الفت: مدیریت انفعالی در پساتحریم به آمار وقوع جرایم دامن می‌زند

کدخبر: 1046817

معاون پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضا درخصوص این که تا چه اندازه تحریم در بروز آسیب‌های اجتماعی نقش دارد گفت: نفس تحریم‌ها مشکل اصلی نیست بلکه تدابیر نامناسب داخلی و عدم مقاوم بودن ساختارها مساله اصلی است

به گزارش «نسیم»، روزنامه حمایت نوشت: محمدباقر الفت در گفت‌وگویی در خصوص تکلیف دستگاه‌ها در جهت مبارزه با مفاسد اظهار کرد: مساله فساد و مبارزه با آن از دیرباز مورد توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است و ایشان بارها به مقوله پیشگیری از شیوع فساد و بکارگیری روش‌های کارآمد برای مبارزه با آن تاکید داشته‌اند تا جایی که به عنوان نمونه در پاسخ به نامه آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، در ارتباط با برگزاری «همایش ملّی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» خواستار اقدام قاطع و اساسی در این حوزه شدند.

وی ادامه داد: با تامل در این پیام‌ها ضرورت دارد تمام بخش‌های اجرایی و نظارتی کشور در امر مبارزه با مفاسد اهتمام داشته و در راستای منویات مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

الفت تصریح کرد: اصلاح جامعه در گروی اصلاح فردی است، لذا اگر بدنبال جامعه‌ای عاری از فساد هستیم باید ابتدا هر فرد از خود اصلاح و خودکنترلی را شروع کند و سپس نوبت به اصلاح جامعه می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در ادامه یادآور شد: مهمترین مسائلی که کشور در حال حاضر با آنها مواجه است عبارتند از رکود تورمی، قیمت نفت و کمبود درآمد دولت، تحریم‌ها و حساسیت اجرای برجام و شرایط اقتصادی و فرهنگی در دوران پساتحریم که این‌ها همه به نحوی در آمار برخی جرائم مانند سرقت، رشاء و ارتشاء، تجاوز به عنف، کلاهبرداری و جرایمی از این قبیل نقش دارند و تبعات و پیامدهای جبران ناپذیری بر جامعه، سلامت و سرمایه اجتماعی، توسعه اقتصادی و حوزه‌های فرهنگی خواهند گذاشت.

وی در پاسخ به این مساله که تا چه اندازه مساله تحریم در بروز آسیب‌های اجتماعی نقش دارد، گفت: نفس تحریم‌ها مشکل اصلی نیست بلکه تدابیر نامناسب داخلی و عدم مقاوم بودن ساختارها مساله اصلی است و علاوه بر آن و همزمان با آن با یک مدیریت منتظر رفع تحریم مواجه هستیم که ناکارآمدی و عدم بهره وری را بازتولید می‌کند.

الفت در خصوص اقدامات انجام شده در عرصه بین‌المللی برای مبارزه با فساد نیز با بیان مصداقی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال سازمان ملل برای روز جهانی مبارزه با فساد شعار «زنجیره فساد را بشکنید» برگزیده و بر لزوم تقویت همکاری­های گسترده دولت، بخش خصوصی، سازمان های غیردولتی و مردم نهاد، رسانه‌ها و شهروندان در درون یک جامعه تأکید دارد.

وی ادامه داد: همچنین در بخش مبارزه بین‌المللی با فساد نیز کنوانسیون بین‌المللی مبارزه تشکیل شده و از سال 2015 تا 2018 در قالب دو بخش «اقدامات پیشگیرانه» و «استرداد اموال» فعالیت می­­‌کند.

الفت با اشاره به پیامدهای فساد بر پیکره جامعه و نظام اسلامی، گفت: درست است که فساد تنها مشکل کشور نیست اما به دلیل پیامدهای مخرب و دهشتناک آن، همواره پیشگیری و مبارزه با آن در صدر وظایف حکومت اسلامی قرار داشته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه یادآور شد: در بررسی‌ها متاسفانه شاهد نقش و سهم عمده سوء تدبیرها که ناشی از عدم اهتمام به رهیافت‌های پیشگیرانه است و ساختار رانتی اقتصاد کشور هستیم.

وی با ارائه راهکاری برای مبارزه با فساد، عنوان کرد: راه حل برون‌رفت از این مساله، اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه است و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، پیشگیری یک موضوع فراقوه‌ای بوده و نیازمند معاضدت و همکاری همگان است. الفت گفت: باید با استفاده از فرصت‌های پیش‌رو و با تقویت همدلی و همزبانی، سعی کنیم با اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه، امور جاری مردم را سالم و شفاف کنیم.

ارسال نظر: