"حمایت‌های وزارت صنعت از واردات بی‌رویه کمر صنایع کوچک و بزرگ را شکسته"

کدخبر: 1046768

بسیج دانشکده مهندسی معدن و متالوژی دانشگاه امیرکبیر در نامه‌ای خطاب به نعمت‌زاده نوشت: گویا منافع عده‌ای که خود را مالک تمام ذخایر معدنی کشور می‌دانند مانع از عملیاتی‌سازی چرخه معدن تا فولاد می‌شود

به گزارش «نسیم» بسیج دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه امیرکبیر نامه ای را خطاب به نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت پیرامون رکود در بخش معدن کشور و عدم توجه به اقتصاد معدن محور نوشت که متن آن به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت؛ جناب آقای نعمت زاده سلام علیکم؛

نظر به رکود اقتصادی حاکم بر معادن و صنایع معدنی کشور و عدم توجه به فرآوری مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده و تداوم خام فروشی بعد از بیانات صریح امام خامنه ای در 4 شهریور سال جاری مبنی بر تغییر رویکرد اقتصادی از نفت به معدن و صنایع معدنی؛ بسیج دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه امیرکبیر بنا بر وظیفه ذاتی و الهی خود مبنی بر عدالت خواهی و مطالبه گری از مسئولین پاره ای از مشکلات و مسائل صنایع معدنی را مطرح می نماید.

1- پس از ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» از سوی رهبر معظم انقلاب در 30/۱۱/1392 تا کنون در حالی که تمام مدت مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت با شما بوده است شاهد اقدام مثبتی از سوی جنابعالی به منظور رونق بخش اقتصادی و علی الخصوص بخش معدن کشور نبوده ایم. پروژه هایی که از سال های قبل طرح ریزی شده اند با کندی پیشرفت نموده و طرح ملی جدیدی در این مدت که باعث تحول و خروج از رکود معادن شود ارائه نشده است.هم چنین بیانات صریح ایشان در 4 شهریور سال جاری مبنی بر تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخلی و حمایت از تولید، پرهیز از واردات بی‌رویه و تاثیر منفی آن بر تولید داخلی و اهمیت ویژه بخش معدن و ارزش افزوده و اشتغال‌زایی این بخش بی شک بار سنگینی بر دوش وزارت تحت سرپرستی شما نهاده است. ایشان صراحتا بخش معدن را جایگزین نفت و اقتصاد نفتی بیان نمودند و نسبت به خام فروشی هشدار داده و بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این بخش تاکید نمودند. متاسفانه از آن تاریخ تا کنون هیچ اقدام قابل توجهی در راستای آماده سازی مقدمات این فرامین صورت نگرفته است و شاهد رکودی سخت بر اقتصاد معدنی کشور هستیم که قطعا نمی تواند تامین کننده اقتصاد معدن محور باشد. 2- پس از راه اندازی سامانه کاداستر در 16/۱۲/1393 و بهبود نسبی روند ثبت و بررسی محدوده های معدنی، هنوز هم مشکلات عدیده ای در روند بررسی و ثبت محدوده های معدنی و جود دارد که نیاز به پیگیری و حضور فیزیکی دارد به نحوی که گاهی وجود این سامانه با قابلیت های متعدد نادید گرفته می شود.

3- ارتباط صنعت و دانشگاه سال هاست که در حد کلیشه ای باقی مانده و اندک صنایع دانش بنیان نیز با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. بار ها در سخنرانی های شما اشاره شده است که برنامه اقدام مشترک دانشگاه و صنایع را در دستور کار دارید اما حمایت های این وزارت خانه از واردات بی رویه عملا مغایر این صحبت هاست و باعث شکسته شدن کمر صنایع کوچک و بزرگ شده است.

4- برنامه های تدوین چرخه کامل معدن تا فولاد سال هاست در حلقه های مطالعاتی و دانشگاهی در دستور کار است و نتایج خوبی نیز در زمینه دانش فنی و مباحث اقتصادی این مهم، تدوین و به جامعه علمی عرضه شده است؛ اما گویا منافع عده ای محدود که خود را مالک تمام ذخایر معدنی کشور می دانند و صاحبان قدرت و ثروت هستند مانع از عملیاتی سازی این چرخه می شود چرا با وجود تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی و آماده سازی زیر ساخت ها برا رونق اقتصادی تا کنون اقدام شایسته ای آن چنان که باید و شاید از سوی وزارت تحت سرپرستی شما صورت نگرفته و همچنان شاهد به تاراج رفتن این منابع عظیم ملی بدون کوچکترین سودآوری هستیم؟

5- فرصت به وجود آمده و رکود حاکم بر تقاضای سنگ آهن خام از سوی چین که از سوی کارشناسان امر پیش بینی می شود مدت ها بازار خام فروشی را تحت تاثیر قرار دهد، فرصت مناسبی برای نوسازی سازمان ها و صنایع معدنی و تجدید قوا بوده تا پس از تقاضای مجدد بازار جهانی برای مواد معدنی، این بار ما ابتکار عمل را به دست گرفته و تعیین کننده قیمت های واقعی؛ آن هم نه مواد خام بلکه مواد با ارزش افزوده بالا باشیم.

6- عدم توجه به ارزش افزوده عناصر نادر خاکی موجود در مناطق ایران مرکزی و شرق کشور که سال هاست به ثمن بخس در قالب مواد خام معدنی به چین فروخته می شود یکی دیگر از نقاط سیاه عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد. عناصر نادر خاکی که می توانند ارزش افزوده ده ها و بعضا صد ها برابری را نسبت به مواد خام معدنی که در شبکه آن ها موجود هستند برای کشور سبب شوند، به راحتی در بنادر کشور به چین صادر می شود و با یک فرآوری ساده به قیمتی گزاف مجددا به کشور بر می گرددند. این امر لزوم تاسیس هر چه سریع تر مراکز بزرگ صنعتی و مجهز فرآوری را می طلبد که نیاز مند حمایت جدی مالی و معنوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.

بار دیگر؛ اساتید و دانشجویان مادر دانشگاه های صنعتی کشور آمادگی خود را مبنی بر در اختیار گذاشتن تجارب ارزشمند مطالعاتی و عملیاتی خود برای توسعه هر چه بیش تر و بهتر ایران اسلامی اعلام می نمایند. و السلام علی من التبع الهدی بسیج دانشکده مهندسی معدن و متالورژی مادر دانشگاه های صنعتی کشور

ارسال نظر: