قالیباف:

هیچ معتادی به مراکز بهاران منتقل نمی‌شود

کدخبر: 2001496

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در قالب تذکری به شهردار تهران خواستار جانمایی مراکز نگهداری معتادین به صورت کارشناسی در محلات شد، که شهردار تهران اعلام کرد هیچ معتادی به مراکز بهاران منتقل نمی‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان دویست و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به تلاش های شهرداری تهران در خصوص ساماندهی معتادین و بازگشت آنها به زندگی اشاره کرد و گفت: برخی از اتفاقات در شهر نشان می دهد که بحث احداث مراکز برای معتادین در تمامی محلات شهر تهران دچار مشکل شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری به تنهایی قادر به حل این مشکل نیست، در قالب پیشنهادی اظهار داشت: باید در شیوه جانمایی مراکز بازنگری شده و تیمی کارشناسی برای تعیین محل این مراکز تشکیل شود، تا شورا بتواند با تمام توان از عملکرد شهرداری در این خصوص حمایت کند.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در همین خصوص با اشاره به بازدید خود در نیمه شب روز پنج شنبه از برخی از محلات منطقه 12 اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته در برخی نقاط خوب بوده اما هنوز در برخی نقاط نشانه هایی دیده می شود که باید نسبت به ساماندهی آنها نیز اقدام شود.

وی در ادامه به اعتراضات شهروندان در خصوص احداث ساختمان برای زنان آسیب دیده در یکی از محلات خبر داد و خواستار توضیح شهردار تهران در این خصوص شد.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز که در این جلسه حضور داشت ، در پاسخ به این موضوع اعلام کرد: در شهرداری تهران حتی یک مورد ساخت و ساز برای این موضوع صورت نگرفته است و شهرداری از امکانات خود برای این موضوع استفاده می کند.

وی در ادامه به مجموعه بهاران در حکیمیه ،اشاره کرد و گفت: در این مکان مجموعه ای صنعتی بوده است که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته برای حال و آینده تصمیم گرفته شده که زنان آسیب دیده دوران توانمند سازی خود را در این مجموعه سپری کنند.

وی با بیان اینکه متخصصان شهرداری برای مصاحبه و شناسایی آسیب دیدگان اجتماعی آماده برای انتقال به مجموعه بهاران در حال فعالیت هستند، تاکید کرد: شخصی که وارد مجموعه بهاران می شود دیگر معتاد نیست.

وی تصریح کرد: مجموعه بهاران با هدف توانمند سازی آسیب دیدگان اجتماعی ایجاد شده است و به هیچ وجه مرکز ترک اعتیاد نیست.

وی با اشاره به کمیته 5 نفره جانمایی این مراکز اظهار داشت: تا کنون بیش از 30 محل برای این موضوع جانمایی شده است که با توجه به دور بودن حدود 8 مکان از محل سکونت مردم، دستور داده شد تا افرادی که احتمال داشتن آسیب را دارند به این مکان ها که می توانند کاربری کمپ ها را داشته باشند انتقال داده شوند.

وی با اعلام اینکه اولین مرکز بهاران در دی ماه سال گذشته افتتاح شد و تاکنون بسیاری از این افراد در این مرکز با هدف بازگشت به اجتماع توانمند سازی شده اند خطاب به شهروندان اعلام کرد: من به مردم شهر اطمینان می دهم که ما هرگز معتادین و افراد خطرناک (به لحاظ آسیب های اجتماعی) را که احتمال ضربه زدن به زندگی اجتماعی را دارند را در محل اسکان شهروندان جای نمی دهیم.

وی آئین نامه مربوط به مجموعه بهاران را "سند افتخار" نامید و اظهار داشت: اقدامات شهرداری در خصوص معتادین مطالعه شده و دقیق است و به صورت دقیق و به جزئیات در حال مدیریت است.

مرتضی طلائی نایب رئیس شوای شهر تهران در ادامه این موضوع با تاکید بر اینکه اساس این حرکت درست است اظهار داشت: خوب بود پیش از انجام اقدامات اطلاع رسانی های لازم برای آگاهی بخشی های لازم به شهروندان صورت می گرفت تا ما امروز شاهد وقوع چنین اعتراضاتی در شهر نمی بودیم.

وی با تاکید بر اینکه بین دیدگاه و عمل فاصله زیادی وجود دارد به آمار بازگشت معتادین نجات یافته اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود بازگشت معتادین نجات یافته باز هم مدیریت شهری از اقدامات خود نا امید نیست.

وی با تاکید بر اینکه کار شهرداری در این حوزه در واقع جهادی مقدس است اظهار داشت: تمامی تلاش اعضای شورای شهر و بیان اینگونه سوالات این است که با اصلاح به موقع عملکرد، این زحمات زیر سوال نرود.

قالیباف، شهردار تهران در خصوص آمار مرتبط به بازگشت معتادین نجات یافته تصریح کرد: اینکه نجات افراد از دام اعتیاد کار سختی است مورد قبول است اما با استفاده از تجربیات جهانی و اقدامات علمی 30 درصد از افراد نجات یافته دوباره به اعتیاد باز می گردند، با تاکید بر اینکه این افراد نیز، دیگر معتاد پرخطر سابق نیستند.

فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در همین خصوص با اشاره به بازدید خود از مرکز شفق اظهار داشت: امروز بیش از 400 زن آسیب دیده اجتماعی در این مرکز نگهداری می شوند که پیش از این تمامی شب و روز خود را در خیابان ها سپری می کردند.

وی با اشاره به آمار افراد باردار در بین این افراد نسبت به خطر ورود این کودکان به چرخه کودکان فاقد حمایت های اجتماعی تصریح کرد: حد اقل کاری که این مجموعه انجام می دهد که کودکان متولد شده سم زدایی می شوند و پزشک در این مجموعه وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر تنها بخواهیم این زنان را در فصل سرد نگهداری کنیم در نهایت این افراد به دامن آسیب های اجتماعی در جامعه باز می گردند، تاکید کرد: این افراد نیازمند به محلی هستند که برای حضور در اجتماع توانمند شوند.

وی با بیان اینکه برخی از این افراد نجات یافته حتی فاقد اوراق هویتی هستند، اظهار داشت: در بازدید که کمیته اجتماعی شورای شهر از این مراکز به عمل آورد مشخص شد که تمامی افراد از اعتیاد رهایی یافته بودند و همچنین به آنها کمک می شد تا اوراق هویتی خود را بازیابند و هم توانمند سازی آنها برای حضور در اجتماع انجام می گرفت.

وی با تاکید بر اینکه اکثر این افراد همسران زندانیان هستند ، گفت: عملکرد شهرداری به گونه ای است که امروز بهترین شکل تعامل بین شهرداری و سایر دستگاهها را در طول 10 سال فعالیت خود در این زمینه می بینم. وی تاکید کرد: البته کاستی هایی وجود دارد که باید به شهرداری برای رفع آنها کمک شود. قالیباف شهردار تهران، در ادامه این مبحث به سم زدایی از حدود 4 هزار نفر مرد در جریان اقدامات برای ساماندهی معتادین در شهر تهران اشاره کرد و گفت: در جریان این کار هویت این افراد شناسایی شده و افرادی که برای غیر از شهر تهران باشد پس از سم زدایی با همکاری وزارت کشور به شهر خودشان بازگشت داده می شوند. وی ادامه داد: افرادی هم که برای شهر تهران باشند پس از سم زدایی به ستاد توانمند سازی معرفی می شوند ضمن اینکه آدرس این افراد گرفته شده و به خانواده آنها مراجعه می شود تا با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) تحت پوشش قرار گیرند. وی اظهار داشت: خانواده این افراد نیز در معرض آسیب قرار دارند ضمن اینکه اگر به وضعیت خانواده این افراد رسیدگی نشود دیگر محیط مناسبی برای بازگشت آسیب دیدگان وجود ندارد.

محمد حقانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به وضعیت گرمخانه های شهر تهران اشاره کرد و نسبت به اعتراض شهروند ساکن در همسایگی این گرمخانه ها تذکر داد. قالیباف، شهردار تهران در پاسخ به این موضوع از ابلاغ آئین نامه جدید عملکردی گرمخانه های شهر تهران در دو هفته اخیر خبر داد و تصریح کرد: این گرمخانه ها با هدف کمک به افراد در راه مانده در حدود 4 سال پیش راه اندازی شد و شهرداری با توجه به اینکه افراد معتاد و همچنین برخی از کارگران ساختمانی که به لحاظ مالی بسیار ضعیف هستند نیز وجود داشتند در این گرمخانه ها به آنها پناه داد.

وی با اعلام آمار 6 هزار نفری افرادی که در این گرمخانه ها می خوابند ، گفت: بر اساس دستورالعمل جدید دیگر افراد معتاد در این گرمخانه ها اسکان نمی یابند و به کمپ های معتادین باید انتقال داده شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ساماندهی به وضعیت معتادین و آسیب دیدگان اجتماعی وظیفه ذاتی شهرداری نیست، اظهار داشت: امروز ساماندهی موضوعات در گرو همدلی و همراهی است و مشکلات را تنها بر عهده دیگران قرار دادن زیبنده نظام نیست و بنابر این شهرداری تهران برای یک بار و تنها در یک دوره اقدام به این کار کرده است تا بگوید که اگر اراده ای برای انجام کاری باشد، تحقق آن امکان پذیر است.

مجتبی شاکری، عضو شورای شهر تهران نیز در همین خصوص بر لزوم مشخص بودن نقاط ابتدا و انتهای طرح و ارائه آمار های لازم در خصوص توانمند سازی افراد تاکید کرد.

اسماعیل دوستی نیز با بیان اینکه شهردار تهران با قدم گذاشتن در این راه ریسک بزرگی را انجام داده است در قالب پیشنهادی اظهار داشت: شورای شهر تهران می تواند با ایجاد دو کمیسیون تخصصی بانوان و آقایان به پیگیری موضوع مرتبط با آسیب دیدگان اجتماعی زن و مرد بپردازد.

الهه راستگو، دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به فعالیت فعالان حوزه اعتیاد در شهر تهران اظهار داشت: اساس و پایه در این خصوص آموزش و آگاهی بخشی است این در حالی است که در نشستی که با شورایاران منطقه 17 برگزار شد مشخص بود که آگاهی سازی لازم برای این مراکز توانمند سازی در این منطقه انجام نشده است.

ارسال نظر: