بسیج دانشجویی: دولت دیپلماسی اقتصادی را فقط در روابط با دولت‌های غربی خلاصه می‌کند

کدخبر: 1044466

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در نامه ای خطاب به روحانی: می‌گویید هیچ منعی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران نیست؛ چه شده که با این همه خباثت، دولت شیفته اقتصاد شیطان بزرگ شده است؟

به گزارش «نسیم» بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور از برخی تصمیمات دولت در حوزه های متعدد اقتصادی انتقاد کرده است که متن آن به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهور سلام علیکم؛

انقلاب اسلامی ایران که حاصل خون صدها هزار شهید و مجاهد فی سبیل الله است، با آرمان نفی سلطه‌ی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مستکبران به ویژه آمریکای جنایتکار بر ملت‌های مستضعف جهان به وقوع پیوست. در این میان بی شک انقلاب اسلامی دفاع از مستضعفان عالم و گسترش جبهه‌های مقاومت در تمامی ابعاد از جمله بعد اقتصادی را وظیفه‌ی خود می‌داند.

یکی از مهمترین وظایف انقلاب اسلامی تقویت جبهه‌ی مستضعفان در سراسر دنیا می‌باشد تا انشاءالله روزی مستضعفان عالم نظم جدید جهان را در تمامی زمینه‌ها از جمله ابعاد اقتصادی به منصه‌ی ظهور بکشانند. از این رو مسئولان دولت جمهوری اسلامی به ویژه مسئولان اقتصادی باید در برنامه ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها، تقویت جبهه‌ی مستضعفان را مهمترین اولویت خود بدانند.

جناب آقای روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران!

این روزها و در سایه‌ی اقدامات تامل برانگیز دولت تدبیر و امید خبرهایی مبنی بر کاهش روابط تجاری و اقتصادی با آمریکای لاتین و بسته شدن دفاتر شرکت نفت ایران در ونزوئلا و بولیوی شنیده می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران طی مصاحبه‌ای در سال گذشته اعلام می‌کنند: «دفتر بولیوی تعطیل شده است و بسیاری از دفاتر دیگر آمریکای لاتین به دلیل غیراقتصادی بودن به تدریج تعطیل می‌شوند». از سوی دیگر طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان ارزش دلاری صادرات به ونزوئلا از رقم 120 میلیون دلار در سال 92 به حدود 20 میلیون دلار در سال 93 رسیده است. این شرایط در حالی است که در دیدار اخیر رئیس جمهور ونزوئلا با رهبر معظم انقلاب، رهبر انقلاب به گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید داشتند.

این مسئله بار دیگر جنبش دانشجویی و ملت ایران را به این فکر فرو می‌برد که آیا پس از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی، آرمان دفاع از محرومان رخت بربسته و مانند جبهه‌ی سیاسی در جبهه‌ی اقتصادی نیز قرار بر آن است که امید محرومان توسط دولت تدبیر و امید، تبدیل به ناامیدی شود؟

از طرفی دیگر متن سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به ضرورت دیپلماسی اقتصادی اشاره دارد که متاسفانه دولت، دیپلماسی اقتصادی را فقط در روابط با دولت‌های غربی خلاصه می‌کند. حال آنکه روابط اقتصادی با دولت‌های غربی می‌تواند زمینه‌ساز نفوذ اقتصادی بیگانگان باشد و روابط اقتصادی با کشورهای مستضعف می‌تواند الگوی مطلوب برای اقتدار اقتصادی جمهوری اسلامی در برابر بیگانگان را فراهم سازد.

جناب آقای دکتر روحانی!

مسئله‌ی دیگری که بارها نسبت به آن هشدار داده شده ولی متاسفانه اقدام جدی در این زمینه به چشم نمی‌خورد، واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری از کشورهای دیگر و همچنین روابط تجاری با کشورهایی است که در زمان تحریم شاهد بوده‌ایم که چگونه روابط و قراردادهای خود را با جمهوری اسلامی ملغی کرده‌اند. اما انگار قرار نیست از این همه تجربه‌ی تاریخی درس عبرت بگیریم!

متاسفانه آمار گمرک نشان از این دارد که ارزش دلاری واردات از آمریکا از رقم 132 میلیون دلار در سال 92 به 151 میلیون دلار در سال 93 رسیده است که نشان از افزایش واردات از آمریکا می باشد. انگار سیاست دولت در رابطه با کدخدا خود را در عرصه‌ی اقتصادی نیز نشان داده است، هنگامی که جنابعالی در دیدار با فعالان اقتصادی آمریکا اینگونه سخن می‌گویید که هیچ منعی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در اقتصاد ایران وجود ندارد. چه شده که با وجود این همه خباثت، دولت ما شیفته و فریفته‌ی اقتصاد شیطان بزرگ شده است؟ آن هم در حالی که نظام‌های اقتصادی وابسته به آمریکا نظیر یونان و اسپانیا بارها و بارها ضعف خود را در این مسیر نشان داده‌اند.

جناب آقای دکتر روحانی!

مسائلی که بدان اشاره شد این اماره را در ذهن ملت‌های مستضعف تقویت می‌کند که دولت جمهوری اسلامی همانند سیاست خارجی در زمینه‌ی اقتصادی هم به جای آنکه یار و یاور مستضعفان باشد، جبران کننده‌ی ورشکستگی اقتصاد اروپا و غرب بوده و بازار مصرفی برای کالاهای غربی‌ها است. چنانکه رغبت دولت به سرمایه گذاری‌های اروپایی‌ها در ایران و صف بستن آن‌ها برای ایجاد روابط اقتصادی با ایران موید آن است.

جناب آقای رئیس جمهور!

جنابعالی بارها بر مسئله‌ی نقد از مسئولان اشاره کرده‌اید اما نکته‌ی مهم اینجاست که آنقدر نقد به اقدامات دولت در زمینه‌های متفاوت از جمله اقتصادی وجود دارد که فرصت به نقد دیگران نمی‌رسد! از اقدام بدون تدبیر وزارت صنعت در زمینه‌ی وام خودرو گرفته تا ناکارآمدی دولت در زمینه‌ی خروج از رکود و موارد دیگری که همگی گواهی است بر این جمله‌ی رهبر معظم انقلاب که « بنده از وضعیت پیشرفت اقتصاد مقاومتی راضی نیستم».

بی شک جنبش دانشجویی همواره رصدگر اقدامات دولت در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی خواهد بود و وظیفه‌ی خود می‌داند در برابر هرگونه انحراف از آرمان‌های انقلاب اسلامی در زمینه اقتصادی سکوت پیشه نکند.

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام

رونوشت: وزیر محترم صنعت، معدن، تجارت وزیر محترم اقتصاد و امور دارائی وزیر محترم امور خارجه

ارسال نظر: