آژیر قرمز "آنفلوآنزای وحشی"

کدخبر: 1043275

گزارش «نسیم» از گسترش شیوع آنفلوآنزا در استان‎های کشور و احتمال سراسری شدن این بیماری/ آمار مبتلایان و جان باختگان در حال افزایش نگران‌ کننده/ این بهمن خطرناک با گرفتن چند قربانی متوقف می‌شود؟

گروه اجتماعی خبرگزاری «نسیم»: آنفولانزا بیماری تنفسی حاد است که عامل آن گروهی از ویروس‌ها هستند که انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از ‏ C ‏ و‏ B ، ‏ A ‏. این ویروس به‌راحتی از طریق ترشحات تنفسی ازجمله عطسه و سرفه و نیز از طریق تماس نزدیک، نظیر دست دادن و روبوسی از فرد بیمار به افراد سالم منتقل می‌شود. این ویروس دائماً تغییر شکل می‌دهد و به همین دلیل است که ساخت واکسن برای آن، آسان نیست .

یکی از خطرناکترین انواع آنفولانزا که تاکنون شناخته شده، آنفولانزای نوع H1N1 است که شیوع نسبتا گسترده‌ای در کشورهای مختلف داشته است که بیماری آنفلوانزای خوکی از نوع H1N1 است که قبلاً هم وجود داشته و شناخته‌شده است. همه‌گیری جهانی آنفلوانزا در سال‌های ۱۹۱۸ و ۱۹۱۹ نیز به علت شیوع همین نوع آنفلوانزا بوده است. بااین‌وجود بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که تغییراتی در ساختار این ویروس در آنفلوانزای خوکی به وجود آمده است. به همین علت از ۵ آوریل ۲۰۰۹ موارد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در مکزیک و آمریکا روی داد .

نوع جدید آنفلوانزا که در سال ۲۰۰۹ در مکزیک و آمریکا کشف شد ترکیبی از ویروس‌های آنفلوانزای خوکی، انسانی و حاد پرندگان است. پیش از شیوع آنفلوانزای خوکی در مکزیک در سال ۲۰۰۹، مواردی از ابتلای گسترده دامی و انسانی به این بیماری در آمریکا در سال ۱۹۷۶ و در فیلیپین در سال ۲۰۰۷ گزارش‌شده بود .

اولین شیوع بیماری آنفولانزای H1N1 در ایران

نخستین ساعات روز شنبه 5 اردیبهشت 1388 بود که واژه آنفلوانزای خوکی به رسانه‌های ایران راه پیدا کرد، واژه‌ای که در آن روزها تبدیل به سرخط اصلی اخبار شده بود. ابتلا به آنفلوانزای خوکی در آن تاریخ برای نخستین بار در مکزیک مشاهده شد و پس‌ازآن نیز در ایالت‌های جنوبی ایالات‌متحده، مواردی مشابه گزارش شد. تعداد کشته‌شدگان و مبتلایان این بیماری در مکزیک در فاصله کوتاهی به هزاران نفر رسید و بانک جهانی برای مقابله با این بیماری، 225 میلیون دلار در اختیار دولت مکزیک قرارداد .

نخستین مورد ابتلا به آنفلوانزای خوکی در ایران، در اواخر خردادماه 1388 تأیید شد. بیمار نوجوانی بود ایرانی‌تبار و مقیم آمریکا که اواخر خردادماه به همراه خانواده‌اش وارد تهران شد. او به هنگام ورود به کشور مورد معاینه و آزمایش قرار گرفت. پس از انجام آزمایش آلودگی این نوجوان ۱۶ ساله به ویروس H1N1 قطعی و پس‌ازآن درمان آغاز شد .

شروع موج جدید شیوع آنفولانزای H1N1 در کشور

9 آذرماه امسال معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از فوت 8 نفر طی یک ماه گذشته براثر آنفولانزای خوکی در کرمان خبر داد. این خبر سرآغاز موج جدید خبری از این بیماری در کشور بود .

پس‌از این خبر یکشنبه 15 آذرماه دکتر هاشمی وزیر بهداشت و درمان فوت 22 نفر در اثر ابتلا به این بیماری را در استان کرمان تائید کرد. وی در حاشیه سمینار پزشک پژوهشگر درباره مرگ 22 نفر در کرمان به‌ دلیل ابتلا به بیماری آنفلوانزا اظهار داشت: متأسفانه این آمار 22 نفر صحیح است؛ البته افراد صرفاً به دلیل بیماری آنفلوانزا فوت نمی‌کنند بلکه حتماً بیماری‌های زمینه‌ای دیگری نیز داشته‌اند.

هاشمی تاکید کرده بود: این آنفلوانزا نیز یک آنفلوانزای معمولی بوده است ولی هرسال مقاومت آن بیشتر می‌شود؛ به‌خصوص اینکه براثر این مقاومت‌ها ویروس آنفلوانزا وحشی‌تر می‌شود و این شرایط زمانی حادتر خواهد شد که این ویروس از آن‌طرف مرزها به ایران می‌آید .

همچنین دیروز رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در نشست فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران استان کرمان از افزایش آمار جان‌باختگان آنفلوانزا در کرمان به ۲۸ تن خبر داد .

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز از فوت 8 نفر از هم‌وطنانمان در استان سیستان و بلوچستان در اثر بیماری آنفولانزا خبر داد .

در همین راستا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از درگیر شدن احتمالی استان‌های کردستان، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری، اصفهان، تهران، سمنان و خراسان شمالی طی هفته‌های آینده خبر داده بود .

محمدمهدی گویا گفته بود: بر اساس اطلاعات سامانه نرم‌افزاری انتظار می‌رود در هفته آینده و هفته‌های بعد این بیماری در استان‌های کرمانشاه و آذربایجان شرقی بروز بیشتری داشته باشد .

بعد از این اتفاقات بود که رییس ستاد مدیریت بحران استان کرمان با اعلام خبری از تعطیلی کلیه مدارس این استان در روزهای 17 و 18 آذر خبر داد.

اما آمارها از جانباختگان و مبتلایان به این بیماری به همین جا ختم نمی‌شود. روز گذشته نیز معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان از افزایش جانباختگان بیماری آنفلوانزا به 29 نفر به «نسیم» خبر داد.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم اعلام کرده بود: ۱۱ نفر مبتلا به آنفلوانزا H1N1 در استان هرمزگان بستری شده و تحت مراقبت قرار دارند. همچنین یک نفر در اثر آنفولانزای خوکی در قشم فوت کرده است.

امروز نیز دکتر محسن اعرابی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شیوع آنفلوآنزا در این استان خبر داد و گفت: در روزهای اخیر این بیماری ۵ نفر را راهی بیمارستان کرده است.

در مجموع این اخبار اهمیت خطرناک بودن این ویروس را تایید می‌کند که مستلزم همکاری مردم و مسئولان مربوطه برای جلوگیری از انتقال این ویروس است .

در همین رابطه دیروز نیز معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه هشت نفر در همدان به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد هفت نفر به آنفلوآنزای H۱N۱ مبتلا شده و یک نفر آنفلوآنزای فصلی گرفته است.

آنفلوآنزا وزیر را راهی کرمان می‌کند

در پی منتشر شدن اخبار شیوع و فوت چندتن از هموطنانمان در اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا H1N1 دکتر قاضی‌زاده هاشمی فردا در سفر به کرمان، اقدامات صورت گرفته درخصوص شیوع بیماری آنفولانزا در این استان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

غوغای آنفلوآنزا در بهارستان

از دیگر سو روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی طی تذکر یکی از نمایندگان و به دلیل افزایش آمار مبتلایان به آنفلوآنزا در کرمان و سیستان و بلوچستان از رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خواست این موضوع را هر چه سریعتر رسیدگی کنند.

آماده باش جمعیت هلال‌احمر کرمان برای مقابله با شیوع آنفولانزا

رئیس جمیعت هلال‌احمر کرمان نیز در گفتگو با «نسیم» از آماده‌باش کامل این جمعیت برای مقابله با شیوع آنفلوانزا در استان خبر داده بود. به اذعان وی این جمعیت در بحث واکسیناسیون فعالیت گسترده خود را در سطح استان آغاز کرده است و همچنین درمانگاه جمعیت هلال‌احمر کرمان به‌طور ویژه مشغول کمک‌رسانی و ارائه خدمات به بیماران است .

گنج کریمی در توصیه‌ای به هموطنان گفته بود: جای نگرانی وجود ندارد و این بیماری کنترل‌شده است، منتهی باید هم‌وطنانمان نکات ایمنی بهداشتی را به‌خوبی رعایت کنند.

بهمنی که هر لحظه فربه‌تر می‌شود

با توجه به ارائه آمار روز به روز جان‌باختگان ویروس H1N1 تاکنون که بیان‌گر موج فزاینده این بیماری است، همچنین با رجوع به پیشینه و توجه به سابقه این بیماری درگرفتن جان انسان‌ها در دایره وسیع و تغییر شکل دائمی این ویروس که ساخت یک واکسن مشخص برای درمانش را سخت می‌کند باید دید مسئولان چه تدابیری را برای جلوگیری از این ویروس خطرناک می‌اندیشند؟

مطمئنا پیشگیری و اطلاع رسانی به موقع راه سریع‌تر و ارزان تری نسبت به درمان است. در این بین راه‌های مختلفی برای جلوگیری از گسترش شیوع این بیماری در دسترس است. از جمله اختصاص بودجه‌ای خاص برای مبارزه با این بیماری یا ایجاد تعطیلی در مراکز پر جمعیت در شهرهایی که این بیماری شیوع پیدا کرده است. همچنین در این شرایط از رسانه‌ها انتظار می‌رود ضمن اینکه به نگرانی مردم دامن نزنند اطلاع رسانی‌های کافی و لازم را نسبت به راه‌های مقابله و پیشگیری این بیماری انجام دهند.

نا‌گفته نماند که در این بین همکاری مردم با دستگاه‌های اجرایی می‌تواند کمک شایانی به جلوگیری از شیوع این بیماری کند. مردم با رعایت نکاتی که تا به حال برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ابلاغ شده است مطمئنا می‌توانند دولت را در پیشگیری و مقابله هر چه سریع‌تر و بهتر با بیماری آنفلوانزا همراهی کنند.

مطمئنا برای هیچ دولتی هیچ سرمایه‌ای ارزشمند‌تر از سرمایه انسانی نیست. بنابراین حیف است که با دیر اقدام کردن جان هموطنانمان به خطر بیافتد.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا

در پایان با توجه به احتمال شیوع این بیماری در روزهای آینده ذکر راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس ضروری است. این موارد عبارتند از:

۱. دستان خود را به‌طور مرتب با آب و صابون و یا محلول‌های ضدعفونی حاوی الکل بشویید، مخصوصاً زمانی که عطسه یا سرفه می‌کنید و یا وقتی‌که از بیرون به خانه بازمی‌گردید.

۲. ضدعفونی سطوح داخلی خانه با محلول‌های حاوی کلر در کاهش احتمال انتقال بیماری مؤثر است.

۳. از تماس نزدیک با خوک‌ها و یا انسان‌هایی که آلوده هستند بپرهیزید.

۴. فاصله گرفتن از اجتماعات عمومی در محیط‌هایی که احتمال می‌رود ویروس در آنجا شایع باشد نیز توصیه می‌شود. این اقدام با توجه به درصد و میزان شیوع این بیماری در شهر و کشور مربوطه است.

۵. از دست زدن و تماس با اشیا و سطوحی که ممکن است آلوده باشند، مخصوصاً در اماکن عمومی به‌شدت بپرهیزید (مانند بوسیدن ضریح‌های اماکن مذهبی، دست زدن به می‌زهای کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها، دستگیره درب وسایل حمل‌ونقل عمومی، نرده‌ها و...)

۶. درصورتی‌که خود مشکوک به ابتلا به آنفلوانزا هستید، حتماً هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را بگیرید. اگر دستمال به همراه ندارید، هنگام عطسه یا سرفه قسمت داخلی آرنج خود را در برابر دهان و بینی بگیرید تا دستانتان آلوده نشوند.

۸. هر فردی که دچار علائم شبه‌آنفلوانزا شامل تب ناگهانی، سرفه و دردهای عضلانی شد باید از رفتن به محل کار و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی پرهیزکرده و سریعاً به پزشک مراجعه کند.

۹. از فرد مبتلابه آنفلوانزا باید حدود ۱ تا ۲ متر فاصله گرفت.

ناگفته نماند که با توجه به تغییر شکل دائمی این ویروس و قوی‌تر شدن نوع جدید این بیماری استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلاً ضرورتی ندارد و بعضی از مبتلایان لازم است با تشخیص پزشک تحت درمان‌های دارویی ویژه قرار گیرند.

ارسال نظر: