معاون وزیر بهداشت: استان‌های دیگر منتظر موج آنفلوآنزا باشند

کدخبر: 1043108

سیاری گفت: به‌زودی شاهد شیوع آنفلوانزا در آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کردستان، خوزستان، اصفهان، خراسان شمالی و تهران نیز خواهیم بود/ تاکنون ۲۸ نفر در کرمان و ۴ نفر در سیستان و بلوچستان براثر ابتلا به آنفلوانزا فوت کرده‌اند

به گزارش «نسیم»، شبکه خبر نوشت: تیتر امشب دوشنبه 16 آذر به بررسی بیماری آنفولانزا در کشورمان پرداخت. دکتر سیاری معاون وزیر بهداشت با حضور در استودیو این برنامه، دکتر حق دوست رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، خانم الهی سرپرست اورژانس بیمارستان سیستان و بلوچستان و دکتر گویا رئیس مرکز بیماری های واگیر دار و یکی از بستگان یکی از فوت شدگان براثر بیماری آنفولانزا به بررسی این بیماری پرداختند.

سیاری معاون وزیر بهداشت

دکتر سیاری معاون وزیر بهداشت با اشاره به تعداد درگذشتگان به علت بیماری آنفولانزا گفت: 28 نفر در کرمان و 4 نفر در سیستان و بلوچستان فوت کردند که تعدادی از فوتی های کرمان مادر بوده اند.

معاون وزیر بهداشت پیش‌بینی کرد که شیوع آنفولانزا در آذربایجان شرقی و کرمانشاه را بیش از دیگر شهرها تهدید می کند، اما ساکنان کردستان، خوزستان، اصفهان، خراسان شمالی و تهران نیز در معرض شیوع این بیماری هستند.

به گفته او، کسانی که دستگاه دفاعی بدن ضعیفی دارند و نیز کودکان زیر دوسال و نیز بیماران تنفسی و نارسایی های کلیه برای بیماری مستعد ترند و ابتلای این بیماران به آنفولانزا می تواند خطرناک باشد.

دکتر سیاری در ادامه تصریح کرد: آنفولانزا به دو دسته a و b تقسیم می شوند، و این ویروس ها در بعضی از گروه ها و حیوانات می تواند باعث بیماری از جمله سارس شوند. آنفولانزای خوکی به انسان منتقل شده است. علت نامگذاری این بیماری ها به علت منشا پیدایش این بیماری بوده است. آنفولانزا پدیده جدیدی نیست و ممکن است در هر سال یک نمونه آن نمود یابد. او خاطرنشان کرد: پیش بینی ها این است که این آنفولانزا در کرمانشاه و آذربایجان شرقی به زودی نفوذ می یابد و بعد از آن استانهای کردستان، خوزستان، اصفهان، خراسان شمالی و تهران در معرض خطر این ویروس هستند، و در این بین کسانی که دچار بیماری هستند، مستعدتر برای ابتلا به این بیماری هستند.

معاون وزیر بهداشت افزود: اولین بار ویروس آنفولانزا در آمریکا دیده شد که خیلی زود به دلیل تغییر ژنی به انسان منتقل شد، و عملا بیماری زا بود، مثل بیماری مرس در عربستان که علائم خطرناک آنفولانزا بعد از ورود به بدن 5 روز بعد بروز می کند. تهوع، استفراغ، سرفه، سردرد، گرفتگی بنی و آبریزش بینی، کمبود نفس و تبه همه اینها علائم هشدار است که باید سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

سیاری در ادامه تیتر امشب گفت: آنفولانزا در بزرگسالان نوع a و در خردسالان نوع b است و برای کودکان زیر دو سال خطرناک است. همه گروه های با ریسک بالا از جمله زنان و مردان بالای 60 سال و کودکان زیر 2 سال و زنان باردار و کسانی که به بیماری های مزمن مبتلا هستند باید واکسن بزنند، البته تزریق آن برای عموم مردم توصیه نمی شود.

دکتر حق دوست رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان

دکتر حق دوست رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: همه چیز تحت کنترل است و مراقبت های درمانی در بیمارستان نیز به طور کامل انجام می شود. عمده بیماران ما بالای 50 سال داشته اند. یکی از بیماران ما مادر بود و در بین بیماران کودک و محصل وجود نداشت. تعداد بیماران زیاد شده است، به طوری که ما روزانه 300 بیمار را پذیرش می کنیم ولی مشکل خاصی وجود ندارد و همه چیز تحت کنترل است، و هیچ چیزی از کنترل خارج نشده است.

خانم الهی سرپرستار اورژانس نیز که طی تماس با بیماران مبتلا دچار آنفولانزا و چند روزی در بیمارستان بستری شده بود نیز طی تماس تلفنی گفت: من از طریق بیماران مبتلا شدم و 2 روز هم در بیمارستان بستری شدم.

الهی در ادامه افزود: من و پنج تن از همکارانم به این آنفولانزا مبتلا شدیم، حتی فرزند 10 ساله من نیز به دلیل مجامعت با من به این بیماری دچار شد اگرچه دختر من دچار بیماری مزمن تنفسی بود و همین امر ریسک ابتلا به آنفولانزا را در فرزند من تشدید کرده بود.

فرزند یکی از فوت شدگان در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: بیمار 63 سال سن داشت که ما در طول 30 روز گذشته شاهد عوت مکرر بیماری بودیم تا اینکه بیمار ما ریه اش پر از آب شد و در نهایت بر اثر تب شدید از دنیا رفت.

سیاری با ارائه توصیه های پیشگیرانه به خانواده ها گفت: توصیه اصلی ما به خانواده ها در درجه نخست پیشگیری است، مردم توجه داشته باشند که از دست دادن، روبوسی کردن و بغل کردن یکدیگر خودداری کنند، دستانش را در طول روز به دفعات با صابون بشویند و طول مدت این شستشو باید 20 ثانیه باشد و در صورت بروز علائمی مانند سردرد، سرفه، تب، حالت تهوع، سرگیجه سریعا به پزشک مراجعه کنند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: پیش بینی ما این است که بعد از سیستان و بلوچستان و کرمان این بیماری استانهای کرمانشاه و آذربایجان شرقی را در بر خواهد گرفت، ما از هموطنانمان می خواهیم تا به صورت خودسرانه دارو مصرف نکنند زیرا بعضی از داروها اثر عکس دارد از جمله مصرف آسپرین برای درمان آنفولانزا که باعث تشنج و مرگ بیمار می شود، بیماران در صورت مشاهده علائم باید به دکتر مراجعه کنند زیرا شناسایی و مصرف داروهای ضد ویروسی در 48 ساعت اول موجب بهبود 100 درصد بیماری می شود.

حق دوست با ارائه آماری از بیماران بستری شده در مرکز کرمان افزود: از ابتدای شیوع آنفولانزا تا کنون 600 نفر در بیمارستان بستری شده اند و تعداد کمی از این بیماران به مراقبتهای ویژه احتیاج داشته اند، واکسن برای این بیماران و گروه های "های-ریسک" به اندازه کافی موجود است و ما عملا با کمبود دارو روبه رو نیستیم.

دکتر گویا نیز طی ارتباط تلفنی با اشاره به گستره شیوع آنفولانزا در دنیا گفت: بیماری آنفولانزا از کشور نپال تا حاشیه مدیترانه را در بر گرفته است و این گستره نفوذ از یک ماه پیش آغاز شده است.

رئیس مرکز بیماری های واگیردار در ادامه افزود: ویروس h1n1 جزو ویروسهای فصلی به حساب می آید که در بین انواع آنفولانزا ها از همه شدیدتر است، توصیه ما به مردم این است که از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنند زیرا این داروها ویروس آنفولانزار را قوی تر کرده، روند درمان را کندتر می کند.

ارسال نظر: