روزهای بد یک بانک دولتی زیان‌ده

کدخبر: 1042504

«نسیم» بررسی کرد: گزارش‌ها از منفی بودن ۶۱ درصدی آمارهای معاملات نماد پست بانک در۹۰ روز اخیر در بازار سرمایه حکایت داشته درحالیکه درصد روزهای مثبت این نماد معاملاتی در سه ماهه اخیر فقط ۳۲ درصد بوده است

گروه اقتصادی خبرگزاری نسیم: گزارش‌ها از منفی بودن 61 درصدی آمارهای معاملات نماد پست بانک در سه ماهه اخیر در بازار سرمایه حکایت داشته درحالیکه درصد روزهای مثبت این نماد معاملاتی در سه ماهه اخیر فقط 32 درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار نسیم نماد معاملاتی پست بانک در سه ماهه اخیر در تالار شیشه ای به مدت 21 روز مثبت بوده و در عوض 40 روز خود را درهمین مدت با وضعیت منفی به انتها رسانده است.

هرچند که سهام بانک هیچگاه در این مدت به کمتر از قیمت اسمی سقوط نکرده است.

پست بانک ، بانک مشمول اصل 44 به عنوان یکی از بانک‌های نیمه دولتی محسوب شده که محوریت کارکرد آن مبتنی بر بانکداری خرد بوده و فعالیت خود را از سال 1375 به صورت رسمی کلید زده و هم اکنون در کنار 14 هزار دفتر و باجه بانکی 406 شعبه نیز درسراسر کشورگسترانیده است.

از قرار معلوم، شبکه بانکی کشور در شرایط کنونی از برخی معضلات عمومی در رنج بوده که می توان به عواملی چون"بدهکار بودن دولت به شبکه بانکی"،"ضعف در به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات"،"افزایش حجم مطالبات معوق بانکی"،"فقدان به کارگیری مؤثر سیستم‌های یکپارچه اطلاعات"،"وجود قوانین دست و پا گیر" و عدم تناسب بین گستره بانک‌ها و مؤسسات مالی با نیازهای جامعه اشاره داشت.

در کنار چالش های از پیش گفته عمومی،پست بانک جدای از این موارد، با دست انداز هایی چون ضرورت افزایش سرمایه به رقم حداقل 400 میلیارد تومان، تعیین تکلیف وضعیت 25 درصد سهام عدالت بانک مذکور، کمبود نقدینگی، افزایش مطالبات معوق آن به بیش از ۵ هزارو ۳۰۷ میلیارد ریال، رسیدن رقم زیان آن به عدد یک میلیون و 292 هزار و 582 میلیون ریال در پایان سال 93 و بدهی 115 هزار و 812 میلیون ریال این بانک به بانک مرکزی در نیم سال نخست سالجاری دست و پنجه نرم می کند.

پس نمی توان انکار کرد که این موارد همه مشکلات پیش روی پست بانک در ماه‌های اخیر نباشد به ویژه آنکه بخش مهمی از این مشکلات از مدیر عامل قبلی، یعنی ریاست هیات مدیره کنونی به مدیر عامل تازه برکشیده این بانک دست به دست شده است.

درحال حاضر،۵۱ درصد از سهام پست بانک از آن وزارت امور اقتصادی و دارایی، 25 درصد آن به سهام عدالت ، پنج درصد مختص شرکت پرشیان فولاد، پنج درصد از آن سازمان خصوصی سازی و مابقی آن هم به سهامداران خرد اختصاص دارد.

"محمود حسن زاده" رئیس کنونی هیئت مدیره که از آذرماه سال 80 تا اسفندماه سال 84 ریاست هیئت مدیره و مدیریت عاملی این بانک را بر عهده داشت،یک بار دیگر در آذر 93 تا مرداد 94 همزمان هر دو مسئولیت را در اختیار داشت تا اینکه مردادماه سالجاری دوباره با آمدن خسرو فرحی کرسی مدیرعاملی خود را به نامبرده واگذار کرد.

محمود حسن زاده، مدیرعامل پیشین و رئیس هیات مدیره کنونی پست بانک در واپسین گفتگوی خود در کسوت مدیرعامل این بانک با "نسیم" یکی از چالش های پیش روی پست بانک را کمبود نقدینگی دانسته و اذعان داشته بودکه مقداری از منابع بانک به دلیل مطالبات زیاد و مقدار دیگر هم به دلیل اعمال تحریم ها، دربانک های خارجی محبوس شده و مقدار دیگر هم به دلیل برداشت بانک مرکزی همچنان بلا تکلیف مانده که طبق گفته وی،بانک مرکزی سال ها قبل 32 میلیارد تومان از حساب این بانک برداشت کرده و تا اکنون هم پس نداده است.

بنابراین از نگاه حسن زاده،چالش کمبود نقدینگی در این بانک، با اتخاذ سیاست های ریاضتی تا حدودی جواب داده که روش مهار هزینه ها، فعال کردن شبکه ها و رفتن به دنبال منابع جدید سبب شده تا پست بانک وضعیت بهتری داشته باشد.

اما با همه این اظهارات،گمان می رود که وضعیت پست بانک چندان هم رو بهبود نگذارده، به ویژه آنکه خسرو فرحی مدیرعامل تازه برکشیده پست بانک هم میزان فشار مطالبات معوق برروی پیکره بانک تحت امر خود را به خوبی حس کرده و این اواخر دست دوستی به سمت بدهکاران خود دراز و اذعان کرد که آماده مساعدت با بدهکاران تسهیلات این بانک بوده و افزوده که اگر هر یک از بدهکاران این بانک بخشی از تسهیلات خود را به صورت نقدی تأدیه کنند امکان بخشودگی جرائم مربوطه فراهم و مابقی بدهی آنان نیز استمهال و حسب مورد از بخشودگی جرائم دیرکرد هم برخوردار می شوند.

براساس آمارهای شبه رسمی،مانده مطالبات سر رسید گذشته،مشکوک الوصول و معوق این بانک درپایان سال 93 به رقمی در محدوده 5 هزار و 307 میلیارد ریال رسیده که مانده مطالبات سر رسید گذشته، مطالبات معوق و مشکوک الوصول این بانک در سال 93 به ترتیب 767، 740 و 3 هزار و 801 میلیارد ریال بوده است .

در کنار این آمار، میزان بدهی این بانک به بانک مرکزی در پایان سال 93 به رقم یک هزار و 25 میلیارد رسید که این رقم در انتهای شهریور ماه سالجاری به 115 هزار و 812 میلیون ریال رسیده است.

ناظران شبکه بانکی کشور از اینرو، به رفع دست اندازهای موجود فراروی پست بانک در کوتاه مدت چندان هم بد بین نیستند، هرچند که مدیریت این بانک باید بتواند،سرمایه خود را از محل افزایش سرمایه سهامداران و آورده نقدی به 400 میلیارد تومان افزایش دهد،زمینه سود دهی این بانک را برخلاف زیان دهی آن مهیا سازد و در عین حال اختلاف نظر خود با بانک مرکزی دایر بر برداشت 32 میلیارد تومانی از حساب این بانک را به فرجامی مناسب رساند.

مدیرعامل کنونی این بانک در اولین نشست خبری خود کوشید تا از راه اندازی دستگاه‌های خود دریافت و کیوسک بانک سیار در روستاها و مناطق محروم سخن به میان آورده و بگویدکه در این راستا دستگاه‌های خوددریافت و کیوسک‌های بانک سیار مجهز به فناوری روز دنیا توسط این بانک در روستاها راه‌اندازی خواهند شد.

موضوعی که در برداشتی ساده حاکی از برخاستن این بانک از بستر سنگین چالش های فرارو بوده اما واقعیت این است که هم او با این همه خوش بینی،اشاره نکرده که پیش از تحقق این ماجرا چگونه سدهای موجود پیش روی بانک متبوع خود را در دراز مدت از سر راه بر خواهد داشت.

سدهایی که از سلف خلف خود یعنی"محمود حسن زاده" به او به ارث رسیده و سبب شده تا"خسرو فرحی" روزهای نه چندان راحتی را پیش رو داشته باشد.

براستی آیا مدیر عامل کنونی پست بانک خواهد توانست گره هایی که در زمان دو مدیر عامل قبلی به برند این بانک گره خورده را بازگشاید؟

ارسال نظر: