نوش آ‌بادی: به "زوال کلنل" مجوز نداده‌ایم

کدخبر: 1041549

سخنگوی ارشاد در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: یک میلیون و پانصدهزار نفر از ایران در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند/ جایزه جلال تلاش می‌کند مطابق اهداف تعیین شده خود حرکت کند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، بیستمین نشست خبری حسین نوش آبادی، سخنگوی ارشاد صبح امروز در سالن جلسات دفتر وزارتی وزارت ارشاد برگزار شد، نوش آبادی در ابتدای این نشست با تسلیت ایام اربعین، گفت: اربعین نماد وحدت و همدلی شیعیان است، اربعین مشعل فروزان حق طلبان است. وی افزود: اربعین رمز ماندگاری عاشورا و راز تداوم مبارزه با باطل است، امسال هم مانند سال های گذشته اربعینی پرشور خواهیم داشت. سخنگوی وزارت ارشاد ادامه داد: امسال هم مانند سالهای گذشته اربعینی پرشور پیش بینی میکنیم؛ تاکنون یک میلیون و ٤٥٠ نفر ثبت نام کرده اند و تاکنون نهصد هزار ویزا از سازمان حج ارایه شده است ، تدارک زیادی برای این افراد داشتیم و هموطنان باید حتما با ویزا از کشور خارج شده و بدون ویزا هیچ کس نمی تواند از کشور خارج شود. نوش آبادی اظهار داشت: پیش بینی می شود حدود ١ میلیون و پانصد هزار نفر از کشورمان مراسم پیاده روی اربعین امسال شرکت کنند. وی در پاسخ به سوالی در خصوص مصوبه اخیر دیوان عدالت اداری درباره فیلترینگ سایت های فاقد مجوز گفت: مرجع صدور مجوز وزارت ارشاد است و در بحث اختلافی که به وجود آمد دیوان عدالت اداری حق را به وزارت ارشاد داد تا مرجع رسیدگی به تخلفات و فیلترینگ ارشاد باشد.
سخنگوی وزارت ارشاد افزود: در نشست پایانی که چند روز قبل بود، مسئولیت فیلترینگ و تخلفات که به عهده ارشاد بود باطل شد، اما ما موافق این هستیم که این مرجع همچنان باید ارشاد باشد.
نوش آبادی در خصوص توهین یک روزنامه به مردم قرچک و ورامین گفت: حادثه شهر قرچک دو بعد دارد، یک بعد به روز حادثه برمی گردد که توسط مراجع ذی صلاح در حال انجام است این بعد سیاسی امنیتی دارد و بعد دیگر پیامدهای سیاسی و فرهنگی آن است که قابل پیگیری است. وی افزود: تعبیر این روزنامه درست نبود، اینکه این حادثه را به موضوعاتی که در شان مردم نیست ربط دهند درست نبوده و این حرکتی ناپسند و توهین به مردم انقلابی مردم ورامین بود.
سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: تذکری به روزنامه به خاطر این تیتر نامناسب داده شد و روزنامه هم عذرخواهی کرد و این عذرخواهی چاپ شد.
نوش آبادی در خصوص رمان «زوال کلنل» و مجوز انتشار نگرفتن این کتاب گفت: اینکه کتابی در داخل کشور مجوز نگرفته،، دلیل نمی شود که در کشورهای دیگر مجوز نگیرد؛ چرا که مقررات و ضوابط کشورها با هم متفاوت است و از آنجایی که چارچوب های موردنظر ما ممکن است در این کتاب رعایت نشده باشد، ما تاکنون مجوزی برای این کتاب نداشتیم، بنابراین ما پاسخگوی چاپ این کتاب در خارج از کشور نیستیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص خوانندگانی که به خاطر رادیو جوان در حال حاضر با مشکلاتی مواجه شده اند، گفت: هنرمندان ما مراقب باشند که آثار و محصولات هنری شان مورد تعرض قرار نگیرد، اینکه برخی از خوانندگان ما آثارشان در شبکه های ماهواره ای پخش می شود فی نفسه جرم نیست؛ چرا که این شبکه ها بدون آگاهی هنرمندان ما این کار را می کنند؛ البته مورد خطاب قانون کسانی هستند که عامدانه این کار را می کنند.
سخنگوی وزارت ارشاد افزود: ما آن لیستی که به عنوان خوانندگان غیرمجاز کار شد، تکذیب کردیم. سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش سکه های جایزه جلال و عدم اعلام دلیل آن گفت: اعتبار این جشنواره ها و جایزه ها به میزان و کمیتش نیست و ما نمی خواهیم اعتبارسنجی کنیم، از ابتدا میزان جایزه را بالا گرفتند و بعد برای تامین اعتبار به مشکل خوردند. با توجه به محدودیت های مالی ممکن است برای هر سال این مشکل به وجود بیاید و برای اینکه مشکل حل شود، قرار شد میزان جایزه جلال کاهش پیدا کند. نوش آبادی اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسئله را تایید کرده بود و اصلاحیه هم توسط شورا تائید شد، برای سال های بعد هم برای اینکه مشکلی برای تامین جوایز پیش نیاید، مقرر شد میزان سکه های جلال با جایزه کتاب سال هم سنگ شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری دو خصوص اینکه جایزه جلال قرار است همه را زیر یک لوا قرار دهد، تفاوت جلال با دیگر جایزه ها با توجه به اهدافش چیست، گفت: این بحث انتقادهای زیادی داشته است، اما من اعتقاد دارم جایزه جلال سعی می کند متناسب با اهدافش حرکت کند و تلاش هیئت داوری این دوره هم این بود که منتخبین با روح اساس نامه و اهداف همخوانی داشته و آنهایی که انتخاب شدند از طیف های مختلف و سلیقه های مختلف بودند و جشنواره های ما هر ساله باید سیر تکاملی خودش را طی کند، انتقادات همیشه هست.
وی در پاسخ به «نسیم» در این خصوص که با توجه به تاکیدات اخیر رهبری پیرامون نفوذ فرهنگی، از نظر وزارت ارشاد نفوذ فرهنگی به چه معناست؟ و فکر می کنید مصادیق این نفوذ فرهنگی چه بوده که رهبری این هشدارهای پیاپی را نسبت به آن داده اند؟ گفت: موضوع نفوذ ابعاد مختلف دارد و همواره مطرح بوده است، انقلاب ما چون یک انقلاب اسلامی بود و منافع نظام سلطه را به خطر می انداخت و بازار انحصارگران را کساد می کرد و طبیعی است که دشمنان نظام دست از سر این کشور و نظام اسلامی ما برنخواهند داشت، پروژه های نفوذ از بدو انقلاب، مطرح بوده است، و دشمن می خواهد در حیطه های نظامی، امنیتی و تجاری ما نفوذ پیدا کند اما با تلاشی که داشتیم، نگذاشتیم این پروژه ها به نتیجه برسد.
سخنگوی وزارت ارشاد ادامه داد: حوزه فرهنگ حساس و مهم است، و دشمن مترصد این است که از مجاری فرهنگی لطمه بزند و مسیری را هم برای این موضوع تعیین کرده، اما هم مسئولان کشور و هم مردم به این توطئه ها آگاهی دارند، و اجازه نمی دهند این مسائل محلی برای بروز پیدا کند. ما در حوزه فرهنگ، با تدوین برنامه و منطبق بر سیاست گذاری های نظام، و رهنمود های مقام معظم رهبری، حرکت می کنیم و اگر حرکت ما همیشه منطبق بر اصول باشد، هیچ گاه دشمن در نفرذ فرهنگی اش موفق نخواهد بود.
نوش آبادی با بیان اینکه نفوذ زمانی صورت می گیرد که مردم از نظام و انقلاب فاصله بگیرند، در حالی که مردم نسبت به ارزش های نظام محکم هستند، گفت: مردم هیچ گاه اجازه نمی دهند فرهنگ ناب اسلامی لطمه ببیند و این یعنی دشمن نمی تواند نفوذ کند. وی در خصوص جشنواره فیلم فجر امسال گفت: امسال سال مهمی برای جشنواره فجر است؛ چرا که بزرگان عرصه سینما در این جشنواره حضور دارند و این نشانه خوبی است و می توان به آینده سینما امیدوار بود. سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص اکران رستاخیز گفت: با توجه به اینکه فیلم در خیلی از کشورها در حال اکران است و مخاطبین خود در کشورهای منطقه بیدا کرده؛ در حقیقت می توان عنوان کرد که در حال حاضر توپ در زمین کارگردان و تهیه کننده قرار دارد و وزارت ارشاد خیلی زودتر از این می خواست با اصلاح فیلم، آن را اکران کند. نوش آبادی تصریح کرد: البته کارگردان باید مقداری نرمش به خرج دهد تا فیلم اصلاحات لازم را انجام بدهد و تحقق این مهم مساعدت خود کارگردان را می طلبد؛ با این حال «رستاخیز» فیلم فاخری است ولی نیاز به یک سری اصلاح دارد.
وی در خصوص اکران فیلم ها و انیمیشن های خارجی در برخی پردیس ها گفت: محصولات خارجی فاقد هولوگرام وجاحت قانونی نداشته و اگر این محصولات توسط نهادهای قانونی، این هولوگرام را نداشته باشد، اکران و یا پخش آن تخلف به شمار می رود و در صورت هر گونه گزارش در این خصوص، رسیدگی می شود و وزارت ارشاد بر این موضوعات نظارت دارد.
سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاکید رهبر انقلاب بر توجه ویژه به بخش فرهنگ در بودجه 95 ، آیا این بخش افزایش قابل توجهی یافته است یا خیر گفت: ما نیز برای اینکه بتوانیم به ماموریت های خود عمل کنیم نیازمند بودجه کافی هستیم، یکی از دغدغه های وزیر ارشاد این بود که بودجه های حوزه فرهنگ را به میزان نیاز جذب کنیم و هر سال نیز آن را افزایش دهیم، با نگاه های رهبری و دغدغه ایشان در حوزه فرهنگ طبیعی است که دولت هم در این زمینه دغدغه داشته باشد. نوش آبادی افزود: در سال جاری علیرغم اینکه بودجه ارشاد کامل تخصیص نیافته؛ ولی ما در جذب بودجه موفق بودیم و امیدواریم مابقی نیز زودتر اختصاص یابد، در سال آینده هم به نظر می رسد که از نظر کمی رشد خواهیم داشت.
وی در ادامه به نامه دوم رهبر انقلاب به جوانان غرب اشاره کرد و گفت: این نامه نشان از نگاهی واقع بیناته همراه با شناخت کامل از مسایل منطقه و بین المللی است و امروز مقام معظم رهبری قلم به دست گرفتند و برای جوانان غربی که حامی اصلی این جریانات تکفیری و داعشی هستند و از این جریانات لطمه هم دیده اند؛ مطالب را مطرح کردند. هرچند این کشورها خودشان هم لطمه دیده اند و به اصطلاح چاقو دسته خود را بریده است.
سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه به لطمه دیدن غرب از حمایتهایش گفت: امروز در فرانسه این موضوع پدید می آید و جریانات خودنمایی می کنند؛ زمانی که رهبری نظام مخاطبش را مردم جهان و جوان های غرب و اروپایی قرار می دهند، ما فرهنگ دوست ها هم باید دست به قلم شده و تولید محصول خود را در دنیا افزایش دهیم و دنیا را آگاه و آشنا کنیم.
نوش آبادی در پایان در پاسخ به سوالی پیرامون دفتر موسیقی و پایان ٤ ماهه مدت سرپرستی طالبی بر این دفتر اظهار داشت: سرپرست فردی است که مسئولیت آن بخش را عهده دار است و اگر عنوان ها تغییر کند کیفیت کار تغییری نخواهد کرد، هر زمان حکم سرپرست تبدیل به ریاست شود یا فردی جایگزین شود اعلام شده و تدابیر اتخاذ خواهد شد، اما این مسئله به جشنواره لطمه نخواهد زد و مانعی برای اجرای برنامه ها نیست. وی با توجه به پایان سرپرستی ٤ ماهه طالبی و منع قانونی ادامه روند افزود: این مهم باید رسیدگی شود و اگر سرپرستی منع قانونی داشته باشد، رسیدگی خواهد شد.
ارسال نظر: