گودرزی: گفتمان اعتدال در حوزه جوانان باید شکل بگیرد

کدخبر: 1044283

وزیر ورزش و جوانان تبادل تجربیات استان‌های موفق در حوزه جوان را یکی از راهکارهای برطرف کردن مشکلات آنها در سایر استان‌ها دانست

به گزارش «نسیم»، دکتر محمود گودرزی صبح امروز در پنجاه و نهمین جلسه ی ستاد ملی جوانان با تاکید به برگزاری این جلسات با هدف انتقال تجربیات اظهار داشت : تبادل دانش در حوزه جوانان توسط استانهای موفق یکی از راههای نیل به هدف بزرگ ما یعنی بر طرف کردن مشکلات جوانان است.

دکتر گودرزی در این نشست عملکرد مسئولین استان همدان در حوزه جوانان مطلوب خواند و گفت: از ارکان موفقیت این استان، وجود استاندار ساعی و با همتی است که همواره در تلاش شبانه روزی برای ایفای بهینه نقش خود است.

او ادامه داد : مواردی که استاندار ( مهندس نیکبخبت )از میان اقدامات صورت گرفته در این جلسه برشمردند ،تنها بخش کوچکی از دستاوردهای طلایی مسئولین همدان است.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر لزوم انتقال تجربیات موفق میان استان ها و مسئولین گفت : دستاوردهای اخیر همدان در زمینه ی اشتغال، ازدواج و به طور کلی امور جوانان باید الگویی برای رشد بیشتر سایر استانها در این زمینه شود.

همچنین وزیر ورزش و جوانان با تاکید براین موضوع که باید در برنامه ریزی های حوزه جوان انسجام و وحدت رویه وجود داشته باشد، اظهار داشت: همچنین اعتدال و اعتدال گرایی همان چیزی که در دولت یازدهم مورد توجه است.

او پیشنهاد کرد که همایشی تحت عنوان گفتمان اعتدال در حوزه جوان برگزار شود و گفت : گفتمان اعتدال در حوزه جوانان باید شکل بگیرد.

دکتر محمود گودرزی با تاکید بر اثر گذاری نشستهای تخصصی و اظهار داشت : اساسا گغتمان بستر مناسب تغییرات فرهنگی را ایجاد وزیمنه ساز مفاهمه می شود.

دکتر سید رضا صالحی امیری، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در پنجاه و نهمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان حضور پیدا کرد و درخصوص گفتمان اجتماعی دولت و گفتمان جوانان دولت سخن گفت .

وی گفت: پیش از آغاز دولت یازدهم ما زیرنظر دکتر روحانی درخصوص این گفتمان بسیار مطالعه و تحقیق و برنامه ریزی کرده بودیم و در دوره آغاز این برنامه ها حدود 400 پروژه تحقیقاتی در این زمینه را دنبال کردیم .

او افزود: پس از این اقدامات توانستیم به یک الگوی توسعه برسیم که هم اکنون بخشی از مبنای عملکرد دولت همین الگو است که ساختارها آن شامل حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و بین المللی است. ما بعد از تشکیل دولت دبیرخانه ای ایجاد کردم که مبانی گفتمان اعتدال را در عرصه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دینی و اقتصادی تبیین و تشریح کنیم .

مشاور رییس جمهور در امور جوانان اظهار داشت :سال گذشته با حضور علما و صاحب نظران نشستی علمی در این خصوص داشتیم که پس از آن 7 جلد کتاب با همیاری 126 تن از نخبگان دانشگاهی برای تبیین گفتمان از منظر نخبگان تألیف شد.

او ادامه داد : در سال جاری نشستی دیگر با نام زنان و اعتدال خواهیم داشت که سه جلد کتاب هم برای مبحث زنان و اعتدال با حضور جمعی از نخبگان تألیف شده است و سال 95 هم همایش مبانی دینی اعتدال را در حوزه علمیه قم با حضور فضالای حوزه برگزار خواهیم کرد.

صالحی امیری نتایج همایش های اعتدال را مثمر ثمر خواند و پیشنهاد کرد: در حوزه جوانان هم همایشی با محوریت مفهوم اعتدال و جوانان با مشارکت همه دستگاه ها برگزار شود و همه شرکت کنندگان در همایش مسائل مربوط به جوانان را از منظر خود و دستگاه مربوطه با محوریت تعادل بیان کرده و در نهایت از دل همایش، سند گفتمان جوانان و اعتدال استخراج شود.

او ادامه داد: هم اکنون ما توانسته ایم 70 محور اصلی اعتدال را استخراج کنیم و در اختیار ستاد شما قار دهیم تا تخصصی سازی شود و در حوزه جوانا بسط داده شود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تأکید بر لزوم فهم مسئله جوانان گفت: اولین نیاز ما در حوزه جوانان مسئله شناسی است تا روشن شود ما برای حوزه جوانان چه اهدافی داریم.

وی تصریح کرد: در سبد مسائل مربوط به جوانان یکی از صد مسئله مهم مقوله ازدواج است مسائل مهم دیگر هم چون هویت، مهارت های زندگی مشترک هم وجود دارد که علاوه بر ازدواج و اشتغال باید به آنها نیز پرداخته شود.

صالحی امیری با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در مسائل مربوط به جوانان گفت: برای حل مشکلات نیازمند تبیین جایگاه ستاد وصف و تعریف نسبت این دو مفهوم هستیم، همچنین به انسجام بیشتر در همه اجزای درگیر حوزه جوانان و دستگاه های متولی امور جوانان.

مشاور رییس جمهور در امور جوانان در ادامه وجود مسئله یأس و ناامیدی در میان جوانان را بسیار مهم خواند و گفت: باید مسیرهای قانونی، شرعی و عقلانی تخلیه اجتماعی جوانان هموارتر شود تا شادی میان جوانان ایجاد شده و یأس و ناامیدی آنها از مسیر درستی به امید و نشاط بدل شود.

رییس کتابخانه و اسناد ملی، از جوانان به عنوان سرمایه های اجتماعی نام و از انها به عنوان نیروی محرکه یک جامعه دانست و گفت: جوانان که اصلی ترین سرمایه های اجتماعی ما هستند باید از سمت فردگرایی و رادیکالی شدن به سمت اجتماعی و اعتدال سوق یابند.

او تصریح کرد : اعتدال در همه وجوه اسلامی، عقلانی و اجتماعی قابل دفاع است. از این رو باید در مباحث و مسائل مربوط به جوانان بهتر است از محدودیت گرایی به سمت مسولیت گرایی رفته و خود نیز مسولیت پذیر باشیم .

ارسال نظر: