با وجود وعده‌های مکرر مسئولان ساختمان میرداماد

زمستان هم شروع شد، اما بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی بهار را هم اعلام نکرده!

کدخبر: 2000512

بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی بهار امسال را اعلام نکرد تا یادآوری رفتار این بانک در دولت گذشته در مخفی نگه داشتن رشد اقتصادی در فصول متوالی باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین » همشهری نوشت: بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی بهار امسال را اعلام نکرد تا یادآوری رفتار این بانک در دولت گذشته در مخفی نگه داشتن رشد اقتصادی در فصول متوالی باشد.

این در حالی است که برخی برآوردهای اعلام نشده از احتمال صفر شدن رشد اقتصادی ایران در بهار 94باشد. مرکز آمار ایران هم البته رشد اقتصادی بهار امسال را اعلام نکرده و چندی قبل نرخ رشد اقتصادی 6ماهه را حدود یک درصد برآورد کرده بود. در شرایطی که هم فعالان اقتصادی و هم نمایندگان مجلس نسبت به رکود اقتصادی در کشور ابراز نگرانی کرده و از دولت خواسته‌اند چاره‌ای برای خروج اقتصاد از دام رکود بیندیشد.

بانک مرکزی در حالی گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران در بهار امسال را منتشر کرده که انتظار می‌رفت این نهاد از واقعیت‌های اقتصادی کشور رونمایی کند، حال آنکه اشاره‌ای به ارزش افزوده بخش‌های نفت، کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات و ساختمان نشده است.

اعلام‌نشدن نرخ رشد اقتصادی ایران بدون پاسخ و یا توضیح شفاف از سوی بانک مرکزی همراه شده است اگرچه مقامات ارشد بانک مرکزی قول داده بودند که آمارهای خود را شفاف اعلام کنند. دوم دی‌ماه امسال عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران با اعلام نرخ رشد یک درصدی اقتصاد ایران در نیمه نخست امسال گفت: البته رشد در بخش صنعت منفی 1.2بود که برای جمع‌بندی باید منتظر بمانیم که در 6‌ماه دوم امسال چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

این مقام دولتی در پاسخ به این سؤال که «چرا نرخ رشد اقتصادی سال 93را اعلام نکردید درحالی‌که بانک مرکزی آن را مثبت 3درصد اعلام کرد و رئیس‌جمهور هم به آن استناد کردند، و اینکه عدد بانک مرکزی را تأیید می‌کنید؟» بیان کرد: واقعیت این است، برای اینکه تشتت در مردم ایجاد نکنیم، آن را اعلام نکردیم. آذر افزود: واقعیت این بود که بانک مرکزی نرخ رشد اقتصاد سال 93را زودتر از ما تولید کرد و توسط رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت عدد آن اعلام شد و چون عددی که ما به‌دست آورده بودیم به عدد بانک مرکزی نزدیک بود، دیگر نرخ رشد اقتصادی را که به‌دست آورده بودیم اعلام نکردیم.

افزایش تولید و کاهش صادرات نفت

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از افزایش تولید و کاهش صادرات نفت ایران حکایت دارد به‌گونه‌ای که تولید نفت ایران در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته با 206درصد افزایش به 3میلیون و 93هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که صادرات نفت ایران در این مدت با 4دهم درصد کاهش به یک میلیون و 422هزار بشکه در روز رسیده است.

تولید صنعتی ایران در مسیر کاهش

این گزارش نشان می‌دهد که شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی در بهار امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال 4.2درصد کاهش یافته درحالی‌که سال گذشته این شاخص مهم صنعتی 6.5درصد رشد را تجربه کرده بود. افزون بر اینکه شاخص‌های دیگر صنعتی ازجمله سرمایه‌گذاری در بخش تاسیس واحدهای صنعتی هم منفی شده و به جای آن سرمایه‌گذاری در بخش بهره‌برداری از واحدهای صنعتی رشد کرده است.

ارسال نظر: