دفاع سازمان محیط زیست از بنزین توزیعی در کلان‌شهرها

کدخبر: 1047383

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر توزیع بنزین یورو ۴ در کلان‌شهر‌ها گفت: اگر سوختی که هم اکنون استفاده می‌شود مانند سال‌های پیش با استاندارد یورو ۲ توزیع می‌شد، مردم آلودگی هوا را از ماه‌های گذشته تجربه می‌کردند

به گزارش «نسیم» خبرگزاری صداوسیما نوشت: سعید متصدی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک افزود: علت اینکه چندماهی است که تهران و شهرهای بزرگ کمتر با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند اصلاح سوخت در هشت کلان‌شهر است.
وی افزایش آلودگی هوای تهران و سایر شهرهای آلوده کشور را ناشی از تنوع پدیده اینورژن و یا وارونگی هوا، بخار آب، فعالیت صنایع و همچنین افزایش مصرف سوخت خانگی دانست.
متصدی وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه های مسئول را حفاظت و پیشگیری از آلودگی هوا اعلام کرد و گفت: با تغییر رویکردی که امسال در پیش گرفته شده دولت موفق شده است شاخص های آلودگی هوا را تحت کنترل قرار دهد.
وی با بیان اینکه این شاخص ها طی دو سه هفته گذشته به 160 تا 165 رسید، افزود: تعطیلی مدارس در شرایط هشدار یکی از تغییر رویکردهای دولت به شمار می آید که باعث شد شاخص آلودگی هوا بین 140 تا 145 متوقف شود .
متصدی رسیدن به این مرحله را یک رویداد مهم ارزیابی و تاکید کرد : آنچه اهمیت دارد اینکه کلان‌شهرها وارد شرایط اضطرار نشدند.
وی به بارش های پراکنده ای که شهروندان تهرانی در روزهای اخیر شاهد آن بودند؛ اشاره کرد و گفت: این بارش‌ها همراه با آلودگی هوا باعث شده بود عمق دید مردم کاهش یابد که این رویداد تا حدودی با شاخص‌های آلودگی هوا همخوانی نداشت.
متصدی وقوع پدیده وارونگی هوا به صورت توده ای همراه با سردشدن ناگهانی هوا را که الگوی مصرف سوخت خانگی را تغییر می دهد از دیگر عواملی دانست که باعث تشدید آلودگی هوا طی روزهای شده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا سوخت یورو 4 فاقد هرگونه آلایندگی است؛ گفت: اینکه گفته شود بنزین یورو 4 آلودگی ندارد اصلا صحیح نیست اما آلودگی آن درحد استانداردهای جهانی است.
متصدی با تاکید براینکه سازمان حفاظت محیط زیست هر سه ماه یک بار مقدار بنزن و اروماتیک بنزین یورو 4 را که هم اکنون در کلان‌شهرها توزیع می شود؛ آزمایش می کند، افزود: از زمان توزیع این نوع سوخت این عناصر هیچ وقت بالاتر از استانداردهای تعریف شده نبوده است.
وی با بیان اینکه کیفیت خودروهای تولیدی از شهریور سال 93 ارتقا یافته است و هم اکنون دارای استاندارد یورو 4 است، گفت: با این حال سهم این خودروها در میان خودروهایی که درحال حرکت هستند چندان قابل توجه و چشمگیر نیست.
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بخش قابل توجهی از آلودگی هوای تهران و سایرکلان‌شهرها را مربوط به رفت و آمد خودروهای فرسوده کاربراتوری و خودروهای با استاندارد یورو 2 دانست .
متصدی با تاکید براینکه فرایند کاهش آلودگی هوا طولانی است؛ مولفه های متعددی را برای کاهش این آلودگی ها موثر دانست که مهمترین آنها مشارکت مردم در این زمینه است .
وی درباره تاثیر آلودگی هوا بر سلامت مردم گفت: در تمام دنیا آلودگی هوا یک عامل مخرب سلامت و در مواقعی سرطانزا شناخته شده است.
متصدی همچنین بخشی از مرگ و میرها را به آلودگی هوا مربوط دانست وافزود: اما آنچه مسلم است اینکه این مرگ و میرها در شرایط خاصی تشدید می شود.
وی باتاکید براینکه تنها در شرایطی با افزایش تعداد مرگ و میرها روبرو می شویم که آلودگی هوا وارد شرایط اضطرار شود، گفت: اینکه گفته می شود این تعداد در شرایط هشدار افزایش یافته احتمالا زمینه های بیماری دیگری وجود داشته است.
ارسال نظر: