صحرائی: تفکیک ادبیات انقلاب اسلامی از دفاع مقدس موجب غفلت می‌شود

کدخبر: 1046701

این نویسنده دفاع مقدس گفت: طنز در ادبیات انقلاب اسلامی هم کارایی خاص خود را دارد و در آن حیطه هم می‌تواند بدرخشد و اتفاقات ناب این انقلاب را به مخاطبانش انتقال دهد

به گزارش «نسیم»، اکبر صحرایی، نویسنده، با بیان اینکه طنز در تمام لایه‌های زندگی جایگاه خود را دارد، گفت: طنز قابل استناد است و می‌شود موضوعات مدنظر را از طریق طنز به مخاطب انتقال داد. البته در موضوعاتی همچون دفاع مقدس وقتی طنز در کنار خشونت موجود در جنگ قرار می‌گیرد، ناخودآگاه تضادی شکل می‌گیرد که خود باعث ایجاد جذابیت می‌شود.

وی ادامه داد: طنز در ادبیات انقلاب اسلامی هم کارایی خاص خود را دارد و در آن حیطه هم می‌تواند بدرخشد و اتفاقات ناب این انقلاب را به مخاطبانش انتقال دهد. من هم در انقلاب شاهد بودم که در عین درگیری‌ها و تظاهرات‌ها و تیراندازی‌هایی که صورت می‌گرفت، فضاهای طنز خوبی هم شکل می‌گرفت. به طور مثال، در شعارهای انقلاب اسلامی لایه‌هایی از طنز نهفته است که قابل بررسی است.

صحرایی افزود: البته دفاع مقدس به نحوی انقلاب اسلامی را از چشم نویسندگان و هنرمندان پنهان کرد و باعث شد پرده‌ای بر روی انقلاب کشیده شود. انسان‌ها و کشوری همچون ایران که در جنگ تحمیلی قرار داشت، تنها به این پرداختند که به هر وسیله‌ای از خود دفاع کنند و بنابراین بخش زیادی از این مسئله طبیعی بود که ما نخست باید دشمن را دفع کنیم و بعد بنشینیم و بگوییم که انقلاب چه بوده است.

این نویسنده با بیان اینکه ادبیات دفاع مقدس طی هشت سال جنگ تحمیلی و پس از آن بارور شد، تصریح کرد: در این دوران اتفاقات ناب و فضای بکری در سوژه‌یابی ایجاد شد و آنقدر این سوژه عمیق و گسترده بود که به نویسندگان فرصت نمی‌داد به موضوع دیگری بپردازند و به نوعی از دیدگاه دیگر دفاع مقدس ما گام دوم انقلاب اسلامی بود. من این دو واقعه را از هم جدا نمی‌دانم و اعتقاد دارم که این دو تکمیل کننده هم بودند و باید زمانی حتی بگوییم دفاع مقدس یا انقلاب اسلامی و یا عاشورا و این مضامین و وقایع را از یکدیگر جدا ندانیم.

وی با تأکید بر اینکه طی دوران دفاع مقدس، سوژه‌های مرتبط با پیروزی انقلاب اسلامی مهجور ماند، گفت: در دورانی که تب و تاب نوشتن از دفاع مقدس کمتر شد، بزرگواری مانند مرحوم امیرحسین فردی این خلأ را حس و در این زمینه فعالیت‌های بسیاری کرد و حرکت داستان انقلاب را راه‌اندازی کرد.

نویسنده کتاب «دار و دسته‌ دارعلی» همچنین گفت: در نهایت دیدیم که حمایت‌های افرادی همچون امیرحسین فردی باعث شد که داستان‌هایی تألیف و خلق شوند و همین داستان‌ها در جشنواره‌ها و جایزه‌هایی مانند شهید حبیب غنی‌پور و داستان انقلاب حائز رتبه و مقام شدند. اعتقاد دارم که نمی‌شود و نباید انقلاب اسلامی را از دفاع مقدس تفکیک کنیم، چرا که دچار سوءتفاهم می‌شویم و مجدداً با پرداختن و توجه به سوژه انقلاب اسلامی از دفاع مقدس غافل می‌شویم.

ارسال نظر: