اژه‌ای: اگر رأفت اسلامی نبود سران فتنه باید به اشد مجازات می‌رسیدند

کدخبر: 1046835

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی گفت: یک نسخه از پرونده قوه‌قضائیه، وزارت اطلاعات، بازرسی کل کشور در دستشان بود، به افراد و اسناد دسترسی داشتند/ محاکمه اینها کار آسانی نیست

به گزارش خبرنگار «نسیم»، غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه در همایش "دانشگاه سدی در برابر فتنه" در دانشگاه تهران که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران برگزار شد اظهار داشت: فتنه 88 جرم بسیار بزرگی بود و همه کسانی که آگاهانه در آن جریان قرار گرفتند و کشور را دچار معضلات کردند و بعضی‌ها را به کشتن دادند حتماً مجرمند و بی‌تردید اگر رأفت اسلامی و برخی ملاحظات مورد نظر شورای عالی امنیت ملی نبود باید سران آنها به عنوان مجرم تعقیب و به اشد مجازات می‌رسیدند.

وی افزود:‌ اگر کسی مرتکب جرم شود و بدون اینکه توبه کرده باشد و جبران خسارت کند نمی‌شود مورد عفو قرار گیرد، چون خداوند نیز مجرم را به شرط توبه و استیفای حق الناس می‌بخشد تا زمانی که توبه نکنند و تا زمانی که بر موضع غلط خود باقی بمانند امکان عفو و گذشت نیست.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از معیارهای همه ما باید احترام به قانون باشد و اگر ما همه ملتزم به قانون باشیم به نفع همه است.

وی افزود: بر اساس وظیفه‌ای که قانون اساسی بر عهده شورای عالی امنیت ملی گذاشته شده است تا الآن محاکمه و مجازات برخی از سران فتنه به معنای آنچه در دستگاه قضایی متداول است انجام نشده است و مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای ما مثل قانون است و اگر روزی نظر خود را تغییر دهد باید تصمیم دیگری گرفت.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با تشریح برخی از مسائل فتنه 88 اظهار داشت: کروبی ادعا کرده بود و نامه‌ای به برخی نهادها نوشته بود که مسئولین نظام با کمال سعه صدر پذیرفتند و رئیس قوه قضائیه سه نفر از بزرگان دستگاه قضا را انتخاب کرد که جلسه بگذارند و کروبی مطالبش را مطرح کند و اگر ادعایش صحیح بود مجرمین به اشد مجازات محکوم شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این کمیته سه نفر حاضر بودند که من هم یکی از آنها بودم و در آنجا به آقای کروبی گفتم چون ممکن است فردا شما چیز دیگری بگویید و ما چیز دیگری بهتر است اظهارات خود را به صورت صوتی یا تصویری مستند کرده و هر چه را گفتیم ضبط کنیم که او قبول کرد. همچنین گفتم من و این هیئت تحقیقات را شروع می‌کنیم و چیزی از شما مخفی نمی‌کنیم و از هر راهی که شما پیشنهاد دهید بررسی خواهیم کرد اگر چنانچه حرف شما به گونه‌ای که گفتید نبود حاضرید اظهاراتتان را پس بگیرید که ایشان این را نیز قبول کردند ولی بعد از بررسی که اثبات شد اظهاراتش صحیح نبود این کار را نکرد.

محسنی اژه‌ای در مورد موسوی نیز خاطرنشان کرد: من آن زمان وزیر اطلاعات آقای احمدی نژاد بودم و تماسی با نزدیکان ایشان گرفتم تا دیداری با آقای موسوی داشته باشم و قرار شد بعد از نماز مغرب همان روز دیداری با ایشان داشته باشم ولی بعد از آن هر چه تماس گرفتم پاسخی از او و نزدیکانش داده نشد با ارتباطی که از طریق مسئولیتم در وزارت اطلاعات داشتم شماره‌ای از ایشان پیدا کردم و شخصاً تماس گرفتم که خود آقای موسوی جواب داد و با اکراه قرار ملاقاتی با ایشان گذاشتم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این دیدار به وی گفتم اگر معتقد به تغلبید و دلیل و مدرکی دارید بنشینید بررسی کنیم ولی بدانید اگر فکر می‌کنید که می‌توانید بر خلاف قانون عمل کنید نمی‌توانید این کار را بکنید.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین تصریح کرد: اگر اینها را که عامدانه کشور را به مشکل انداختند اسمش را بغی بگذاریم خطا نکرده‌ایم.

محسنی اژه‌ای درباره پیرامون میزان رسیدگی قوه قضائیه به موضوع فتنه خاطر نشان کرد: شاید قوه قضائیه هم در جهت شناسایی عمق مطلب به کمک سیستم اطلاعاتی نتواند به عمق مطلب برسد ولی تلاش می‌کنیم تا جایی که ممکن است در جهت دفاع از آرمان و ارزش‌ها مسائل اصلی و فرعی کنیم.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر چرایی ورود برخی مجرمین به دانشگاه خاطرنشان کرد: وظیفه رئیس دانشگاه است که اولاً این افراد را راه ندهد و اگر آمد از او قول بگیرد که حرف‌هایی مطرح نکندکه باعث درگیری شود.

محسنی اژه‌ای همچنین در مورد حکم ممنوع التصویری برخی سران فتنه اظهار داشت: دستور قضایی به قوت خود باقی است و فرقی بین مکان‌ها وجود ندارد و اگر کسی تخلفی کند می‌شود تحت تعقیب قرار داد و همه باید رعایت کنند؛ اگر کسی مطلب خلاف واقع و جرمی مطرح کند قابل پیگیری‌است.

وی در پایان تصریح کرد: اگر کسی مجرم بوده و محکومیتی داشته دانشگاه نباید اجازه ورود دهد و اگر چنین اتفاقی بیفتد قوه قضائیه در صورت دریافت گزارش تحت تعقیب قرار می‌دهد.

معاون اول قوه قضائیه گفت: دستگاه قضا در مبارزه با مفاسد اقتصادی هم جدی است و هم خوب کار می کند اما بخشی از کارها مقدماتی است که باید از طریق دولت و سایر دستگاه ها انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی برخورد قاطع نمی کند افزود: ما مگر از هاشمی رفسنجانی به لحاظ ظاهر از نظر جایگاه و قدرت سیاسی بالاتر داریم؟ با وجود فشارهایی که به قوه قضائیه وارد کردند زمانی دختر و پسرش در زندان بود و دختر دیگرش هم در حال رفت و آمد به زندان بود و هم اکنون نیز پسرش در زندان بسر می برد.

وی گفت: محاکمه صاحبان قدرت و ثروت بسیار سخت است و زمانی که پرونده 3 هزار میلیاردی در جریان بود بلندگوهای خارجی و داخلی می گفتند این پرونده به آخر نمی رسد و وقتی که در این پرونده یک نفر اعدام شد می گفتند دروغ است.

محسنی اژه ای افزود: همین پرونده ای که هم اکنون در حال رسیدگی است مگر دانه درشت و صاحبان ثروت نیستند و مگر در این پرونده صاحبان قدرت حضور ندارند؟

وی درباره پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی گفت: آنها به هر چه از هر دستگاهی می خواستند می رسیدند و یک نسخه از پرونده قوه قضائیه ، وزارت اطلاعات ، بازرسی کل کشور در دست آنها بود و آنها به افراد و اسناد دسترسی داشتند و محاکمه اینها کار آسانی نیست.

محسنی اژه ای افزود: همه کارشناسان اقتصادی قبول دارند که یکی از عوامل مهم در مشکلات اقتصادی، بانک ها هستند و همه در اصلاح سیستم بانکی تاکید دارند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت:‌ همه قبول دارند که اگر شبکه بانکی اصلاح شود بسیاری از مفاسد رفع خواهد شد.

محسنی اژه ای افزود: مگر اصلاح سیستم بانکی دست ماست؟

وی ادامه داد: من از آن زمان که پرونده 120 میلیاردی را خودم رسیدگی می کردم مشکلات بانکی را گوشزد کردم و همان مشکلات بانکی در کشور مشاهده می شود.

ارسال نظر: