امین‌زاده: امام سجاد(ع) از بنیانگذاران حقوق شهروندی هستند

کدخبر: 1042340

معاون حقوقی رئیس‌جمهور از تنقیح قوانین دستگاه‌های اجرایی در ۱۰ وزارتخانه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: مطابق نظرسنجی‌ها بسیاری از مردم از حقوق شهروندی اطلاع دارند و دولت تلاش می‌کند مطابق قانون این حقوق را اجرا کند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رییس جمهور در نشست معاونان حقوقی دستگاه‌های اجرایی با محور حقوق شهروندی با بیان اینکه در تنقیح قوانین تا کنون بیش از ۱۰ وزارتخانه با معاونت حقوقی رییس جمهور در حال همکاری هستند گفت: تا کنون ۶۴ قانون را کدگذاری کردیم تا به قانون جامع دسترسی داشته باشیم و هم اکنون مجریان تنقیح در این ۱۰ وزارتخانه را تأیید صلاحیت کردیم.

وی با اشاره به اینکه مطابق بخشنامه معاون اول رییس جمهور در صدد اجرایی کردم تنقیح قوانین هستیم افزود: بر اساس دستور جلسه حقوق شهروندی موضوع ارتباط تابعیتی را مورد نظر داریم که بهره‌مند و هم مجری حقوق شهروندی است.

معاون حقوقی رییس جمهور با اشاره به شهروندان فعال و وجود شهروندان حاشیه‌ای عنوان کرد: هم اکنون برخی از مسلمانان در پاره‌ای از کشور‌ها از حقوق شهروندی بهره‌مند نیستند همچنین افرادی غیر شهروند نیز در برخی از کشور‌ها از حقوق شهروندی محروم هستند.

امین‌زاده تصرح کرد: با توجه به امکانات موجود در قوه مجریه حقوق شهروندی را تعریف کردیم و ادعا نداریم که در این زمینه ابتکار خاصی داشتیم بلکه در تلاش بودیم مطابق قانون حقوق شهروندی را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارهای در سخنان خود به حقوق شهروندی اشاره کردند ادامه داد: ما وضعیت حقوقی هر شهروند را تعریف می‌کنیم و برای شناسایی وضعیت حقوق شهروندی، آزادی، برابری، حقوق و عدالت را مورد توجه داریم چرا که برخی از قوانین هر یک از این ویژگی‌ها را پوشش می‌دهند.

معاون حقوقی رییس جمهور به قانون اساسی به عنوان حقوق ملت اشار کرد و افزود: لازم است این حقوق در یک سند و قانون دیگر تضمین شود و لازم است که در مورد حقوق بشر در عرصه بین الملل تفکیک قائل شد چرا که در عمل جوامع به گونه دیگری رفتار می‌کنند و با وجود نقض آشکار حقوق بشر در مناصب بین المللی حقوق بشری قرار می‌گیرند.

امین‌زاده به آیات و روایات و سخنان پیامبر(ص) و امیر مومنان(ع) و امام سجاد(ع) نیز در رابطه با حقوق اجتماعی و مردم اشاره و اظهار کرد: پس از قرآن و نهج البلاغه می‌توان افتخار کرد که از بنیانگذاران حقوق شهروندی امام سجاد (ع) هستند.

وی خاطر نشان کرد: در قانون اساسی ۱۲ اصل به حقوق سیاسی شهروندی اختصاص دارد و هشت اصل به حقوق مدنی شهروندی و بیست اصل به حقوق جنسیتی اختصاص یافته است.

معاون حقوقی رییس جمهور در رابطه با نهادیه شدن فرهنگ حقوق شهروندی بیان کرد: مطابق نظر سنجی‌ها می‌توان گفت بسیاری از مردم از حقوق خود آگاهی دارند.

ارسال نظر: