قانون ممنوعیت صادرات نفت آمریکا لغو شد

کدخبر: 1046139

کنگره آمریکا روز جمعه ممنوعیت صادرات ۴۰ ساله نفت این کشور را لغو کرد/ اتخاذ این تصمیم یکی از پیامدهای منطقی افزایش چشمگیر تولید نفت داخلی آمریکا به شمار می‌رود

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

کنگره آمریکا روز جمعه ممنوعیت صادرات 40 ساله نفت این کشور را لغو کرد.

اتخاذ این تصمیم یکی از پیامدهای منطقی افزایش چشمگیر تولید نفت داخلی آمریکا به شمار می‌رود.

در لایحه بودجه سال 2016 آمریکا که روز جمعه در کنگره به تصویب رسید به‌ویژه پیش‌بینی شده است که هیچیک از مسئولان دولتی فدرال آمریکا نمی‌توانند بر صادرات نفت خام این کشور محدودیت اعمال کنند.

این تصمیم که بسیاری از نمایندگان جمهوریخواه و شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکا به شدت در پی تصویب آن بودند اما بسیاری از نمایندگان دموکرات و سازمان‌های مدافع محیط زیست به آن انتقاد داشتند، ممکن است باعث کاهش ذخایر بیش از حد نفت آمریکا شود و از سوی دیگر روند تولید را تقویت کند و کاهش بهای بنزین در جایگاه‌های سوخت را در پی داشته باشد.

هیدی هیتکامپ از سناتورهای دموکرات آمریکایی می‌گوید: باز کردن بازار نفت آمریکا به روی دیگر کشورهای جهان باعث می‌شود کشورهای هم‌پیمان آمریکا به شریک تجاری باثبات‌تری دسترسی پیدا کنند و از سوی دیگر قدرت کشورهایی نظیر روسیه و ونزوئلا و کشورهای منطقه بی‌ثبات خاور میانه که از حربه نفت برای اعمال فشار بر آمریکا و کشورهای هم‌پیمان استفاده می‌کنند، کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، این در حالی است که طرفداران محیط زیست عقیده دارند فروش نفت آمریکا به کشورهای دیگر باعث ترغیب استفاده از نفت می‌شود و این اقدام با تعهداتی که در کنفرانس آب‌وهوایی در پاریس داده شد، ‌منافات دارد.

ممنوعیت فروش نفت آمریکا به سال‌های 1973 تا 1975 باز می‌گردد. در آن سال‌ها آمریکا که با کاهش تولید نفت مواجه شده بود، تصمیم گرفت با قطع صادرات نفت، خود را از گزند قطع احتمالی تولید نفت مصون نگه دارد. این کشور تصمیم گرفت یک ذخیره راهبردی نفت در نظر بگیرد و صادرات خود را متوقف کند.

بر اساس تصمیم روز جمعه کنگره آمریکا، از این پس هیچ محدودیتی در زمینه صادرات نفت آمریکا وجود نخواهد داشت. این کشور علاوه بر 490 میلیون و هفتصد هزار بشکه ذخیره نفتی، روزانه نیز حدود نه میلیون و دویست هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

البته رئیس جمهور آمریکا تنها در صورتی می‌تواند روند صادرات نفت این کشور را محدود کند که پای امنیت ملی در میان باشد یا بهای نفت در آمریکا بسیار بالاتر از بهای نفت جهانی برود.

تولید ماهیانه نفت آمریکا در سپتامبر 2015 به 281 میلیون و 680 هزار بشکه رسید که دو برابر نفت تولیدی این کشور در ماه اکتبر 2008 (146 میلیون و 930 هزار بشکه) است و چندان فاصله‌ای با رکورد تولید نفت در آمریکا در اکتبر 1970 (310 میلیون و 400 هزار بشکه) ندارد.

ارسال نظر: