معاون وزیر نیرو در نشست با معاون اول رئیس جمهور:

۸ هزار میلیارد جداگانه به وزارت نیرو ندهند، برق سال آینده گران می‌شود

کدخبر: 2001087

فلاحتیان گفت: اگر بخواهیم تعرفه‌های برق را برای سال آینده ثابت نگه داریم باید این ۸ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان در بودجه در ردیفی جداگانه به وزارت نیرو پرداخت شود.

به گزارش « نسیم آنلاین » فارس نوشت: هوشنگ فلاحتیان در جریان بازدید اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از وزارت نیرو در جمع مدیران ارشد آب و برق گفت: در حال حاضر 41 نیروگاه خصوصی در کشور داریم که 32 هزار مگاوات برق تولید می‌کنند.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد که 60 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود،بنابراین تا سال 1400، پیش‌بینی می‌شود که 80 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تولید شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم نیروگاه‌های سیکل ترکیبی 28 درصد است، گفت: تا سال 1420، سهم نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به 60 درصد می‌رسد و در همان سال راندمان نیروگاه‌ها از 37 درصد کنونی به 42 درصد می‌رسد.

فلاحتیان با اشاره به اینکه 8 هزار مگاوات نیروگاه جدید نیاز داریم که در کشور احداث شود گفت:‌ در طول برنامه ششم توسعه 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید باید احداث شود.

به گفته وی قیمت تمام شده برق در حال حاضر 100 تومان است و این عدد نشان می‌دهد که 37 تومان کسری داریم.

وی با اشاره به اینکه در بخش سرمایه‌ای نیازمند 6 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم که از این عدد 1500 میلیارد تومان از فروش انشعاب تأمین خواهد شد،گفت:‌در این بخش 4750 میلیارد تومان کسری سرمایه داریم و باید در بخش تولید برق نیز 3 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

فلاحتیان با اشاره به اینکه وزارت نیرو 25 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: 16 هزار میلیارد تومان از این عدد به شبکه بانکی و 8 هزار و 100 میلیارد تومان نیز به فروشندگان برق خصوصی بدهکار هستیم. البته امسال چون بر اساس مصوبه دولت قدرت تهاتر نداشتیم بدهی‌ها افزایش یافت.

وی اظهار امیدواری کرد: در بودجه سال آینده، 8500 میلیارد تومان تحت عنوان ردیف جداگانه برای تحت پوشش قرار دادن مابه‌التفاوت برق در نظر گرفته شود، بنابراین امیدواریم دولت در بودجه سال آینده 3500 میلیارد تومان برای زیرساخت‌های برق بودجه در نظر بگیرد.

فلاحتیان با اشاره به اینکه قرار است 8 هزار مگاوات نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی تبدیل شود،گفت: قرارداد این اقدام بسته شده است اما چون مشخص نیست چه ارگانی هزینه سوخت صرفه‌جویی شده از این بابت را باید پرداخت کند،موضوع بلاتکلیف مانده است.

به گفته وی اگر این مشکل برطرف شود ظرف 30 ماه ما می‌توانیم استارت سیکل ترکیبی شدن 8 هزار مگاوات نیروگاه گازی را بزنیم.

ارسال نظر: