خضریان: لیبرال‌ها در داخل تفکر بستن با کدخدا را دارند

کدخبر: 1043027

این فعال دانشجویی در مناظره با صادق زیباکلام گفت: در دانشگاه آزاد با مدیریت آقای هاشمی فضای کاملاً امنیتی حاکم است/ زیباکلام: در دولت یازدهم، فضای امنیتی دانشگاه‌ها فرو ریخت/ در آینده جنبش دانشجویی کمرنگ‌تر خواهد شد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مناظره علی خضریان و صادق زیباکلام پیرامون موضوع جنبش های دانشجویی به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این دانشگاه برگزار شد.

علی خضریان در این مناظره گفت: جنبش دانشجویی به خاطر حفظ منافع ملی و ملی شدن صنعت نفت اعتراض کرد و آن سه دانشجو شهید شدند و حکومت پهلوی این را درک نکرد و برداشت و فهم غلطی داشت.

صادق زیباکلام گفت: جالب است که این روزها سخنرانانی در دانشگاه ها به مناسبت روز دانشجو سخنرانی می کنند که بیشترین نقش را در ستاره دار کردن و تعلیق دانشجویان دارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دانشگاه کار ویژه اش علم و پژوهش است و به دلیل اینکه فضا برای نقد و انتقاد از حکومت فراهم نشده بار اضافی بر جنبش دانشجویی و دانشگاه گذاشته شده است؛ در کشورهای توسعه یافته جنبش دانشجویی وجود ندارد.

خضریان گفت: فرانسه که مهد دموکراسی است کتاب های جنبش دانشجویی اش را خوانده ام و دلیل این تشکیک شما اینست که تک بعدی به جنبش دانشجویی نگاه می کنید. مشکل مان در کشور با لیبرال ها اینست که همه چیز را با کشورهای سرمایه داری می سنجند و همان تفکر بستن با کدخدا را دارند.

این فعال دانشجویی در ادامه افزود: جنبش دانشجویی در سال‌های بعد از 1332 از این جهت ماندگار شد که بعد از کودتای 28 مرداد جریان روشنفکری در کشور دو دسته عمده شد که این دو دسته یا از ترس جان و مال سکوت کردند و یا کودتا را همراهی کردند جنبش دانشجویی جزو معدود جریاناتی بود که در برابر زورگویی پهلوی ایستاد.

خضریان در ادامه اظهار داشت: دو دیدگاهی که 16 آذر را رقم زد هنوز وجود دارد یک دیدگاه می‌گفت پیشرفت را با تکیه بر توان داخلی باید تحقق بخشید و در مقابل عده‌ای معتقد بودند باید با نیکسون ببندیم و اگر پول نیاز داریم نفتمان را بفروشیم و از او بگیریم.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: مرداد 91 آقای زیبا کلام در ماه‌نامه "نسیم بیداری" مقاله‌ای با عنوان "چرا کودتا پیروز شد" می‌نویسد و در آن می‌گوید مصدق بی خود ایستادگی کرد و باید با آمریکایی‌ها حل می‌کرد و در واقع مصدق را مقصر می‌داند و آمریکایی‌ها را تبرئه می‌کند.

زیباکلام در ادامه این مناظره اظهار داشت: به وجود آمدن جنبش دانشجویی معلول ضعف ساختارهای سیاسی و اجتماعی جامعه است و در جامعه‌ای که احزاب و پارلمان مستقل وجود داشته باشد خیلی از وظایفی که جنبش دانشجویی باید انجام دهد مجلس و تشکل‌های سیاسی انجام می‌دهند.

استاد دانشگاه افزود: بعد از 28 مرداد خفقان بر جامعه حاکم بود بنابراین دانشگاه‌ها نقشی ثانویه بر عهده گرفتند که فعالیت سیاسی بود مبارزه با دیکتاتوری و استبداد برخی از آرمان‌های جنبش دانشجویی بعد از 1332 بود و هزینه‌های گزافی نیز داد که از آن جمله این بود که بیشترین زندانیان سیاسی از دانشجویان بودند.

زیباکلام در ادامه افزود: بعد از انقلاب جنبش دانشجویی به عنوان نیرویی مقابل حکومت مطرح نبود و هضم در حکومت شد همچنین اولین فرماندهان و مسئولین سپاه فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و طرفدار امام بودند و بخش مارکسیستی جنبش دانشجویی ضعیف شد.

این استاد دانشگاه در ادامه با تشریح دوره‌های مختلف جنبش دانشجویی بعد از دهه 70 گفت: در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی جنبش دانشجویی و دانشگاه‌ها وارد سکوت شدند همچنین بعد از اتفاقات سال 78 کوی دانشگاه فضا دانشگاه تحت تأثیر قرار گرفته و سکوت سیاسی بر فضای جنبش دانشجویی حاکم شد.

وی گفت: در دوران اصولگرایان فضای دانشگاه‌ها سیاسی و امنیتی شد و انجمن اسلامی تعطیل شد که یکی از اولین پیامدهای آن دولت بود بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم اولین پیامد رخت بر بستن فضای امنیتی دانشگاه‌ها بود و این فضا فرو ریخت.

علی خضریان در ادامه مناظره خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد که آقای هاشمی مدیریت دانشگاه را بر عهده داشته و بر آن احاطه دارند فضای کاملاً امنیتی حاکم است.

خضریان در ادامه افزود: هاشمی و دوستانش فضایی را دامن زده‌اند و تئوریزه کردند که نمونه آن این بود که ایشان در نماز جمعه گفت کشور مثل کیکی است که اگر آن را بین همه ملت تقسیم کنند به همه نمی‌رسد و ما این کار را در اختیار مدیران شایسته‌ای قرار می‌دهیم تا آنها این کار را انجام دهند واگر در این بین دو تکه از آن گم شد اشکال ندارد؛ انتقاد منصفانه ایشان در تریبون نماز جمعه دزدی را تئوریزه می‌کرد.

این فعال دانشجویی افزود: اگر می‌خواهید دوم خرداد 76 را درک کنید باید پیش از 2 خرداد و انتخابات مجلس را درک کنیم و بعد به دوم خرداد برسیم.

زیباکلام در ادامه این مناظره افزود: معتقدم آینده جنبش دانشجویی با توجه به نگاه جامعه خیلی زیاد بستگی به آینده تحولات سیاسی و اجتماعی کلان کشور دارد دانشگاه جزیره متروک وسط اقیانوس نیست و اگر روند دموکراسی و آزادی‌خواهی که بزرگترین خواسته انقلاب اسلامی بود و اگر جامعه ما به سمت دموکراسی‌خواهی حرکت کند یقیناً چیزی به اسم جنبش دانشجویی نخواهیم داشت مشروط بر اینکه فضای کلان جامعه بازتر شود و احزاب مستقل از حکومت بتوانند روی پای خود بایستند و مجلس بله قربان‌گو نباشد و ملت در انتخابات آزاد حضور داشته باشند، در این صورت بار اضافه روی دوش دانشگاه‌ها که بیش از نیم قرن گذشته قرار گرفته بود به تدریج کاسته می‌شود و وضعیت نرمال می‌شود.

خضریان در ادامه این مناظره اظهار داشت: فکر نکنید تقلب و عبارات این چنین بعد از فتنه 88 باب شد و در دوران قبل از انتخابات سال 76 این شعار را باب کردند که می‌نویسیم خاتمی می‌خوانیم ناطق نوری و هاشمی در نماز جمعه قبل از دوم خرداد 76 با رسمیت دادن به این شایعه گفت شبهه‌ای طرح شده در مورد اینکه اگر به فلانی رأی بدهید فلانی رئیس جمهور می‌شود؛ خوب به فلانی رأی دهید. او در آن سخنرانی گفت؛ من مأمور ویژه‌ای را برای نظارت بر انتخابات کار گذاشته‌ام و آن فرد سعید حجاریان بود که در انتخابات سال 88 لیدر و تئوریسین جریان فتنه و اصلاحات بود و جالب این بود که دولت برای خودش که مجری انتخابات بود مأمور ویژه انتخاب کرد.

زیبا کلام در پایان این مناظره اظهار داشت: در آینده جنبش دانشجویی کمرنگ‌تر خواهد شد و اتفاق بعدی تغییر نگاه اجتماعی دانشجویان در ایران است، نسل شما از نسل ما بهتر می‌فهمد چون به فضای مجازی دسترسی دارد ولی ما به آن دسترسی نداشتیم و فکر می‌کردیم که اسلام از خود اقتصاد دارد و اقتصاد توحیدی را از امثال بنی صدر می‌گرفتیم.

ارسال نظر: