس این مقدار سهام به فروش می‌رسد.

بهزاد گلکار در گفتگو با نسیم افزود که قرار است به مرور، سهم بنیاد مستضعفان در بانک سینا طبق تاکید بانک مرکزی کاهش یابد، بطوری که برنامه کنونی بنیاد مستضعفان کاهش سهم خویش تا سطح 51 درصد خواهد بود. او البته اشاره‌ای نکرد که این مهم چه زمان محقق خواهد شد.

وی، پذیرفت که وضعیت نوسانات قیمتی سهام بانک سینا در سه ماهه گذشته زیاد بوده اما اذعان داشت که از یک ماه قبل‌تر به این سو به دلیل راه اندازی صندوق بازار گردان سهام بانک سینا یا همان مدیریت سهام خزانه،وضعیت سهام بانک رو به بهبود گذارده است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری سینا گفت که سعی شده با مدیریت سهام این بانک بی دلیل بر اساس شایعات و یا هیجانهای مقطعی در بازار کاهش یا افزایش نیابد.

او ابراز داشت که با حضور چهار مدیر ارشد با تجربه صنعت بانکداری در عرصه بانک سینا وضعیت بانک سینا بهتر هم خواهد شد.

مدیرعامل گروه مالی سینا درباره وضعیت بانک سینا به نسیم توضیح داد که این بانک در حجم سپرده ها و مطالبات مشکوک الوصول از وضعیت شفافی برخوردار بوده بخصوص که در خصوص مطالبات مشکوک الوصول کمترین میزان را در صنعت بانکداری کشور دارد.

به گفته وی، نسبت سپرده‌های تا بالای 22 درصد بانک‌های دولتی و خصوصی بسیار زیادتر بوده اما در بانک سینا این رقم کمتر است.

وی، در عین حال گفت که بانک سینا به بانک مرکزی هیچ بدهی معوقی ندارد و افزود که این بانک در زمره بانک‌هایی است که میزان تسهیلات بین بانکی متعادلی نسبت به متوسط صنعت بانکداری اعطا کرده است.

مدیرعامل گروه مالی سینا گفت که بانک ها در نیمسال نخست سال جاری از وضعیت خوبی به لحاظ سودآوری عملیات بانکداری برخوردار نبوده و تصریح کرد که بیشتر بانک‌ها تا پایان سال جاری هم به لحاظ ساختار مالی دچار مشکل خواهند بود امابانک سینا با تدابیر مدیریتی بر جریان وجوه نقد عملیاتی بانک بخصوص طی سه ماه گذشته فرآیند سودآوری عملیات بانکداری را بهبود بخشیده و مثبت کرده است.

وی ،تصریح کرد که بانک‌ها برای رفع چالش‌های پیش روی خود دو راه بیشتر ندارند و اذعان داشت که راه نخست اصلاح ساختار مالی بانکها از طریق عدم توزیع صد در صدی سود سالیانه و اختصاص این سود به افزایش سرمایه بانکها خواهد بود. راه دوم اصلاح ساختار دارائیهای بانکها اعم از دارائیهای فیزیکی و مالی می باشد.

گلکار بعید دانست که در شرایط رکود اقتصادی کنونی اتفاق خاصی در سایر بخش‌های اقتصادی بیفتد و ادامه داد که تا پایان سال جاری و حتی حداقل تا ابتدای نیمه دوم سال 95 شرایط رکود اقتصادی کشور اجازه تنفس به بازار سرمایه نخواهد داد.

وی، درباره شعب زیان ده بانک سینا نیز گفت شعب بانک سینا از لحاظ اقتصادی سود ده بوده و تعداد بسیار کمی در نقطه سر به سر قرار دارد و با توجه به اصلاح ساختار آنها، تمام شعب زیان ده این بانک تعیین تکلیف شده و یا به سمت تجدید ساختار سوددهی در حال حرکت است.

گلکار از در اختیار داشتن 5 درصد سهام شرکت مخابرات ایران نزد بانک سینا به عنوان یکی از ثروت‌های این بانک یاد کرد و در عین حال گفت: که در میان مدت در استراتژیهای بانک است تا سهام مخابرات در بانک سینا واگذار شود.

به گفته وی هم اکنون بحث‌هایی دایر بر خرید سهام همراه اول از ناحیه اپراتورهای خارجی مطرح شده که درصورت خرید سهام این شرکت توسط سرمایه گذاران خارجی سود خوبی هم نصیب سهامداران مخابرات از جمله بانک سینا خواهد شد.

مدیرعامل گروه مالی سینا افزود که از هم اکنون تا حداقل یک سال آینده برای شرکت‌های حقوقی وقت مناسبی برای فروش سهامهای عمده بدون وجود خریدار قطعی نمی باشد .

گلکار گفت که بنیاد مستضعفان دارای دو رسالت انجام فعالیت‌های اقتصادی و خدمات عام المنفعه بوده و هم اکنون بنیاد در بخش اقتصادی تولید بازده و سودآوری کرده و بخشی قابل توجهی از آن را به محرومان و یا در راستای خدمات عام المنفعه تزریق می‌کند و نتیجه گیری کرد که در سالیان اخیر بنیاد مستضعفان زیر بناهای خود را در بخش اقتصاد محکم کرده و هم اکنون می‌کوشد تا منابع حاصله را به سمت محرومان تزریق کند.

وی، درباره افزایش سرمایه بانک سینا نیز گفت: این بانک از دو سال قبل‌تر سرمایه خود را یکبار از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و یکبار از محل سودنقدی سالیانه افزایش داده و هم اکنون برای تحقق افزایش سرمایه به 2 هزار میلیارد تومان در حال برنامه ریزی است.

بیمه سینا در حال اصلاح ساختار مالی

وی درباره وضعیت بیمه سینا هم گفت: به دلیل سرمایه گذاری‌هایی که در چند سال قبل رخ داده بیمه سینا اکنون در حال اصلاح ساختار مالی است.

گلکار گفت که فرایند اصلاح ساختار مالی و نیز اصلاح سبد رشته فعالیت های بیمه برای گروه مالی سینا مشهود است.

به گفته مدیر عامل گروه مالی سینا، صدور بیمه نامه درمان در بیمه سینا دارای ضریب خسارت بالای صد در صد بوده اما در حال حاضر این رقم به زیر 90 درصد کاهش یافته و در عین حال این ضریب برای کل خسارات در بیمه سینا در حال حاضر حدود 75 درصداست.

وی، وعده داد که رشد منفی 30 درصدی بیمه سینا در حق بیمه تولیدی تا پایان سال جاری جبران شود و درباره افزایش سرمایه این شرکت بیمه‌ای گفت که سرمایه بیمه سینا امسال به 150 میلیارد تومان ثبت می شود و در حال برنامه ریزی برای افزایش آن به 250 میلیارد تومان هستیم.

ارسال نظر: