سردار فدوی: حضور آمریکایی‌ها در منطقه ناامنی را زیاد می‌کند

کدخبر: 1046959

فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد: اگر آمریکایی‌ها به منطقه نمی‌آمدند، ناامنی ها ۹ برابر کمتر می‌شد در حالی که حضور آمریکایی‌ها موجب تشدید ناامنی شده است

به گزارش «نسیم»، هیات نظامی عالیرتبه عمان که به منظور شرکت در دوازدهمین اجلاس کمیته مشترک دوستی نظامی جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان به کشورمان سفر کرده است در محل ستاد فرماندهی کل سپاه با دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه دیدار کرد.

دریادار فدوی در این دیدار با خیر مقدم به هیات نظامی عمان گفت: کشورهای ایران و عمان بعنوان دو کشور مسلمان و همسایه از نقاط اشتراک زیادی برخوردارند که منجر به توسعه مناسبات در حوزه‌های مختلف می شود.

وی افزود: سالیان سال است که هیات‌های مشترک نظامی ایران و عمان در تعامل کامل با یکدیگر به اجرای برنامه‌های مشترک به ویژه در حوزه دریایی می پردازند.

دریادار فدوی با اشاره به اهمیت منطقه تنگه هرمز اظهار داشت: تنگه هرمز یکی از مناطق ژئوپولتیک جهان است که ایران و عمان در دو سوی آن قرار دارند و این مسئله ایجاب می‌کند که ما با هم نزدیک بوده و از هر فرصتی برای تجلی عملی این نزدیکی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دو کشور ایران و عمان با برخورداری از نقاط قوت راهبردی و استراتژیک قادرند هرگونه تصمیمی که منافع دو کشور را در بر می‌گیرد به اجرا درآورند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با تأکید براینکه دنیا به منطقه تنگه هرمز نیاز دارد، اظهار داشت: عدم برخورداری از انرژی به طور قطع مشکلاتی را در جهان بوجود می آورد که این مشکلات در زندگی مردم عادی تجلی می یابد؛ مسلمانی ما اقتضا می کند هرکاری که مردم دنیا را در وضع بهتری قرار دهد، انجام دهیم و همکاری میان دو کشور ایران و عمان برای تحقق این مهم از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه حضور امریکایی‌ها در منطقه ناامنی را زیاد می کند در حالی که آنها مدعی برقراری امنیت هستند، اظهار داشت: براساس آمار موثق جهانی 580 کشتی در جنگ 8 ساله ایران و عراق مورد اصابت قرار گرفت که 49 درصد این درگیری‌ها در یک و نیم سال پایانی جنگ که امریکایی ها با ادعای برقراری امنیت وارد خلیج فارس شدند صورت گرفت.

وی افزود: اگر امریکایی‌ها به منطقه نمی آمدند، ناامنی ها 9 برابر کمتر می شد در حالی که حضور آمریکایی‌ها موجب تشدید ناامنی شده است.

دریادار فدوی در ادامه سخنانش اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عمان همواره قائل به برقراری روال نزدیکی در روند امنیتی که غیر از کشورهای منطقه کسی در آن دخیل نباشد هستند.

وی تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم مکانیزم مشخصی برقرار کنیم تا توانمندی های کشورهای منطقه را بکار گرفته و ضرر و میزان تأثیر کشورهای فرامنطقه‌ای مانند امریکا را در منطقه کم کنیم امنیت منطقه و جهان بیشتر می شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه امریکا در هر کاری که دخالت می کند اوضاع بدتر می شود، گفت: دلیل این امر تفاوت نگاه امریکا با سایر جهانیان به موضوع منافع است.

وی با اشاره به تعاملات و گفتگوهای روزانه نیروی دریایی سپاه با طرف عمانی در منطقه تنگه هرمز اظهار داشت: نیروی دریایی سپاه آمادگی انجام هرگونه اقدام عملی را در راستای توسعه مناسبات با کشور دوست، همسایه و برادر ما عمان را دارد.

همچنین در این دیدار سرتیپ ستاد حمد بن راشد بن سعید البلوشی رئیس کمیته مشترک همکاری نظامی ایران و عمان و سرپرست هیأت بلند پایه نظامی عمان با تأکید براینکه دو کشور ایران و عمان پیوستگی های گسترده ای دارند، گفت: این روابط پویا می بایست روز به روز رشد و پیشرفت داشته و توسعه یابد.

وی از تنگه هرمز به عنوان منطقه راهبردی و حیاتی برای کشورهای منطقه و جهان یاد کرد و اظهار داشت: در صورتی که روابط دوستانه ایران و عمان در برقراری امنیت تنگه هرمز نبود شاهد این امنیت نبودیم.

سرتیپ حمد البلوشی در ادامه تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور عمان روابط تاریخی و مستحکمی است و دو کشور از پیشینه قوی برخوردارند و ما به این روابط افتخار می کنیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان با تأکید بر اینکه امت اسلامی یک امت واحده است، گفت: به طور قطع این امت واحده تجلی خواهد یافت و پیشگامی جمهوری اسلامی ایران و عمان در این زمینه بسیار مبارک است.

ارسال نظر: