لاوروف: اصرار بر کناره‌گیری اسد یعنی تلاش برای حفظ داعش

کدخبر: 1043606

وزیر خارجه روسیه گفت: اگر مساله اصرار بر برکناری اسد همچنان مانع برای ایجاد ائتلاف واقعی ضدتروریستی شود اقدام طرف‌هایی را که بر این امر تاکید دارند به عنوان تلاش غیرمستقیم برای حفظ شرابط فعالیت داعش تلقی خواهیم کرد

به گزارش «نسیم»، "ایرنا" نوشت:

به گزارش روز پنجشنبه وزارت امور خارجه روسیه، "سرگئی لاوروف" در گفتگو با رسانه‌های ایتالیایی گفت: شرکای غربی در شرایط کنونی انسجام کامل توانمندی ضد تروریستی (مشارکت روسیه در ائتلاف ضدتروریستی) را به کناره گیری اسد از قدرت مشروط می‌کنند.

وی ادامه داد: این نکته باید یادآوری شود که شرکای غربی همانند گذشته بر کناره گیری سریع بشار اسد از مقام خود اصرار ندارند و امکان شرکت وی را در روند سیاسی انتقالی رد نمی‌کنند، اما حتما می‌خواهند تاریخی تعیین شود که با سر رسیدن آن اسد رئیس جمهوری سوریه باقی نماند.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه رئیس جمهوری روسیه بار‌ها به این ایده پاسخ داده است، افزود: این رویکرد را مغایر با معیارهای قوانین بین المللی و اصول دمکراتیک می‌دانیم.

وی گفت: در اسناد نشست بین المللی وین که به امضای شرکت کنندگان آن رسیده، بر ضرورت به رسمیت شناختن حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود تاکید شده است و باید مواضع خود را بر این اساس تنظیم کنیم.

لاوروف افزود: "دائما از شرکای غربی سخنانی علیه رئیس جمهوری سوریه می‌شنویم، از جمله طرف آمریکایی ادعا می‌کنند که اکثریت مردم سوریه سنی مذهب هستند و به همین دلیل حکومت اسد را نمی‌پذیرند. این ادعا را تلاش غیر منصفانه برای استفاده از برگ مذهبی در مناقشه سوریه می‌دانیم تا وضع به این صورت وانمود شود که ائتلاف آمریکایی از اکثریت مردم سوریه حمایت می‌کند، اما روسیه از اقلیت ساکنان این کشور پشتیبانی می‌کند. اولا این گونه ادعا را غیر اخلاقی می‌دانیم و دوم اینکه از نظر سیاسی خطرناک است. روسیه نخستین کشوری بود که بر ضرورت پرهیز از گام‌هایی که اختلافات در جهان اسلام را تشدید می‌کرد تاکید کرد ".

وزیر امور خارجه روسیه گفت: "همچنان بر این باوریم که فقط با تشویق کشورهای اسلامی به وحدت و رفع اختلافات مذهبی خود می‌توان صلح پایدار و درازمدت را تامین کرد. به همین دلیل در استقرار پایگاه هوایی خود در سوریه و مشارکت با دولت این کشور در حریم هوایی سوریه در ابتدا به شرکای خود (غربی‌ها) گفتیم که مواضع و اهداف خود را در سوریه مشخص کنیم. باید با گروه‌های معارض سوری که از شیوه‌های تروریستی استفاده نمی‌کنند، به توافق برسیم".

لاوروف با انتقاد از رویکرد غربی‌ها در مساله سوریه گفت: تماس‌های با شرکا در سوریه به دشواری انجام می‌گیرد و تا کنون فقط توانسته‌ایم در مورد اقداماتی که مانع از وقوع سوانح هوایی در سوریه می‌شود به توافق برسیم.

وی هشدار داد اگر مساله اصرار بر برکناری اسد همچنان مانع برای ایجاد ائتلاف واقعی ضدتروریستی شود اقدام طرف‌هایی را که بر این امر تاکید دارند به عنوان تلاش غیرمستقیم برای حفظ شرابط فعالیت گروه تروریستی داعش تلقی خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه روسیه در همین مصاحبه که بخش‌هایی از ان روز چهارشنبه بطور مستقیم از شبکه خبری "روسیه ۲۴" پخش شد با انتقاد از خودداری آمریکا و متحدانش از همکاری با دولت سوریه در امر مبارزه با تروریسم اعلام کرد: غیر قانونی بودن ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه مانع مبارزه موثر با تروریسم بین المللی در این کشور می‌شود.

لاوروف گفت: "تشکیل جبهه واحد و جهانی مبارزه با تروریسم فقط بر مبنای قوانین بین المللی امکانپذیر است. به همین دلیل نقص ائتلاف آمریکایی در ارتباط با قانونی بودن آن در قلمرو سوریه، به امر مبارزه با تروریسم کمکی نمی‌کند. ائتلاف آمریکایی با عراق برای مبارزه با تروریسم در این کشور توافق و بغداد از این ائتلاف درخواست کمک برای نابودی تروریست‌ها در خاک خود کرده است. بر این باورم که ائتلاف آمریکایی در سوریه نیز می‌بایست این گونه رفتار می‌کرد. معتقدیم که دولت سوریه در آن صورت با این شرکای خارجی همکاری می‌کرد. متاسفانه در شرایط کنونی فقط روسیه در حریم هوایی سوریه قانونی اقدام می‌کند".

وی افزود: در هر حال سوری‌ها حتی یک بار هم نگفته‌اند که هر کشوری با روسیه همکاری کند به عنوان شریک دولت و ارتش سوریه تلقی خواهد شد. بر این باورم که باید تلاش‌های خود را برای قانونی کردن فعالیت ائتلاف در سوریه هر چند قدری پیچیده است باید متمرکز کنیم.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: "ولادیمیر پوتین در دیدارهای خود با فرانسوا اولاند و باراک اوباما همتایان فرانسوی و آمریکایی به این مساله و لزوم حل ان اشاره کرد. این طرح پایه و اساس همکاری‌های ما با کشور‌ها منطقه را تشکیل می‌دهد. مرکز اطلاع رسانی ضد تروریستی در بغداد راه اندازی شده که در چارچوب آن نظامیان روس با شرکای ایرانی، عراقی و سوری همکاری می‌کنند".

لاوروف در پایان گفت: مرکز اطلاع رسانی در امان پایتخت اردن هم می‌تواند به عنوان مقر ارتباطی میان ائتلاف آمریکایی با توجه به حضور نظامیان آمریکایی در اردن باشد و از طریق اقدامات خود را هماهنگ کنند.

ارسال نظر: