انتقاد پژویان از رفتار یارانه‌ای دولت در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

دولت مشکلی برای پرداخت یارانه نقدی ندارد، فقط بهانه‌تراشی می‌کند/ روحانی باید رقم یارانه نقدی را افزایش می‌داد

کدخبر: 2001305

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: توجیه دولتمردان در خصوص نداشتن منابع برای پرداختن یارانه نقدی بیهوده است، زیرا قرار بر این بوده که دولت منابع پرداخت یارانه نقدی به مردم را از طریق افزایش قیمت حاملهای انرژی تامین کند.

جمشید پژویان اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص ادعای دولتمردان یازدهم درباره عدم توانایی در پرداخت یارانه نقدی اظهار کرد: توجیه دولتمردان در خصوص نداشتن منابع برای پرداختن یارانه نقدی بیهوده است، زیرا قرار بر این بوده که دولت منابع پرداخت یارانه نقدی به مردم را از طریق افزایش قیمت حاملهای انرژی تامین کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دولت یازدهم از زمان آغاز فعالیت خود، دو بار قیمت حاملهای انرژی را افزایش داده است، اما متاسفانه نه تنها به یارانه نقدی اضافه نکرده است، بلکه برای پرداخت همین یارانه هم اظهار ناتوانی می کند و یا تعابیر عجیب عزا گرفتن و شب مصیبت دولت را به کار می برد.

پژویان گفت: افزایش قیمت حاملهای انرژی قیمتها را به سمت واقعی شدن سوق می دهد و باعث می شود که الگوی مصرف اصلاح شده و تولید ملی مورد حمایت جدی دولت قرار گیرد. در دولت قبل برای اینکه گروهی از مردم از افزایش قیمت حاملهای انرژی آسیب نبینند، بخشی از آن به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت شود.

وی افزود: اگر به ردیفهای بودجه در دو سال فعالیت دولت یازدهم نگاه کنید متوجه می شوید که منابع حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی به بخشهای دیگری تخصیص پیدا می کند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: وقتی دولت بخش قابل توجهی از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی را صرف بودجه بخشهای دیگر مانند حوزه بهداشت و درمان می کند، معلوم است که در پرداخت یارانه نقدی به مردم با مشکل رو به رو می شود.

پژویان با بیان این مطلب که " حذف ثروتمندان از پرداخت یارانه بازی است که دولت آغاز کرده است" به «نسیم آنلاین» گفت: دولت توانایی شناسایی و حذف ثروتمندان را ندارد. متاسفانه دولت ابزار شناسایی ثروتمندان را هم به وجود نیاورده و عزمی هم برای ایجاد این ابزار ندارد.

وی بیان کرد: حذف ثروتمندان هم در دولت قبل و هم در این دولت عملیاتی بود، ولی متاسفانه دولت یازدهم با نفوذ ثروتمندان مالیات بر مجموع درآمد که پایه شناسایی ثروتمندان بود را از قانون جدید مالیاتی خارج کرد تا امکان شناسایی ثروتمندان بسیار سخت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از نحوه حذف یارانه ثروتمندان در دولت یازدهم گفت: متاسفانه دولت یازدهم در این مدت بارها عده ای را از دریافت یارانه به ناحق محروم کرده و بعد مجددا آنها را به لیست یارانه بگیران اضافه کرد. من خودم شاهد شکایت کسانی بودم که شغل خدمتکاری داشتند ولی دولت یازدهم یارانه آنها را قطع کرده بود. این نشان می دهد که دولت توانایی حذف ثروتمندان از دریافت یارانه را ندارد.

پژویان تصریح کرد: در حذف یارانه ثروتمندان انتظار از دولت این است که مرتکب خطاهای نوع اول و دوم نشود، یعنی کسانی که مستحق دریافت یارانه هستند از زیر چتر حمایتی دولت بیرون نمانند و کسانی هم که استحقاق دریافت یارانه را ندارند به راحتی حذف شوند.

وی افزود: متاسفانه دولت یازدهم تنها توانسته یارانه اقشاری از جامعه مانند پزشکان و قضات را حذف کند که افراد فعالی در جامعه هستند و برای کشور ارزش افزوده به همراه می آورند.

این اقتصاددان با اشاره به ثابت ماندن مبلغ یارانه نقدی در دولت روحانی گفت: دولت یازدهم حتما باید به رقم یارانه نقدی اضافه می کرد و یک نظام تامین اجتماعی جامع در کشور ایجاد می کرد که مجبور نباشد تا ابد به مردم یارانه بدهد.

پژویان خاطرنشان کرد: این که دولت منابع حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی را صرف امور دیگری می کنند و بعد اعلام می کنند که پول یارانه نقدی را نداریم. این نوعی تخلف است و باید جلوی آن گرفته شود.

ارسال نظر: