آیت‌الله خاتمی: روحانیت سرمایه عزت، استقلال و عظمت یک کشور است

کدخبر: 1041704

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نظام سیاسی تشیع مدیون روحانیت است/ امروزه اگر سرمان را بلند می‌کنیم در دنیا برای این است که ولی فقیه شیعه می‌تواند جامعه را اداره کند

به گزارش «نسیم»، فارس نوشت:

آیت‌الله سیداحمد خاتمی در مراسم هفتاد و هشتمین سالروز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس در مسجد موسی ابن جعفر(ع) اردستان با اشاره به اینکه 20 میلیون نفر با پای عشق لبیک یا حسین گویان به زیارت می‌روند، گفت: شهید مطهری می‌فرماید که من از شیراز خوشم می‌آید به دلیل اینکه در این فضا ملاصدرا نفس می‌کشد و با این اوصاف باید شهر اردستان را هم دوست داشت چرا که در این فضا شهید مخلص، شهید شاخص روحانیت شهید سیدحسن مدرس نفس کشیده است.

وی افزود: افتخاری برای شما اردستانی‌ها و نسل جوان این شهر است که این عالم فرهیخته متعلق به شهر شماست و شهر شما این پیشینه افتخارآمیز را دارد.

امام جمعه موقت تهران افزود: این همه عالم شهید در کشور بودند که در برابر رضاخان ایستادند ولی امام راحل در بین آنها از مدرس یاد می‌کنند و در چاپ اولین اسکناس ایران می‌گویند تصویر مدرس را بزنید.

وی افزود: انگلیس‌ها رضاخان قلدر را به ایران آوردند که جاده را برای آنها صاف کند و در این بین اقشار مختلفی تا آخر در برابر رضاخان ایستادند و به شهادت رسیدند مانند شهید مدرس.

خاتمی تصریح کرد: مدرس به رضاخان گفت که من هرکجا بمیرم آن مزار زیارتگاه می‌شود ولی تو جایی می‌میری که نه آب باشد نه آبادی و همین اتفاق هم افتاد و اردستان به چنین گلی معطر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شهید سیدنورالله طباطبایی‌نژاد از چهره‌های دوست داشتنی همین خطه است که در مقابل بنی‌‌صدر خبیث ایستاد و مقاومت کرد که امام جمعه اصفهان برادر این بزرگوار است.

وی افزود: به پاس بزرگداشت شهیدان روحانی که هم افتخار شهادت و هم افتخار روحانیت هستند دور هم در این مجلس جمع شده‌ایم که مقوله روحانیت، مقوله‌ای است که دنیا حدود 100 سال است با این نهاد آشنا شده و البته هزار سال سابقه و ریشه دارد.

خاتمی ادامه داد: دنیا از وقتی روحانیت را شناخته که دید یک سطر فتوای روحانی بزرگ آیت‌الله میرزای شیرازی کل معادلات را به هم زد، چرا که خواب‌ها برای ملت دیده بودند که نخست تنباکو انحصار شود و بعد به سراغ معادن بروند و یک کشور را غارت کنند که بعد به بهانه تنباکو آدم‌های خود را به ایران بفرستند که این یعنی همان نفوذ که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند که 100 سال قبل انگلیسی‌ها قصد انجام آن را داشتند که وقتی میرزا فتوا داد مردم تمام قلیان‌ها را در سراسر کشور شکستند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: از پیروزی انقلاب تاکنون هیچ نهادی اندازه نهاد روحانیت مورد هجمه قرار نگرفته است و هزاران صفحه نیز در فضای مجازی علیه این نهاد فعال است، ولی این نهاد مردمی است یک صنف، حزب و جبهه نیست بلکه فراحزبی، فراصنفی و فراجناحی است.

وی افزود: این همه احزاب آمدند و رفتند و این همه تیشه به ریشه روحانیت زدند که روحانیت تشکل و ساماندهی ندارد ولی بدانید روحانیت هم تشکل دارد و هم سامان و همین‌جوری نیست که هر نااهلی مجاز باشد به پوشیدن این لباس مقدس.

خاتمی گفت: چقدر حزب در طول این 50 سال آمدند و نماندند اما به فضل خدا روحانیت بیش از هزار سال است نورافشانی کرده و می‌کند و جنگ روانی گسترده‌ای این مدت‌ آغاز شده که روحانیت از چشم افتاده است و محبوبیت اول انقلاب را ندارد که اگر اینچنین است چرا به دوستان خود سفارش کرده‌اند که هرچه می‌توانید با توجه به در پیش بودن انتخابات خود را به امامان جمعه نزدیک کرده و با آنها همراهی کنید.

وی بیان کرد: اینقدر دروغ گفتند که مرجعیت روحانیت از دست رفته ولی همچنان روحانیت به عنوان مرجع مردم در انتخابات مطرح است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: امروز در لبنان سیدحسن نصرالله، رهبری نظامی، سیاسی و روحانی خدمتگزاری است که در امور خدماتی به نیازهای اجتماعی مردم توجه دارد و هرکجا نیاز به بیمارستان بوده تاسیس کرده، مانند بیمارستان رسول اعظم(ص).

خاتمی گفت: در عرصه سیاسی و فرهنگی نیز علما مرزبان هستند زیرا در طول بیش از هزار سال روحانیت عامل استقلال، عزت و ظلم‌ناپذیری ملت‌ها بوده است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد:‌ این قضیه برجام موضوع کوچکی نبوده و نیست چرا که دنیای استکبار بر روی برجام امید داشت و ما نظرمان نظر مقام معظم رهبری است، همچنانکه ایشان 9 شرط را برای این موضوع گذاشتند و این یعنی اینکه رهبر از عزت و منافع ملت ایران دفاع می‌کند.

وی افزود: امام راحل فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشور آسیب نرسد و امروزه اگر تاکنون در طول این 36 سال بعد از انقلاب گزندی به کشور وارد نشده است به خاطر آن بوده که مردم پشتیبان ولایت فقیه هستند و انقلاب از انواع توطئه‌ها جان سلام به در برده است.

خاتمی گفت: در فتنه 88 نیز یک کودتای قطعی علیه ایران طراحی کرده بودند که به گفته یکی از دوستان این 8 ماه سخت‌‌تر از 8 سال جنگ تحمیلی بود، ولی مردم در 9 دی معجزه کردند از زمین جمعیت جوشید و مردم فهمیده بودند که فتنه گران آمده‌اند کمر نظام را بشکنند، لذا یک صدا شعار «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» را سر دادند و کمر فتنه‌گران را شکستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: نظام انقلاب اسلامی اینقدر ضعیف نیست که بعضی افراد برای منافع خود که رأی نیاوردند انتخابات را باطل کنند که در آن انتخابات فاصله رقبا 10 میلیون رای بود، که اگر 10 بار دیگر نیز انتخابات برگزار شود ملت ایران به فتنه‌گران رأی نخواهند داد.

وی افزود: نظام سیاسی تشیع مدیون روحانیت است و امروزه اگر سرمان را بلند می‌کنیم در دنیا برای این است که ولی فقیه شیعه می‌تواند جامعه را اداره کند. اصالت یک ملت فرهنگ آن است که فرهنگ هم مدیون روحانیت است.

خاتمی با اشاره به جامعه روحانیت تصریح کرد: این سرمایه را باید پاس‌داشت چرا که روحانیت سرمایه عزت، استقلال و عظمت یک کشور است. حوزه علمیه در حقیقت سرمایه‌های اصیل فرهنگی هر منطقه هستند و در اردستان نیز حوزه علمیه برادران و خواهران فعال است که نشاط در خواهران بیشتر است که امید است شاهد درخشش بیش از پیش این شجره طیبه باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: علی‌رغم تمامی بی‌مهری‌هایی که برخی به روحانیت داشته‌اند این کوثر معنویت و نور، نشاط خود را ادامه می‌دهد و امروزه هم کشور حال و هوای عاشورایی دارد و در همه جا بوی اربعین است.

ارسال نظر: