ابتکار: عده‌ای تصور می‌کنند که دین فقط برای به بهشت رفتن است آن هم به زور و جبر و تهدید

کدخبر: 1043015

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دانشکده محیط زیست گفت: ۱۶ آذر مثال خوبی برای ایستادگی در مقابل استکبار است/ امروز به برکت خون شهدا کشور امن‌ترین منطقه جهان و منطقه است

به گزارش «نسیم»، ایرنا نوشت:

معصومه ابتکار روز دوشنبه درمراسم روز 16 آذر روز دانشجو در دانشکده محیط زیست کشور مستقر در کرج با اشاره به توافق برجام و تلاش دستگاه دیپلماسی کشور دراین مسیر گفت: به خاطر تحقق این گام مهم و اساسی باید قدردان رهبری معظم انقلاب ، رئیس جمهوری و دستگاه دیپلماسی کشور باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تحقق برجام گام بسیار مهمی بود که دولت یازدهم برداشت و باید قدردان رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور و وزیرخارجه کشورمان باشیم .

وی اظهار داشت: موضوعی که می توانست به راحتی به تنش و خصومت در دنیای امروز تبدیل شود با درایت و مذاکره عزتمندانه و به قول رهبر معظم انقلاب، نرمش قهرمانانه ، امروز در مسیری قرار گرفته که با حفظ منافع ملی، فضا برای برداشتن تحریم های ظالمانه و ناعادلانه باز شده است.

معاون رئیس جمهوری گفت: اکنون فضای کشور برای کار و تولید و سرمایه گذاری و تعامل سازنده با دنیا در عرصه های مختلف از جمله عرصه های علمی و پژوهشی فراهم شده و بستری به وجود آمده تا بتوانیم در دانشگاه ها در شرایطی بهتر از گذشته فعالیت داشته باشیم.

وی با تبریک روز دانشجو به تلاشگران عرصه علم و دانش گفت: دانشجویان سفر زندگی شان را با یک سفر علمی و جستجوگری آغاز می کنند و دانشجو یک جستجوگر در پی حقیقت است که این حقیقت از جنس علم و دانایی است.

وی اظهار داشت: دانایی قدرت می آورد اما دانایی باید با تواضع باشد و کسانی که دانایی را به مفهوم واقعی دنبال می کنند، جستجوگران حقیقی هستند.

ابتکار گفت: طلب حقیقت علاوه بر بحث دانایی ،معرفت و حکمت به د نبال دارد و جنبش دانشجویی در کنارعلم آموزی همیشه در جستجوی معرفت نیز بوده و این سفر زندگی برای کسب معرفت است.

وی ادامه داد: جنبش دانشجویی به عنوان یک جریان آزادی خواه و استقلال طلب که ایثار و آزادگی را در پی داشته نیز از بدو تاسیس دانشگاه ها در ایران فعال بوده است.

وی بیان داشت: 16 آذر مثال خوبی برای ایستادگی در مقابل استکبار است، زمانی که ایران زیر ظلم رفت اما سه دانشجو ، جان خود را برای آزادی ، استقلال و سربلندی ایران فدا کردند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما هرگز یاد و خاطره دانشجویان 16 آذر، دانشجویان مبارز در دوران قبل و بعد از انقلاب که شهید شدند و دانشجویانی که در دوران هشت سال دفاع مقدس از جان خود گذشتند را فراموش نمی کنیم.

ابتکار گفت: امروز به برکت خون شهدا کشور امن ترین منطقه جهان و منطقه است در حالیکه منطقه دچار خشونت و افراط گری شده است.

وی شهدای دانشجو همچون شهاب های درخشانی دانست که جان خود را برای آزادی، استقلال و سربلندی ایران اسلامی فدا کردند.

ابتکار اظهار داشت: جریان دانشجویی همیشه در دوعرصه فکری و نظری و تلاش برای کسب علم و معرفت و شناخت شرایط زمانه خود تلاش می کند.

وی گفت: جریان دانشجویی در کنار طلب علم و معرفت همیشه به دنبال شناخت سیاسی و درک شرایط زمانه خودش بود و حضور موثر در معادلات داشت چون جریان دانشجویی همیشه به این موضوع واقف بود که اگر ملتی نتواند به سرنوشت خود حاکم باشد عده ای خواهند آمد و سرنوشت و سیاست را به دست خواهند گرفت و معلوم نیست آن ملت به خوشبختی وسعادت دست پیدا کند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: مردم سالاری دینی این است که مردم در شرایط آزاد و سالم بتوانند انتخاب هایی درستی را براساس تشخیص خودشان و برچارچوب موازینی که برای پیشرفت و اعتلای انسانیت آمده داشته باشند و اساس دین برای پیشرفت و برای دنیای خوب ما و برای آخرت خوب ما آمده است.

وی گفت: عده ای تصور می کنند که دین فقط برای به بهشت رفتن است آن هم به زور و جبر و تهدید در حالی که دین دعوتی برای جستجوی حقیقت و اعتلای انسانیت است.

ابتکار تاکید کرد: باید انسان هایی مبتنی بر حق طلبی باشیم و راه خود را پیدا کنیم تا اول به خود کمک کنیم، زیرا دین بر خودشکوفایی استوار است و باید روح خود و قدر خود را بشناسیم و بدانیم چه سرمایه هایی خداوند در درون من نهاده است و رمز و راز موفقیت ما در زندگی همان شگفتی هایی است که خداوند در ما نهفته است.

وی افزود: بهترین شرایط خود شکوفایی در دوران دانشجویی است و امیدواریم دانشجویان بر مبنای آزادی که مبنای کرامت انسانی است انتخاب های خوبی در زندگی انجام دهند، آزادی مبنای کرامت انسان هاست و انسان ها کرامتی را که خداوند به آن ها هدیه کرده بایدبه تجربه بگذارند.

ابتکار در ادامه با اشاره به مشکلات دانشجویان دانشکده محیط زیست کشور گفت: باید تشکل های دانشجویی این دانشکده به سمت فعالیت های زیست محیطی حرکت کنند زیرا جنبه علمی کار آنها بر محیط زیست پایه گذاری شده است.

وی افزود: یکی از پیچیدگی های دانش در حوزه محیط زیست چند رشته ای بودن یا میان رشته ای آن است که باید آن را حفظ کرد و این جزو وظایف اساتید دانشگاهی است تا سطح علمی دانشجویان و دانشگاه را ارتقاء بخشند.

وی با ابراز امیدواری به تلاش فراوان در عرصه علمی، گفت: تحولات زیادی در رشته های محیط زیست در حال رخ دادن است، شاید نظریه ها و تئوری هایی در گذشته بود که اکنون نقض می شود که در بسیاری از رشته های تجربی شاهد آن هستیم.

ابتکار افزود: به طور مثال موضوع تغییر آب و هوا که 25 سال پیش مطرح شد اول به طور کامل کتمان شد بعد دستمایه تمسخر عده ای بود ولی امروزه حدود سه هزار اندیشمند و مراکز پژوهشی تحقیقاتی بزرگ دنیا برای بحث تغییر اقلیم فعالیت می کنند که آیا واقعا تغییر اقلیم اتفاق می افتد یا نه ؟

وی بیان داشت: باید تلاش کنیم تا محدودیت ها و مشکلات اعتباری دانشکده محیط زیست را حل کنیم تا مدیریت این مرکز آموزش عالی بتواند برنامه ها را به خوبی پیش ببرد.

معاون رئیس جمهوری خطاب به دانشجویان گفت: عرصه خاص علمی شما برای ما ارزش فوق العاده ای دارد و سعی کردیم امتیازات خاصی همچون استخدام را برای فارغ التحصیلان این دانشکده داشته باشیم، به خصوص گرایش های تخصصی علمی کاربردی امتیازات خاصی دارند.

وی افزود: فراهم کردن اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته های مرتبط از دیگر برنامه های ما است و باید تلاش می کنیم تا در ابعاد مختلف اجتماعی زمینه کار برای فارغ التحصیلان ایجاد شود.

وی اضافه کرد: به همین منظور دستگاه های مختلف مکلف هستند دفاتر محیط زیست و توسعه پایدار را در دستگاه هایشان راه اندازی کنند.

ابتکار گفت: با راه اندازی این دفاتر در دستگاه های عالی کشور موضوع تشکیل و ارتقاء سطح دفاتر، ماموریت و فعالیت های آن ها باید به صورت مستمر در کمیته ملی توسعه پایدار مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا با یکپارچه سازی و همگرایی در انجام ماموریت ها، شاهد ارتقاء و توجه بیشتر دستگاه های اجرایی به این موضوع باشیم.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: تبعا با توجه به ماموریت خاص هر دستگاه در حوزه محیط زیست، باید ساختاری مناسب با تمام ماموریت ها تعریف شود و از این رو قرار گرفتن واحدهای HSE در زیرمجموعه یکی از معاونت های وزراتخانه ها منجر به دور شدن سایر معاونت ها و بخش های یک وزارتخانه از برنامه ها و سیاست های تعریف شده در حوزه محیط زیست و عدم هماهنگی در این حوزه می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم ایجاد دفاتر محیط زیست و توسعه پایدار در عالی ترین سطح دستگاه های مختلف، تصریح کرد: ساختار این دفاتر باید به گونه ای باشد که بتوانند تمام ماموریت های مرتبط با توسعه پایدار و محیط زیست دستگاه ها مربوطه را پوشش دهند.

وی همچنین با تاکید بر برون سپاری یک سری فعالیت های زیست محیطی گفت: در تلاش هستیم مشاغل سبز محیط زیست را در قالب تفاهم نامه ای با وزارت کار و امور اجتماعی اجرا کنیم به طوریکه فعالیت های دانش بنیان در عرصه محیط زیست با فناوری های سبز کسب کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین تلاش کردیم بحث راه اندازی آزمایشگاه های معتمد با حمایت دولت را داشته باشیم که یکی از زمینه های مهم اشتغال فارغ التحصیلان خواهد بود زیرا یکی از برنامه ها و دغدغه های جدی ما اشتغال فارغ التحصیلان رشته های مرتبط به عنوان یک سرمایه عظیم اجتماعی است و بایستی از این متخصصان به خوبی استفاده کنیم زیرا با وجود مشکلات مختلف زیست محیطی در کشور به این تخصص ها نیاز داریم.

این مراسم با جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان از دکتر ابتکار پایان یافت.

مهمترین مشکلات مطرح شده دانشجویان دانشکده محیط زیست نبود فضای کتابخانه ای، نبود اساتید مجرب، کمبود پهنای اینترنت، خوابگاه، برگزار نکردن اردوهای دانشجویی، نبود آزمایشگاه های مرتبط و ... بود.

ارسال نظر: