انتشار "اخلاق و آداب قضاوت"

کدخبر: 1042848

کتاب "اخلاق و آداب قضاوت" به قلم حجت‌الاسلام محمدکاظم بهرامی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد

به گزارش «نسیم»، کتاب «اخلاق و آداب قضاوت» نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی (عضو شورای عالی قضایی و رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح) از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

مهمترین وظیفه دستگاه قضایی اجرای عدالت و اقامه‌ حق و دفع باطل است، اما انجام این وظیفه تا حد زیادی به اخلاق و آداب مربوط به قضاوت بستگی دارد و اگر عدالت، روح قضاوت است، اخلاق و آداب قضا، روح عدالت به شمار می‌آید.

بر پایه‌ تعالیم اسلام، قاضی هرگز به مقام والای داوری نمی‏‌رسد و مظهر عدل الهی نمی‌گردد و جایگاه حقوقی خود را نمی‌یابد مگر این‌که به علم و ادب آراسته گردد. اخلاق و آداب قضاوت در اسلام از شرع انور گرفته شده است و با دقت در آیات قرآن کریم و روایات صادره از پیامبر اسلام و اهل بیت ایشان(علیهم ‏السلام) و با مراجعه به کتاب‌های فقهای اسلامی، می‌‌توانیم اخلاق و آداب قضای اسلامی ‌را استنباط و استخراج کنیم. بر همین اساس است که می‌بینیم قاضیِ مؤدّب به اخلاق و آداب قضا، بر خط اعتدال حرکت می‌‌کند، رفتار او با اصحاب دعوی یکسان است، در قضاوت نرم و ملایم است، اما ضعف از خود نشان نمی‏‌دهد.

از مراجعه‌ پیاپی اصحاب دعوا خسته نمی‏‌شود و به ستایش متملِّقان وقعی نمی‌نهد و تحت نفوذ هیچ کس قرار نمی‌گیرد، گرچه از مشورت عالمان و متخصصان متعهد بهره‌ مند می‌گردد.

نویسنده در این کتاب با تتبّع در آیات قرآن کریم، منابع روایی و فقهی، به اخلاق و آداب قضاوت در اسلام پرداخته است.

کتاب از 4 بخش تشکیل شده است که هر بخش چندین فصل را شامل است. عناوین 4 بخش این کتاب عبارتند از: اخلاق و آداب، جایگاه قضاوت و دادرسی در اسلام، شرایط و ویژگی‌های قاضی، آداب دادرسی.

کتاب «اخلاق و آداب قضاوت» در 256 صفحه، قطع رقعی، دورنگ و شمارگان 1000 نسخه و قیمت 10000 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

ارسال نظر: