ایران بیشترین افزایش بودجه نظامی را در خاورمیانه دارد

کدخبر: 1046040

جروزالم پست نوشت: اسرائیل و ایران سریع‌ترین رشد بودجه دفاعی را در منطقه خاورمیانه داشته‌اند و این در حالی است که به دنبال کاهش قیمت نفت، کشورهای عرب منطقه از هزینه‌های دفاعی خود کاسته‌اند

به گزارش گروه بین الملل نسیم به نقل از جروزالم پست، براساس گزارش شرکت اطلاعاتی آی اچ اس [ IHS ] که مقر آن در لندن است، اسرائیل و ایران سریع ترین رشد بودجه دفاعی را در منطقه خاور میانه داشته اند و این در حالی است که به دنبال کاهش قیمت نفت، کشورهای عرب منطقه از هزینه های دفاعی خود کاسته اند.

بر اساس این گزارش به طور کلی افزایش تهدیدهای امنیتی بودجه دفاعی کشورهای جهان را افزایش داده است و ایران از لحاظ افزایش بودجه دفاعی در سال 2015 با رشد 29 درصدی در مقام دوم ایستاده است. اسرائیل با رشد حدود 10 درصدی بودجه دفاعی در مقام هفتم و عراق با رشد زیر 9 درصد در مقام نهم ایستاده اند .

اوکراین با رشد 90 درصدی در هزینه های دفاعی مقام نخست را به خود اختصاص داده است . رشد بودجه دفاعی روسیه 21 درصد بوده و این کشور رتبه چهارم را دارد کشور چین هم با رشد 9 درصدی در مقام هشتم ایستاده است . این موسسه مدعی اس هزینه های نظامی عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر و امارات عربی متحده کاهش داشته، درحالی که بودجه نظامی عمان اندکی افزایش یافته است .

با وجود این کاهش هزینه های نظامی، بودجه دفاعی عربستان سعودی در سال 2015 معادل 46/3 میلیارد دلار بوده که بیشترین رقم در خاور میانه و هشتمین مورد در کل جهان است .

در مقابل، کل بودجه نظامی اسرائیل 15/6 میلیارد دلار برآورد شده است. با این بودجه، اسرائیل در رتبه شانزدهم و یک پله قبل از ترکیه و بالاتر از امارات عربی متحده، تایوان، اسپانیا و الجزایر قرار می گیرد .

ارسال نظر: