از "امیر شعر انقلاب" تقدیر شد

کدخبر: 1048087

مراسم بزرگداشت مرتضی امیری اسفندقه در سازمان اوج برگزار شد/ سعید حدادیان: اسفندقه فخرفروشی ندارد زیرا ذاتا معلم است/ امیری اسفندقه: لقب استادی و شاعری را به علیرضا قزوه تقدیم می‌کنم/ قزوه: هنوز خیلی از شعرهای اسفندقه درباره فتنه چاپ نشده است

به گزارش خبرنگار نسیم، بیستمین شب شاعر مراسم بزرگداشت مرتضی امیری اسفندقه ، شاعر ، عصر امروز با حضور، علی موسوی گرمارودی، علی انسانی در سازمان فرهنگی هنری اوج برگزار شد.

محدثی خراسانی: اسفندقه، عرفان اجتماعی دارد

در ابتدای این مراسم، محدثی خراسانی، شاعر گفت: ما در خراسان توفیق این را داشتیم که از زمانی وارد این حوزه شدیم، استادانی حضور داشتند که توقع ما را از خودمان بالا برده اند. وی افزود: ما در جلسات شعرخوانی حوزه هنری مشهد، شاعران جوان را به اساتید معرفی می کردیم اما این اساتید آقای اسفندقه را به ما معرفی کردند، و یادم می آید آقای قهرمان گفت امیدواریم که ایشان جای اخوان را در شعر خراسان بگیرد. محدثی ادامه داد: در آن یک دهه که در شعر خراسان در خدمت شان بودیم حضورشان برکات زیادی داشت، هیچ استعدادی را در دهه ٦٠،٧٠ و یا ٨٠ نمی بینیم که ظرفیتش به اندازه ایشان کشف شده باشد. این شاعر به تعاملات اسفندقه با هنرمندان اشاره کرد و گفت: ایشان با همه هنرمندان در خراسان مراوده داشتند. ایشان را همه با روحیه بی تکلف و صمیمی شان می شناسند و همین روحیه ایشان توانست ظرفیت های ژرف را بر شعر خراسان بگذارد.

وی گفت: عرفان ایشان، عرفان گریز و زاویه نشینی نیست، بلکه عرفان اجتماعی دارد، ما با شاعری گسترده طیف طرف هستیم و دانش ى سلوک و معرفت ایشان منجر به وجود مرتضی امیری اسفندقه شده است. صادق رحمانی مدیر رادیو فرهنگ در این مراسم گفت: دلیل حضورم در این مراسم سابقه چندین سال همکاری با مرتضی امیری اسفندقه است. وی افزود: در میان مردم ما شعر یک امر ذاتی است. نزار قبانی می گوید شاهر بالافطره و شاعر ساختگی با هم متفاوت هستند، اما نبوغ و بداهه سرایی اسفندقه یک امر استثنایی است. رحمانی گفت: ایشان شعری را ممکن است با سهولت بگویند اما شعرشان استواری دارد، افای امیری در عین حال که بدیهه سرا است اما استواری شعرشان کاملا مشخص است. مدیر رادیو فرهنگ گفت: اسفندقه، وطن دوستی و واکنش نسبت به مسائل روزگار را همیشه داشته اند و این از ایشان شاعر مردمی ساخته است. پنج سالی که در خدمت ایشان در رسانه بودیم، برایمان بسیار مغتنم بود.

انسانی: امیری شعرش سیلی خورده و چکش خورده است

علی انسانی شاعر و مداح اهل بیت در این مراسم گفت: اسفندقه در جاهایی که باید خودش را نشان داده ، حدود ٢٠ سال پیش در کیش ما را به مراسمی دعوت کردند و من شخصیت و تواضع ایشان را به وضوح دیدم. وی افزود: ایشان برای هر موضوعی شواهدی دارند، در سروده های ایشان و هر قالبی که سرودن است، شعرش سیلی خورده و چکش خورده است. انسانی تاکید کرد: امیدواریم فرصت های از این دست بیشتر باشد ، همه مردم اسفندقه را دوست دارند و باید این گونه مراسم ها را برای امثال اسفندقه برگزار کنیم. وی گفت: هیح زمانی بازار ولایت به اندازه این زمان داغ نبوده است، وقتی رهبر این گونه از ولایت حمایت می کند، شعرا هم باید این گونه ولایت پذیر باشند، من برای اقای اسفندقه شعر داشتم اما تصمیم گرفتم که این شعر را به خود ایشان تقدیم کنم.

سعید حدادیان: اسفندقه فخرفروشی ندارد زیرا ذاتا معلم است

سعید حدادیان در این مراسم گفت: من در ابتدا از دست اندرکاران موسسه اوج سپاس گذاری می کنم که الگوهای جامعه ادبی را بار دیگر معرفی می کنند. وی افزود: استاد امیر اسفندقه اگر بخواهیم مهم ترین شاخص در وجود ایشان، استادپذیری ، استاد محوری از ویژگی های بارز ایشان است. حدادیان ادامه داد: در محضر استاد بودن و از استاد استفاده کافی و وافی کردن، خیلی امر مهمی است، در گذشته تا اشعاری توسط شاعران نوپا سروده میشد و تا اساتید ان شعر را نمی دیدند، ان شعر چاپ نمیشد. وی تاکید کرد: اسفندقه واقعا انسان را به یاد این بیت می اندازد درس معلم ار بود زمزمه محبتی جمعه به مکتب اورد طفل گریز پا را، ایشان دست شان سوخت اما سیل شاعران جوان به سمت بیمارستان می امد، و اشک می ریختند برای او حدادیان گفت: تواضع در مواجهه با جوانان از دیگر خصیصه های اوست، بعضی ها فراموش می کنند این جوانان که به کلاس های شعر می روند به دنبال کمی تشویق هم هستند، این را اسفندقه خوب فهمیده است،. وی افزود : اسفندقه فخرفروشی ندارد، او ذاتا معلم است، از سال ٧٩ جلسه انجمن ادبی در دانشگاه تهران برگزار می کنیم، همچنین همایش سوختگان وصل ، مراسمی را هم به شهدای مدافع حرم اختصاص حواهیم داد که در بهار آینده برگزار می شود. حدادیان گفت: مرتضی امیری اسفندقه همیشه در خدمت نوآموزان بوده است، همواره عده ای از فرزندان شهدا در کنار او هستند. وی گفت: اسفندقه شعری را در محضر رهبر انقلاب خواند و ایشان بعد از پایان شعرش تاکید کردند که این شعر استاد دیده است و تعابیری رهبری هم که همه می دانیم سرشار از نکته ها است. این مداح اهل بیت به جلسات شعری دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: امیدواریم فرصت دیگری باشد که با اراستگی و پیراستگی بیشتری مراسم را برای اسفندقه برگزار کنیم . از شهدای نیجریه و مدافعان حرم باید یاد کنیم در این مراسم هاا، از کسانی برای ناموس شان به جنگ رفته اند. امروزه دیگر همه شاعران یک شعر برای امام حسین می گویند، اما یه زمانی در سال ٧٠ ، این طور نبود، در دعوت هایی که در دانشگاه ها می شود این را دقت کنیم که نباید حتما ٥٠ نفر به پشت تریبون بروند، و شعر بخوانند، کیفیت شعرها باید بررسی شود.

علی موسوی گرمارودی در بیستمین مراسم شب شاعر گفت: چهار سال که در تاحیکستان بودم، ٤٠ بار از اسفندقه خواستم که تا من اینجا هستم یک بار به تاحیکستان بیا، اما نیامدند، ایشان ٤ یا ٥ اخوانیه برای من دارند، و فکر می کتم اخرین اخوانیه به همان زمان بازگشت من از تاحیکستان برمی گشت؛ من هم در شعری را در جواب ایشان سرودم . این شاعر ادامه داد: نبوغ ایشان هم بسیار زیاد است، و حافظه بسیار قوی ای دارند، گرمارودی در پایان صحبت هایش، اخوانیه امیری اسفندقه و شعر خودش بر این اخوانیه را قرائت کرد.

اسفندقه: من به این نکوداشت دل ندادم اما تن دادم

مرتضی امیری اسفندقه در مراسم بزرگداشت خود گفت: اولین بار که در این مکان حاضر شدم برای تقدیر از یکی از هنرمندان حوزه تجسمی بود، من هیچ وقت نخواستم سجاده یا به قول معروف جانماز آب بکشم. وی افزود: در مورد اینکه به من می گویند اخوان شعر انقلاب، باید بگویم اخوان یکی از شعرای بزرگ است، در آخرین دیدار با ایشان در منزلش، من از شاعری نام بردم، که شفیعی کدکنی به من گفت، این شاعری که نام بردی ٧٠ سال نوری با اخوان فاصله دارد. این شاعر گفت: در این سه دهه چند شاعر عزیز حضور پیدا کردند که شعرشان از مرزها عبور کرده است، یکی از این افراد علیرضا قزوه است، قزوه پای ارزش ها و آرمان ها مانده است. وی به اشعار فروغ فرخزاد اشاره کرد و گفت: من فروغ را شاعری انقلابی می دانم، من به این نکوداشت دل ندادم اما تن دادم. این شاعر گفت: حضرت آقا از من تعریف کردند، شاعران زیادی از من با شعرهایشان تقدیر کرده اند، این ها همه یعنی اینکه از من تقدیر شده است و نیازی به این مراسم نبود. وی به صحبت های قزوه اشاره کرد و گفت: شفیعی کدکنی شعری را برای من گفت، و من به خانه اش رفتم وقتی رفت شعر را برای من بیاورد، گفتم اقای دکتر نیازی نیست که این شعر را بیاورید، و بعدها این شعر را از زبان دوستان زیاد شنیدم. اسفندقه گفت: عادت نداشتم که هنگام اذان حرف بزنم اما قول دادند که بعد از این مراسم نماز جماعت بخوانم، آرزوی من این است که در ایرانی زندگی کنم که جناح نداشته باشد، بال داشته باشد اما بال بال نزند. وی در پاین گفت: لقب استادی و شاعری را به علیرضا قزوه تقدیم می کنم همان طور که سید حسن حسینی لقب شاعری بزرگ را به قیصر امین پور تقدیم کرد.

قزوه: هنوز خیلی از شعرهای اسفندقه درباره فتنه چاپ نشده است

علیرضا قزوه در مراسم بزرگداشت اسفندقه گفت: صحبت کردن راجع به امیری اسفندقه هم سخت است هم آسان. وی افرود: در این روزها که به ایام حماسه ٩ دی نزدیک می‌شویم، دقیقا رصد که می‌کردم به اینجا رسیدم که متاسفانه تنها چهار یا پنج شاعر به میدان آ‌مده‌اند. وی ادامه داد: یک شیرزنی به اسم خانم جنیدی، که مادر چند شهید هستند آن زمان از ورامین چندین اتوبوس خانم را آوردند تا صفی را در مقابل بدخواهان در مقابل بیت رهبری تشکیل دهند که زبانم لال صدمه ای به بیت آقا وارد نشود. قزوه گفت: اقای امیری اسفندقه در آن زمان جلسه شعری را در دانشگاه تهران داشتند با فرزندان شهدا، ایشان جلوی دانشگاه به فرزندان شهدا زنگ میزدند، که در این شلوغی به دانشگاه نیایند، که دستگیر می شوند، ایشان را می برند و کتک می زنند، کلی تلاش کردیم، تا بتوانیم ایشان را آزاد کنیم، ایشان کتک هم خورد اما می گفت، اگر کتک هم بخورم از خط انقلاب خارج نمی شوم، اسفندقه شعرهای زیادی در آن زمان دارند، که خیلی هایش چاپ نشده است. این شاعر گفت: حضرت آقا هم این شعرها را دیدند، من در صداوسیما جلسه ای بود، گفتم، ایشان هنوز بیمه نیستند، پسرش مریض بود، بیمه نداشت، خرج عملش ١٦ میلیون شد، چه کسی به داد این شاعر رسید. وی گفت: اگر امروز امیری را دوست داریم به خاطر سلامت بودن اوست، پدرش که دو فرزند شهید داده است، در کوچه ای که پروین اعتصامی زندگی می کرد و به نام او بود می خواستند به نام این دو شهید بزنند اما پدرشان احازه ندادند و گفتند این ادبیات بوده است که ما هستیم، من از زبان شفیعی کدکنی شنیدیم، که به اسفندقه گفت: قصاید تو بسیار زیبا است و برای امیری قصیده گفت، ٥ قصیده برای من گفته است اما خود من به عنوان قزوه فقط یک غزل برای او گفته ام. وی در پایان گفت: حق برادری را بر من تمام کرده است، امیری ارزش این را دارد که برایش شعر بگوییم.

ارسال نظر: