وال‌‌استریت ژورنال مدعی شد: نفوذ هکرهای ایرانی به سیستم کنترل سد نیویورک

کدخبر: 1046775

این روزنامه آمریکایی نوشت: در سال ۲۰۱۳ و پس از حمله استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای ایران، هکرهای ایرانی توانستند به سیستم کنترل یک سد کوچک در نزدیکی نیویورک نفوذ کنند

به گزارش گروه بین الملل «نسیم» به نقل از " وال استریت ژورنال"، بر اساس اظهارات مقامات و کارشناسان پیشین و حاضر آمریکایی، هکرهای ایرانی دو سال قبل، به سیستم کنترل یک سد کوچک، در فاصله ای کمتر از 20 مایلی نیویورک دسترسی پیدا کرده و نگرانی هایی به وجود آورده اند که تا کاخ سفید نیز رسیده است.

این نشریه مدعی شد که این شکاف های امنیتی در حین حمله های هکرهای دولت ایران علیه وب سایت های بانک های ایالات متحده و تنها چند سال بعد از اینکه جاسوسان آمریکایی تاسیسات هسته ای ایرانی با یک کرم کامیپیوتری پیشرفته به نام استاکس نت تخریب کردند؛ رخ داد. در اکتبر سال 2012 وزارت دفاع حمله هکرهای ایرانی را اعلام کرد که باعث ایجاد هراس از جنگ سایبری شد.

به نوشته وال استریت ژورنال، هنوز هم نفوذ به سیستم سد دغدغه هایی را بین مقامات ایالات متحده به وجود آوده است چرا که آن ها وارد عصر چالش های دیجیتالی رو در رو با دولت ها می شوند. شبکه برق آمریکا، کارخانه ها، خطوط لوله، پل ها و سد ها، همه آن ها که می توانند اولین هدف ارتش دیجیتالی واقع شوند،‌ بدون محافظت در شبکه های اینترنتی جای گرفته اند. و برخلاف جنگ های سنتی، گاهی اوقات تشخیص اینکه چه زمانی و کجا قرار است حمله ای توسط یک مخالف صورت بگیرد؛ مشکل است. در صورت هک شدن سد، محققان فدرالی نخست به این فکر می کنند که هدف ممکن است چیز بزرگتر از این سد باشد.

بسیاری از کامپیوتر های کنترل سیستم های صنعتی کهنه و دست دوم هستند. در آغاز عصر دیجیتالی، این ها به عنوان مزیت های امنیتی تبلیغ می شدند. اما این کامپیوتر ها اغلب مستقیماً‌ به شبکه های اینترنتی کامپیوتر های مرکزی وصل می شوند که نفوذ به آن ها بسیار راحت است.

این سیستم ها، میزان جریان در خطوط لوله، حرکت دریچه های متحرک و آزاد شدن آب از سد ها را کنترل می کنند. یک هکر به سادگی می تواند باعث یک انفجار، سیل و یا ترافیک های وحشتناک شود.

بنا به اظهارات محققان، ایالات متحده آمریکا بیش از 57 هزار سیستم کنترل صنعتی دارد که به اینترنت وصل است. این سیستم دامنه ای را از واحدهای تهویه هوا تا خطوط لوله گسترده کنترل الکتریکی را شامل می شود.

بر اساس اعترافات مقامات پیشین آمریکایی، ایالات متحده و دیگر دولت ها نیز خود از جنگ های سایبری استفاده می کنند، چرا که در آغاز دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، آمریکا و اسرائیل از یک برنامه پیشرفته کامپیوتری برای از کار انداختن سانتریفیوژهای تاسیسات هسته ای ایران در نظنز نیز استفاده کرده بودند. که این ویروس به صورت ناخواسته تکثیر شده و به شبکه های دیگری نیز مانند شرکت نفت و گاز آمریکایی ( شورون) نفوذ کرد.

واقعه سد نیوریوک یک زنگ هشدار بود که به مقامات آمریکایی بفهماند که ایران توانایی جنگ دیجیتالی بزرگتری را بیش از آن چیزی که آن ها تصور می کنند؛ دارد. جیمز کلپر، سپهبد بازنشسته آمریکایی در جلسه استماع کنگره در ماه فوریه، هکرهای ایرانی را "بازیگران سایبری با انگیزه و غیر قابل پیش بینی" خواند. مقامات ایرانی به این نظریه هیچ پاسخی ندادند.

مقامات آمریکایی نگران هستند که هکرها به سیستم سد " آرتور آر. بومن" در شهر اورگن نیز نفوذ کنند. یک تاسیسات زمینی که ارتفاعی به اندازه 245 فوت دارد و برای آبیاری زمین های کشاورزی محلی و جلوگیری از سیل در پرینویل، اوگن استفاده می شود، شهری که بالغ بر 9200 نفر جمعیت دارد. مقامات کاخ سفید بر این باور هستند که وارد سطح جدیدی از درگیری های دیجیتالی با ایران شده اند.

ارسال نظر: