یک نویسنده: ادبیات انقلاب بین مردم غریب است

کدخبر: 1043103

ابوحمزه با تأکید بر توجه بیشتر به ادبیات انقلاب اسلامی گفت: به دلیل اینکه دیر به این نوع از ادبیات پرداخته شده است، هنوز بین مردم غریب بوده و نیازمند این است که بیشتر به آن توجه شود

به گزارش «نسیم»، محمدحسن ابوحمزه، نویسنده، با بیان اینکه ادبیات انقلاب اسلامی از پیش وجود داشته است، گفت: ادبیات انقلاب اسلامی را می‌توان در بخش‌های بزرگ‌سال و کودک و نوجوان طبقه‌بندی کرد، اما به دلیل اینکه دیر به این نوع از ادبیات پرداخته شده است، هنوز بین مردم غریب بوده و نیازمند این است که بیشتر به آن توجه شود.

وی ادامه داد: پیش از هر چیز نویسنده‌های انقلاب اسلامی نیاز به توجه دارند. در انقلاب اسلامی نویسنده‌های متعهدی هستند که با دیدگاهی این آثار را می‌نویسند و در این دیدگاه به ادبیات متعهد هستند و بالاترین پله آن ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. این دو موضوع برای مخاطب کودک و نوجوان مقداری ضعیف کار شده و توجه خوبی به آن نشده است.

ابوحمزه همچنین با اشاره به اینکه هنر نویسنده در ایجاد نزدیکی بین موضوع انقلاب اسلامی و مخاطب کودک و نوجوان است، تصریح کرد: برداشت یک نوجوان با یک بزرگ‌سال از موضوع انقلاب اسلامی خیلی متفاوت است و هنر این است که با زبان قشر کودک هنرمندان بتوانند آثاری تولید کنند و موضوعاتی انتخاب کنند که برای چنین مخاطبی قابل درک باشد؛ ضمن اینکه قصد نداریم در اینگونه آثار تمام موضوعات و ماهیت انقلاب اسلامی را برای مخاطب بشکافیم و باید به تناسب درک و نیازشان موضوعات را مطرح کنیم.

این نویسنده همچنین گفت: جشنواره‌هایی همچون داستان انقلاب هم برای ایجاد انگیزه در نویسنده‌ها مؤثر هستند، اما پیش از آن متولی و مرجعی می‌خواهد که بر روی این موضوع بحث و بررسی کنند که در چه قالب‌هایی می‌شود با موضوع انقلاب کار کرد. وقتی به سراغ ادبیات می‌رویم، می‌توانیم قالب‌های دیداری و شنیداری را هم داشته باشیم و به عنوان مثال اثری داستانی قابلیت این را داشته باشد که تبدیل به انیمیشن شود.

ابوحمزه افزود: جشنواره‌هایی مانند داستان انقلاب می‌توانند در کنار پرداختن به ادبیات داستانی، به انیمیشن، سینما و دیگر حوزه‌های هنر هم توجه داشته باشند تا در این قالب‌های هنری نیز شاهد خلق و تولید آثار انقلابی مناسب باشیم.

وی با بیان اینکه عموم نویسنده‌ها به سراغ حوزه‌های فیلم‌سازی نمی‌روند، گفت: دلیل ضعفی که در آثار سینمایی با موضوع انقلاب اسلامی داریم این است که بیشتر تهیه‌کننده‌ها و فیلم‌سازانی در این حوزه‌ها ورود می‌کنند که اشراف لازم را به این موضوع ندارند؛ در حالی‌که معتقدم داستان‌نویس همان فیلم‌نامه‌نویس است و در موضوع کودک و نوجوان نیز به دلیل اینکه مطالعه اهمیت بالایی دارد، اگر نویسنده‌ها وارد حوزه‌هایی مانند انیمیشن و فیلم‌سازی شوند، می‌توانیم شاهد پیشرفت‌های بسیاری باشیم.

ارسال نظر: