نویسنده حامی منافقین چهره برنامه رادیو فرهنگ شد!

کدخبر: 1042580

با گذشت دو هفته از سال‌مرگ غلامحسین ساعدی، این نویسنده ضدانقلاب در برنامه "هفت اقلیم" رادیو فرهنگ به عنوان چهره هفته و یک نویسنده موفق ایرانی به مخاطبین معرفی شد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، دو هفته پیش سالمرگ غلامحسین ساعدی، نویسنده ضدانقلاب و حامی سازمان منافقین بود. با فرارسیدن سالمرگ او برخی رسانه ها به بازخوانی سوابق او پرداختند و به نقد جریان حمایت کورکورانه از ساعدی و جریان فرهنگی معاند جبهه انقلاب پرداختند. این روشنگری ها سبب آن شد که حتی مدیرمسئول یکی از روزنامه های هنری که به تمجید از ساعدی پرداخته بود بابت این اقدام عذرخواهی کرد و این مساله را ناشی از بی اطلاعی از سوابق این نویسنده دانست.

با این حال و در شرایطی که با گذشت ایام سالمرگ ساعدی حجم مطالب رسانه ها پیرامون وی رو به کاهش بود، برنامه "هفت اقلیم" رادیو فرهنگ، شب گذشته غلامحسین ساعدی، نویسنده حامی منافقین را چهره هفته خود نامید و به مدح او به عنوان یک چهره مبارز علیه رژیم پهلوی اختصاص یافت!

اما ساعدی از معدود نمایش‌نامه‌نویسان ایرانی بود که هرچه می‌نوشت و هرچه در حوزه نمایش تولید می‌کرد، فوراً از سوی وزارت فرهنگ و هنر پهلوی خریداری می‌شد و توسط گروه‌های مختلف و فعال در ادراه تئاتر برای اجرا در صحنه آماده می‌گردید؛ میزان حمایت رژیم از ساعدی طوری بود که از اواسط دهه چهل، اکثر سالن‌های نمایش تهران در تسخیر کارهای او قرار گرفت و یا اینکه گروه‌های تئاتر شهرستانی و دانشجویی، هر یک کار و نوشته‌ای از وی را در دست تمرین داشتند .

با توجه به حساسیت ساواک نسبت به تشکیل کانون نویسندگان، ساعدی نیز مورد توجه این سازمان قرار گرفت چرا که وی از اعضای لائیک کانون نویسندگان ایران و پرورش‌دهندگان و سامان‌دهندگان چهره‌های چپ کمونیستی و عناصر لاقید این کانون بود. در تاریخ 31 شهریور 1349 فرم استخدام وی به عنوان مأمور مخبر در ساواک تنظیم گردید تا از طریق عمویش تیمسار ساعدی ـ مدیرکل پنجم ساواک ـ و در حضور یکی از مسئولان ساواک دعوت به همکاری گردد .

مصاحبه ساعدی با تلویزیون ملی ایران در خرداد 1353 و تعریف و تمجید وی از طرح محمدرضا پهلوی موسوم به انقلاب سفید شاه و ملت و کرامات شاهنشاه آریامهر(!) نقطه عطفی در زندگی او است.

با این حال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی،غلامحسین ساعدی خود را به عنوان یک عنصر مبارز و نویسنده مخالف با رژیم پهلوی مطرح ساخت اما بعد از دیدار اعضای کانون نویسندگان با امام خمینی(ره)، در مصاحبه ای بدترین توهین ها را به ایشان نسبت داد و جمهوری اسلامی را یک رژیم توتالیتر دانست.

ساعدی همه ساله در سالروز مرگش به عنوان سوژه مدح سایت سازمان منافقین و رسانه های ضدانقلاب قرار می گیرد اما اینکه در صداوسیما جمهوری اسلامی ایران و با گذشت دو هفته از سال‌مرگ او، چهره هفته یک برنامه رادیویی به این نویسنده تقدیم شود جای شگفتی دارد!

جالب است که چهره هفته در این برنامه با ریزسوابق فرد منتخب معرفی می شود اما گویا عوامل برنامه "هفت اقلیم" رادیو فرهنگ در جستجوهای خود سوابق عیان ساعدی در ضدیت با مردم ایران و انقلاب اسلامی را نیافته اند!

ارسال نظر: