معاون پژوهشی وزارت علوم: دانشگاه‌ها باید به سمت ارتباط با صنعت حرکت کنند

کدخبر: 1043385

احمدی گفت: متأسفانه امروز از دانشجوهای مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس برای پروژه‌های صنعتی استفاده نمی‌کنیم/ تحصیلات در دانشگاه‌ها باید به سمت هدفمند شدن در ارتباط با صنعت انجام شوند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، دکتر وحید احمدی، معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم در نشست هم‌اندیشی آمایش سرزمین با محوریت ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: یکی از وظایف اصلی ما در وزارتخانه پر کردن خلأای است که نظام علمی با آن مواجه است. ما ازنظر ساختار علمی وضعیت قابل قبولی داریم، توانمندی‌های پژوهشی و آموزشی خوبی داریم. اما دراین‌بین چند سؤال مطرح است، پژوهش در حوزه تقاضا نقش دارد یا خیر؟ اگر ندارد چرا و عواملش چیست؟

ما هم‌اکنون در سطح جامعه خودمان نیز با این سوا ل مواجه هستیم که آیا دانشگاه‌ها و نیروهای تربیت‌شده نقش مؤثر و توانمندی لازم را در حل مسائل جامعه دارند یا خیر؟

امروز ما باید دفا‌تر ارتباط صنعت و دانشگاه را برای حوزه‌هایی همچون علوم پایه و انسانی و هنر ایجاد نماییم. از اولویت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سوق دادن مجموعه نظام آموزشی به سمت رفع تقاضای نیاز صنعت است. اما دراین‌بین با یک سؤال مواجه هستیم که آیا حل مشکلات صنعت سطح علمی را پایین می‌آورد یا خیر؟ به نظر خیلی‌ها دانشگاه باید لبه علم را حل کند البته در کشورهای پیشرفته این‌گونه نیست بلکه صنعت و دانشگاه باهم مرتبط هستند. در کشورهای پیشرفته صنعت پیش برنده علم است.

اما یک واقعیت وجود دارد که ما متأسفانه از دانشجوهای مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس برای پروژه‌های صنعتی استفاده نمی‌کنیم. برخلاف ما با توجه به آمارهای رسیده به‌عنوان‌مثال در نظام آموزشی کانادا بیشترین سرمایه‌گذاری روی مقطع لیسانس انجام می‌شود. زیرا این‌ها نیروهایی هستند که می‌توانند خیلی از نیازهای صنعت و شرکت‌های اسپیناف را رفع کنند.

ولی متأسفانه در کشور ما هم‌اکنون بیشترین سرمایه‌گذاری بر روی مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام می‌شود. به همین جهت رویکرد خیلی از دانشجویان به ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی تغییر کرده است. ما باید به این توجه کنیم که فناوری و نوآوری کار بالایی را در صنعت می‌طلبد که لزوماً دانشجوی دکتری نمی‌خواهد. صنعت ما خیلی از بخش‌هایش نیاز به دکتری ندارد. در کشورهای پیشرفته نیز این امر نهادینه‌شده است بنابراین ما باید این رویکرد را در نظام آموزشیمان تصحیح نماییم. برای تصحیح این رویکرد ما کارهایی را انجام داده‌ایم. از بزرگ‌ترین این اقدامات ایجاد دفا‌تر ارتباط حوزه صنعت و دانشگاه در دانشگاه‌ها است. این حرکت بزرگ و تاریخی است که در قبل سابقه نداشته است، این حرکت نیز بازخوردهایی داشته است.

برای مثال ما در حوزه صنعت قرارداد پسادکترا را داشته‌ایم یعنی دانشجویان این مقاطع دوره‌هایشان را در صنعت و با هزینه صنعت می‌گذرانند. از دیگر قرارداد‌ها می‌توان به قرارداد با صنایع کشاورزی، محیط‌زیست و غیره اشاره کرد. در پایان باید این را گفت که هدف اصلی تغییر رویکرد دانشگاه‌ها به سمت هدفمند شدن تحصیلات و ارتباط با صنعت است.

ارسال نظر: