تلاش بنیاد برکت برای ایجاد اشتغال پایدار درمناطق محروم

کدخبر: 1043014

تلاش‌های هشت ساله‌ی بنیاد برکت برای توانمندسازی اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور، به میزان قابل توجهی به بار نشسته و موجب امیدواری کارآفرینان محلی شده است

به گزارش «نسیم»، تلاش‌های هشت ساله‌ی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای توانمندسازی اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور، به میزان قابل توجهی به بار نشسته و موجب امیدواری کارآفرینان محلی شده است.

توانمندسازی اقتصادی و اشتغال پایدار، از اساسی‌ترین هدف بنیاد برکت از مشارکت در طرح‌های اقتصادی مناطق محروم به شمار می‌روند.

شیوه‌های مؤثر، نوین، بومی‌سازی شده و علمی که بنیاد برکت در این خصوص در سال‌های اخیر دنبال کرده، منجر به نتایج مطلوبی شده است.

با این تلاش‌ها بیش از هزار روستای محروم در سراسر کشور تحت پوشش طرح‌های کارآفرینی و توانمندسازی اقتصادی بنیاد برکت قرار گرفته‌اند و زندگی هزاران نفر از اهالی کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

انتظار می‌رود مشارکت بنیاد برکت در این‌گونه طرح‌های توانمندسازی اقتصادی برای بیش از 140 هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد کند. نگاه روشن به آینده‌ی طرح‌های اقتصادی و اطمینان از نتیجه‌بخش بودن آنها، در تمامی طرح‌های مشارکت بنیاد برکت مورد توجه بوده و بهمین خاطر این مشارکت‌ها به نتایج و دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است.

بنیاد اجتماعی و اقتصادی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بر اساس تجارب نه‌چندان کارآمد مدل‌های قرض‌دهی در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته، سعی کرده تمامی فعالیت‌های تأمین مالی طرح‌های توانمندسازی اقتصادی را معطوف به مدل‌های جدید مبتنی بر عقود مشارکتی و تأمین مالی پروژه‌ای سرمایه‌محور کند تا نتایج مفیدتری کسب شود.

برهمین اساس بنیاد برکت، بومی‌سازی مدل تأمین مالی خرد را از طریق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر با درک فرآیند درونی این نوع خاص از سرمایه‌گذاری، دنبال کرده است.

به همین دلیل فعالیت‌های خدماتی یا حمایتی که به لحاظ مالی سودآور، به لحاظ اقتصادی بادوام و در راستای کمک به توسعه‌ی مناطق محروم کشور و ایجاد اشتغال پایدار باشد، مورد توجه بنیاد برکتقرار دارند.

بنیاد برکت، تاکنون تلاش کرده است در حوزه کارآفرینی فردی و جمعی، برای مشارکت در راه‌اندازی طرح‌های اقتصادی در مناطق محروم کشور اقدام کند و با گذشت مدت زمان کوتاهی، این شیوه فعالیت با ایجاد اشتغال پایدار، نتایج مثبت خود را نشان داده است.

این بنیاد که تاکنون در 219 طرح کارآفرینی، با سرمایه‌گذاری کل 33 هزار و 740 میلیارد ریال مشارکت کرده است قصد دارد برای کارآفرینی و توانمندسازی اقتصادی مناطق محروم کشور، میزان سرمایه‌گذاری در این مناطق را تا 40 هزار میلیارد ریال افزایش داده و ضریب نفوذ این توانمندسازی در عمق روستاهای کشور توسعه دهد.

طراحی الگوهای مشارکتی و اجرای آزمایشی طرح‌های کوچک اجتماع‌محور در مناطق روستایی و توسعه گونه‌های متفاوت مدل‌های توانمندسازی جامعه‌ی بومی برحسب شرایط فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی مناطق مختلف کشور، از برنامه‌های آینده این بنیاد است.

بنیاد برکت درصدد است در آینده در طرح‌های الگویی کارآفرینی، همکاری‌های بین مردم و سازمان‌های صنفی و تولیدی و کارآفرینی را در مقیاس ملی تقویت کند.

اجتناب از تصدی‌گری نیز، یکی از رویکردهای جدی و اساسی بنیاد برکت در این‌گونه مشارکت‌های اقتصادی بوده که در میان شرکای محلی، انگیزه‌ی زیادی ایجاد کرده است. این در حالی‌ است که بالفعل کردن ظرفیت‌های اقتصادی و انسانی مناطق محروم از محوری‌ترین سیاست‌هایی است که بنیاد برکت در مشارکت با کارآفرینان محلی دنبال می‌کند.

منابع سرمایه‌ای، هنگامی که در اختیار کارآفرینان در جست‌وجوی فرصت‌های جدید اقتصادی قرار می‌گیرد، آنان را به لحاظ اقتصادی فعال کرده، و توانایی استفاده از منابع را بالا می‌برد. این کارآفرینان همواره تمایل دارند که منابع دریافتی را بازپرداخت یا میزان بیش‌تری از سهام شرکت را به خود اختصاص دهند، که این خود ابزاری قدرتمند و کارآمد برای تولید بهینه، پایدار و ایجاد اشتغال به‌شمار می‌آید.

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سال ۸۶ با هدف کمک و همیاری برای بهبود و ارتقای توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی افراد، گروه‌ها و واحدهای کسب و کار مستعد فعالیت و فاقد دانش و مهارت لازم در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور، تأسیس شد الگوی فعالیت این بنیاد، مشارکت حداکثر ۴۹ درصدی در اجرای طرح‌های اقتصادی با استفاده از مدل‌های مالیه‌ی خرد در این مناطق است.

ارسال نظر: