مشاور سابق سازمان سرمایه‌گذاری: خارجی‌ها ریالی به ایران نیاوردند؛ خزاعی مزاحم جذب سرمایه است

کدخبر: 1046408

جهان بیگلری در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»: خروج از رکود با دست دادن با آمریکا حل نمی‌شود؛ بودجه سازمان صرف سفرهای خارجی بی‌فایده خزاعی می‌شود؛ او وقت ندارد با هیات‌های تجاری جلسه بگذارد!

محمد رضا جهان بیگلری مشاور سابق سازمان سرمایه گذاری خارجی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در خصوص وضعیت سرمایه گذاری خارجی در کشور طی دو سال اخیر اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما وقتی دولتها عوض می شوند کارهای خوب گذشته نادیده گرفته می شود.

وی افزود: در دولت گذشته در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی کارهای خوبی انجام شده بود، مثل دبیرخانه شورای ایرانیان که نزد سازمان سرمایه گذاری بود و یا کمیته مقررات زدایی، اما آقای خزائی که رئیس شد همه این مراکز واگذار شد.

ورودی سرمایه خارجی به کشور در یک سال گذشته صفر بوده است!

مشاور سابق سازمان سرمایه گذاری خارجی با اشاره به نصف شدن سرمایه گذاری خارجی در کشور طی دو سال اخیر عنوان کرد: من اعتقاد دارم ورودی جذب سرمایه کشور ما در یک سال اخیر نزدیک به صفر بوده است. در حال حاضر سازمان سرمایه گذاری آمار طرحهای ورودی را به جای طرحهای مصوب جا می زند.

جهان بیگلری گفت: بخشی از سرمایه گذاری خارجی به مسائل سیاسی بر می گردد، اما بخش دیگری از آن به بسترهای سرمایه گذاری بر می گردد که کشور ما نشان داده در دو سال اخیر بسترهای سرمایه گذاری را برای خود فراهم نکرده است.

وی افزود: تمام شرکتهای خارجی که در دولت قبل برای سرمایه گذاری خارجی به کشور ما آمدند به دلیل نداشتن متولی سرمایه گذاری خارجی در این دولت، از کشور رفتند و نامه های اعتراض آمیز آنها هم موجود است.

خزاعی همچنان در جو نمایندگی ایران در سازمان ملل قرار دارد

جهان بیگلری تصریح کرد: آقای خزاعی هیچ اعتقادی به نظر کارشناسی ندارد و حتی از کارشناسان مجموعه خودش هم استفاده نمی کند. وی همچنان در جو نمایندگی ایران در سازمان ملل مانده است و بیشتر به تمایل در حضور در وزارت خارجه دارد تا حضور سازمان سرمایه گذاری خارجی!

وی با اشاره به خالی شدن سازمان سرمایه گذاری از مدیران مستعد در دو سال اخیر به نسیم عنوان کرد: با حضور خزاعی همه مدیران خوب سازمان رفته اند و به نحوی پراکنده شدند، به این دلیل که ایشان مایل به شنیدن حرف کارشناسان نیستند و خود محورند.

بودجه سازمان سرمایه گذاری صرف سفرهای خارجی بی‌فایده آقای خزاعی می شود

مشاور سابق سازمان سرمایه گذاری خارجی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان سرمایه گذاری تعطیل است و آقای خراعی اعلام می کنند که بودجه نداریم در حالی که همین بودجه اندک هم صرف سفرهای خارجی آقای خزاعی می شود. من هر وقت با سفرای کشورمان به خارج می روم، سفرا می گویند آقای خزاعی اینجاست.

جهان بیگلری افزود: سوال اینجاست که این همه سفر خارجی آقای خزاعی چه نتیجه ای داشته است؟

وی با انتقاد از قرار گرفتن سازمان توسعه تجارت به عنوان زیر مجموعه سازمان سرمایه گذاری در برنامه ششم به نسیم عنوان کرد: در حال حاضر اتفاق بدتری در حال رخ دادن است و آن این است که در برنامه ششم سازمان توسعه تجارت قرار است زیر مجموعه سازمان سرمایه گذاری خارجی در وزارت اقتصاد شود. با این کار توسعه تجارت هم نابود می شود. پیشنهاد ما ادغام این دو سازمان و شکل دادن سازمانی به نام سازمان "حمایت از سرمایه گذاری و توسعه تجارت" به عنوان یکی از معاونتهای رئیس جمهور با مدیران قوی است که بودجه مناسبی هم داشته باشد.

زمان خزاعی چهار جلسه برای هیات خزاعی بیشتر برگزار نشده!

این کارشناس سرمایه گذاری خارجی گفت: جلسات هیات جذب سرمایه در زمان خزاعی سه یا چهار بار بیشتر تشکیل نشده در حالی که قبلا هر دو هفته یکبار جلسه برگزار می شد. این جلسات وقتی تشکیل می شود که 4 یا 5 پرونده سرمایه گذاری آماده طرح شدن در حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی باشد. بنابراین برگزار نشدن جلسات در این مدت نماینگر عدم وجود پیشنهاد برای سرمایه گزاری خارجی در زمان مدیریت آقای خزاعی است.

خزاعی وقت ندارد با هیاتهای تجاری که به ایران سفر می کنند جلسه بگذارد!

جهان بیگلری با انتقاد از استفاده نکردن از ظرفیت سفرهای هیاتهای تجاری به کشور در جهت جذب سرمایه خارجی به نسیم بیان کرد: در این دولت سفر هیاتهای تجاری بسیار بیشتر از دولت قبل است. در دولت قبل اگر یک هیات تجاری به کشور می آمد همه دستگاههای اجرایی برای استفاده از این فرصت بسیج می شدند، ولی در حال حاضر ممکن است در یک روز سه هیات تجاری به ایران بیاید ولی هیچ خبری از تلاش سرمایه گذاری خارجی نیست. متاسفانه آقای خزاعی حتی وقت جلسه گذاشتن با آنها را هم ندارد!

وی در خصوص چشم انداز سرمایه گذاری خارجی در ایران بعد از برجام نیز به نسیم عنوان کرد: با این وضعیت بعد از برجام هم اتفاقی نخواهد افتاد و سرمایه گذاری خارجی نابود خواهد شد. نقشه راه سرمایه گذاری خارجی که آقای خزاعی می گوید، کجاست؟ چه کسی نوشته است؟ چرا هیچ کارشناسی نقشه راه ایشان را ندیده است؟

این کارشناس سرمایه گذاری خارجی گفت: وقتی آنکتاد درباره نصف شدن آمار سرمایه گذاری خارجی در ایران گزارش داد افرادی مانند مهدی نصرتی به عنوان کارشناس سازمان سرمایه گذاری ادعا کردند که آمار سال های گذشته غلط است، در حالی که اینها از آقای خزاعی دستور گرفتند تا آمارهای گذشته را زیر سوال ببرند.

وی با انتقاد از نگاه دولت به مقوله سرمایه گذاری خارجی گفت: چرا دولت عارضه یابی نمی کند که دلیل مشکلات اقتصادی را پیدا کند؟ همه مشکلات کارخانه ها وام نیست همه آنها به دلیل سیاستهای اقتصادی اشتباه دولت است. در دولت آقای روحانی همه قوانین اقتصادی در حال نقض شدن است و یک قانون درست برای سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد.

نهاوندیان وقتی رئیس دفتر رئیس جمهور شد حمایت از بخش خصوصی را فراموش کرد

مشاور سابق سازمان سرمایه گذاری به تفاوت در دیدگاههای رئیس دفتر رئیس جمهور ، قبل و بعد از حضور در دولت اشاره و توضیح دادد: آقای نهاوندیان زمانی که رئیس اتاق ایران بودند همواره دم از بخش خصوصی و اقتصاد آزاد می زدند ولی زمانی که دولتی شدند حرفهای خود را فراموش کردند. من معتقدم سرمایه گذاری خارجی برای تیم اقتصادی دولت دولت مهم نیست.

وقتی دوستان نزدیک دولت مانند بهکیش و غنی نژاد دولت را نقد می کنند، یک جای کار ایراد دارد

جهان بیگلری افزود: چرا امروز افرادی مانند آقای بهکیش و غنی نژاد دولت را نقد می کنند، اینها مشاوران نزدیک دولت هستند، آقای نهاوندیان با این افراد دوست است. وقتی این افراد دولت را نقد می کنند حتما تیم اقتصادی دولت مشکل دارد.

خروج از رکود با دست دادن با آمریکا حل نمی شود

وی با بیان این مطلب که "خروج از رکود با دست دادن با آمریکا حل نمی شود" به نسیم عنوان کرد: خروج از رکود با دست دادن با آمریکا حل نمی شود. باید دنبال جذب سرمایه خارجی و داخلی باشیم. نمی توانیم در کشور را باز کنیم و توقع داشته باشیم سرمایه گذار خارجی از در و دیوار بریزد.

مشاور سابق سازمان سرمایه گذاری با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی کشور در دو سال اخیر گفت: کشور از لحاظ اقتصادی به سمت غلطی حرکت می کند و این بسیار خطرناک است. بزگترین معضل سرمایه گذاری خارجی طرز تفکر آقای خزاعی است ولی متاسفانه وزیر اقتصاد ما کسی نیست که فکری به حال این مسئله کند.

ارسال نظر: