ترکیه به دنبال واردات گاز از اسرائیل

کدخبر: 1046503

یک روزنامه ترکیه‌ای از رایزنی آنکارا و تل‌‌ویو برای آغاز واردات ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز خبر داد و نوشت: با عادیَ‌سازی روایط میان ترکیه و اسرائیل، آنکارا در صدد است وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش دهد

به گزارش گروه بین الملل «نسیم» روزنامه ترکیه ای "هابرتورک" نوشت: ترکیه و اسرائیل در حال حاضر در حال مذاکرات واردات گاز از طریق خطوط لوله دریای مدیترانه هستند.

آنکارا در انتظار این است که اسرائیل تحویل 30 میلیارد متر مکعب گاز به صورت سالیانه شروع کند که شامل 10 میلیارد متر مکعب برای ترکیه می شود و 20 میلیارد دیگر نیز از طریق ترکیه به اروپا خواهد رفت.

بنابراین ترکیه قصد دارد وابستگی خود را به گاز روسیه که 50 درصد نیاز کشور به گاز طبیعی را تامین می کرد، کاهش دهد. تصور ترکیه بر این است که قیمت گاز اسرائیل، یک قیمت رقابتی با 199 دلار برای هر هزار متر مکعب خواهد بود.

قرار بر این است که حدود 550 کیلومتر خطوط لوله گازی از طریق دریای مدیترانه به بندر "مرسین" ترکیه انتقال داده شود. هزینه این پروژه 2.5 الی 3 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

توافقنامه تحویل گاز هنوز به امضا نرسیده است. انتظار می رود که این توافقنامه در بهار و بعد از حل مناقشه اسرائیل و ترکیه بر سر کاروان آزادی، اعلام گردد.

ترکیه به جز از اسرائیل به دنبال تامین گاز از کشورهای دیگر نیز می باشد. در اوایل دسامبر، ترکیه و آذربایجان موافقت کردند که فعالیت تاسیسات خطوط لوله گاز TANAP را تسریع ببخشند. این پروژه که قرار است در سال 2018 راه اندازی گردد. خطوط لوله ای قرار است از ترکیه و از مرز گرجستان به مرزهای بلغارستان و یونان عبور کند، TANAP همچنین قرار است که گاز را از ترکمنستان و خاورمیانه نیز عبور دهد.

ارسال نظر: