عابدینی: تروریسم درد مشترک جوامع و جوانان جهان است

کدخبر: 1041709

کارشناس مسائل سیاسی در نشست "رسانه و تروریسم" افزود: نظریه‌پردازان غربی از مدت‌ها قبل به تئوریزه کردن و واژه‌سازی تروریسم پرداختند و رسانه‌ها نیز مبتنی بر این تئوری‌سازی اندیشمندان غربی، تروریسم را بنا کردند

به گزارش «نسیم»، نشست "رسانه و تروریسم" صبح امروز با سخنرانی حسن عباسی و حسن عابدینی در دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

در این نشست تخصصی، حسن عابدینی (قائم‌مقام مدیرعامل خبرگزاری صداوسیما) و حسن عباسی (پژوهشگر و تحلیلگر مسائل سیاسی) به بررسی حملات تروریستی پاریس از منظر رسانه‌ها و نقش رسانه‌‌ها در مواجهه با رخدادهای بحران‌زا پرداختند.

در این نشست، حسن عابدینی تروریسم را درد مشترک جوامع و جوانان جهان خواند و گفت: در این نشست به‌دنبال آنیم تا با تبیین رابطه بین تروریسم و رسانه اثبات کنیم که نظریه‌پردازان، دولتمردان و رسانه‌های غربی در گسترش خشونت از همسویی معناداری برخوردار هستند.

وی افزود: با بررسی نظریه‌های ارتباطات می‌توان بر این حقیقت صحه گذاشت که جریان گردش اطلاعات از جنوب به شمال، خبر فقر و خشونت است که امیدی به پایان آن نیست و این تنها تصویری است که رسانه‌های غربی از کشورهای جنوب و پیرامون ارائه می‌دهند.

عابدینی ادامه داد: پس از جنگ جهانی دوم، کسانی که پیروز جنگ بودند و بیش از میلیون‌ها کشته در جنگ‌های جهانی روی دست بشر گذاشتند، سه محور نظامی‌گری مبتنی بر بمب اتم، اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد و فرهنگ مبتنی بر لیبرال دموکراسی را مطرح کردند.

وی افزود: در سایه این محورها ایالات متحده آمریکا وقتی به بمب اتم دست پیدا کرد، آن را بر سر مردم هیروشیما ریخت و با کشتن بیش از 20 هزار نفر توانست خود را به‌عنوان ابرقدرت در نظام بین‌الملل تثبیت کند، اما این محورها با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 تغییر کرد و ارزش‌های خدامحوری رواج یافت.

وی با اشاره به تأثیر رسانه‌های فراگیر بر فکر و اندیشه شهروندان گفت: کارکرد رسانه‌ها در قرن 21 تغییر کرده که شامل کارکرد ابزاری و میانجی‌گری است.

وی رسانه‌ها را به چهار نوع پیشرو، فراگیر، پیرو و مستقل تقسیم کرد و افزود: در جهان امروز رسانه‌ها هم توان مدیریت بحران و هم توان بحران‌زایی دارند و زمینه انتقال بحران را نیز فراهم می‌کنند.

عابدینی با اشاره به نظریه فوکویاما و هانتینگتون درباره پایان تاریخ و برخورد تمدن‌ها نیز گفت: نظریه‌پردازان غربی از مدت‌ها قبل به تئوریزه کردن و واژه‌سازی تروریسم پرداختند و رسانه‌ها نیز مبتنی بر این تئوری‌سازی اندیشمندان غربی، تروریسم را بنا کردند.

ارسال نظر: