سخنگوی ناجا:

بیش از ۷۰ درصد سرقت‌های خرد توسط معتادان صورت می‌گیرد

کدخبر: 2000315

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: ‌از ابتدای امسال بیش از ۳۰۰ هزار پرونده به کلانتری‌ها وارد شده که ۸۰ هزار پرونده به واحدهای مشاوره مستقر در کلانتری‌ها ارجاع داده شده و بیش از ۷۰ درصد این پرونده‌ها مورد صلح و سازش قرار گرفته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا در همایشی که با شعار ارتقای بصیرت همگانی، همدلی و همزبانی یگان‌های انتظامی استان زنجان برگزار شد، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته افزایش جرم و جنایت در سطح جامعه ارتباط مستقیمی با کاهش اعتماد عمومی، سرمایه و امنیت اجتماعی دارد که بر همین اساس تامین این سه مولفه در کاهش جرم و جنایت بسیار موثر خواهد بود.

به گفته معاون اجتماعی ناجا، اصلی‌ترین مولفه در جذب سرمایه اجتماعی افرایش اعتماد اجتماعی است که بخش قابل توجهی از این مسئله در سازمان پلیس توسط پرسنل نیروی انتظامی و به سبب نوع برخورد مناسب ایجاد خواهد شد.

منتظرالمهدی با بیان اینکه بی‌پاسخی و کم‌محلی به مراجعان به کلانتری‌ها بیشترین ضربه را ممکن است بر جای بگذارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل نیز با اهتمام و توجه مردم به‌ویژه در سطح خانواده‌ها قابل پیشگیری است و باید تلاش شود تا با حاکم شدن ادبیات گفت‌وگو و تعامل و صمیمت هر چه بیشتر در خانواده‌ها از بروز بسیاری از ناهنجاری‌ها پیشگیری کرد.

معاون اجتماعی ناجا با اشاره به اینکه معاونت اجتماعی نیروی انتظامی به‌عنوان دیده‌بان یک سازمان است که با رصد مشکلات و انعکاس آن به مسئولان راهکارهای مناسب را چاره‌جویی می‌کند، گفت: ‌از ابتدای امسال بیش از 300 هزار پرونده به کلانتری‌های کشور وارد شده که 80 هزار پرونده به واحدهای مشاوره مستقر در کلانتری‌ها ارجاع داده شده و بیش از 70 درصد این پرونده‌ها مورد صلح و سازش قرار گرفته است.

همچنین سعید منتظرالمهدی با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «خشونت» اولین اولویت در بخش آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور گزارش شده است، افزود: هر چند در جامعه فعلی آسیب‌های اجتماعی بسیار متنوع بوده و همانند گذشته تک‌بعدی نیست، بر همین اساس مسئله پیشگیری و جلوگیری از وقع جرم در همه ابعاد آن باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به معضل اعتیاد که سابقه طولانی در جوامع بشری داشته و به بیش از پنج‌هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد، تاکید کرد:‌ طبق آمار مجامع بین‌المللی در حال حاضر بیش از 200 میلیون نفر از جمعیت جهان درگیر اعتیاد هستند و ایران طبق خوشبینانه ترین آمار دو میلیون معتاد در سطح کشور وجود دارد که هر معتاد سالانه و به طور میانگین 375 بزه اجتماعی مرتکب می‌شود.

به گفته سخنگوی ناجا،‌ بیش از 70 درصد سرقت‌های خرد توسط معتادان صورت می‌گیرد.

منتظرالمهدی همچنین گفت: بیش از چهارهزار شهید و 12 هزار مجروح در مرزهای کشور حاصل مبارزه با موادمخدر به کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری همه معتادان در زمان کوتاه برای پلیس امکان‌پذیر است، اما باید توجه داشت این چاره کار نیست و اگر به مساله پیشگیری به‌ویژه با نقش مهم خانواده‌ها در این زمینه توجه نشود میزان ورودی به‌ویژه درگیر شدن جوانان در این حوزه افزایش خواهد یافت.

معاون اجتماعی ناجا در خصوص فعالیت پلیس افتخاری در سطح کشور، گفت: جذب 300 هزار پلیس افتخاری در دستور کار قرار دارد که تاکنون 50 هزار نفر جذب شده‌اند که بیشتر این تعداد را بانوان تشکیل می‌دهند.‌

ارسال نظر: