احتمال امضای قراردادهای گازی جدید میان ترکیه و کشورهای دیگر

کدخبر: 1042082

معاون نخست‎وزیر ترکیه از احتمال امضای قراردادهای گازی جدید میان ترکیه و کشورهای دیگر در پی تنش روابط مسکو و آنکارا خبر داد

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

"نعمان کورتولموش" معاون نخست وزیر ترکیه در یک گفتگوی تلویزیونی با اشاره به تنش در روابط ترکیه و روسیه گفت : رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه به منظور جلوگیری از بحران، قراردادی را در قطر برای واردات گاز مایع امضا کرد .

کورتولموش ابراز امیدواری کرد که ترکیه در زمینه واردات گاز از روسیه با بحران مواجه نشود .

وی گفت: احتمال امضای قراردادهای جدید نفت و گاز با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان نیز وجود دارد.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان: حمایت از اقتصاد ترکیه بر همه مسلمانان واجب است

پایگاه اینترنتی روزنامه الحیات چاپ لندن در گزارشی نوشت: اتحادیه جهانی علمای مسلمان با صدور بیانیه ای از همه مسلمانان خواست به هر وسیله ای که ممکن است از اقتصاد ترکیه حمایت کنند .

وصفی ابو زید عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان و استاد مقاصد اسلامی در دانشگاه قاهره در گفتگو با پایگاه اینترنتی الجزیره گفت: علما به درگیری کنونی میان روسیه و ترکیه علاوه بر موضوع منافع و موجودیت، از منظر عقیدتی و دینی نگاه می کنند. این اساس نزاع است و آنچه بین روسیه وترکیه جریان دارد اساس عقیدتی دارد و گواه این مطلب حرفی است که پوتین گفته است. پوتین گفت: اردوغان می خواهد ترکیه را اسلامی کند. ابو زید از حمایت برخی از نظامهای عربی از روسیه حمله به سوریه و ترکیه نیز انتقاد کرد .

در ادامه این گزارش آمده است: اتحادیه جهانی علمای مسلمان در سال 2004 تاسیس شد و کنفرانس تاسیسی آن در لندن برگزار شد و شامل نخبگانی از بهترین علما و متفکران اسلامی است. زمانی که این اتحادیه تاسیس شد بسیاری گمان کردند به مناره فکری برای تثبیت ارزشهای وحدت اسلامی تبدیل می شود اما آنچه که اکنون اتفاق افتاد این است که این اتحادیه به سکوی سیاسی با پوشش مذهبی تبدیل شد و در امور کشورهای عربی از زاویه حزبی دخالت می کند و موضعش در قبال این یا آن کشور از منظر اسلامی محض نیست.

ارسال نظر: