جوابیه سازمان تحت مدیریت زنگنه به گزارش مستند «نسیم آنلاین»:

۹۰ محموله ۳۵ هزار تنی برای جبران کمبود بنزین تولید داخل وارد شد

کدخبر: 2001635

آستانه تحمل پایین در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی یکبار دیگر به معرض نمایش درآمد، این بار در واکنش به گفتگوی «نسیم آنلاین» با "عبدالحسین بیات" معاون وزیر سابق نفت و عضو کنونی هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- آستانه تحمل پایین در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی یکبار دیگر به معرض نمایش درآمد، این بار در واکنش به گفتگوی «نسیم آنلاین» با "عبدالحسین بیات" معاون وزیر سابق نفت و عضو کنونی هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی. هم او که به آلودگی هوا حساسیت به خرج داده و به شدت علاقه مند و خواهان دانستن علت آلودگی شدید و کم سابقه هوا در هفته های اخیر بوده و هست. آلودگی هوای پایتخت و تعدادی از کلانشهرها در ماههای اخیر به یکی از سوژه های داغ رسانه ها مبدل شده که عمده تحلیل ها هم دایر براین بوده که بنزین وارداتی از کیفیت لازم برخوردار نیست. با این حال، شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی در پاسخی به این مصاحبه آورده است: عطف به خبر مورخ 6/10/94 آن خبرگزاری تحت عنوان «معاون زیر سابق نفت: به بنزین داخلی انگ آلودگی زدند؟ چرا با وجود بنزین وارداتی هنوز هوا آلوده است؟»خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید پاسخ ذیل جهت تنویرافکار عمومی به نحو مطلوب در اولین فرصت، از آن خبرگزاری منتشر شود.

عطف به خبر مورخ 6/10/94 آن خبرگزاری تحت عنوان «معاون زیر سابق نفت: به بنزین داخلی انگ آلودگی زدند؟ چرا با وجود بنزین وارداتی هنوز هوا آلوده است؟»، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید پاسخ ذیل جهت تنویرافکار عمومی به نحو مطلوب در اولین فرصت، از آن خبرگزاری منتشر شود. 1-کیفیت ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی‌ها در فاصله زمانی سال‌های 89 تا اواخر 92 که دریافت ریفرمیت‌های پتروشیمی با توجه به میزان بالای بنزن وآروماتیک آن‌ها به عنوان مؤلفه‌های اثرگذار بر محیط زیست قطع گردید،به طور متوسط 6 میلیون لیتر درروز ریفرمیت تولیدی در پتروشیمی بندر امام با بنزن حداقل 10 درصد وآروماتیک 55 درصد و "برزویه" با آروماتیک بیش از 60 درصد و بنزن 3 درصد (در سال‌های اول حدود 8-6 درصد) تحویل پالایش و پخش می‌شده که حداکثر با 40 درصد نفتای سبک، امتزاج یافته و به بازار مصرف ارسال شده است. لازم به ذکر است ریفرمیت بندر امام دربندر ماهشهر و ریفرمیت برزویه به بندرعباس ارسال می‌گردیده است، لذا واضح است که بنزین حاصل از ریفرمیت بندر امام پس از امتزاج با نفتای سبک حاوی حداقل 6 درصد بنزن بوده است. در زمان اجرا نیز وزیر وقت نفت همواره از موقتی بودن طرح با توجه به شرایط حاکم بین المللی صحبت نموده و معلوم نیست اصرار بر کیفی بودن آن ریفرمیت در زمان مصرف به چه دلیل است. 2-بنزین یورو 4 در کلانشهرها بر اساس تکلیف قانونی توزیع بنزین یورو 4 در 8 کلانشهر در معرض آلودگی ازاواخر سال 92 در شهرهای تهران، کرج و اراک با استفاده از بنزین یورو 4 تولیدی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازندکه روزانه 14 میلیون لیتردرآن زمان تولید داشت، شروع گردید که ما زاد بر مصرف کامل سه شهر فوق می‌باشد. متعاقباً با تمهیدات در نظر گرفته شده نرم افزاری و سخت افزاری تولید بنزین با استاندارد یورو 4 در پالایشگاه‌های تبریز به میدان 800 هزار لیتر در روز و اصفهان 2 میلیون لیتر در روز در دستور کار قرار گرفت و از اواسط سال 93 توزیع بنزین یورو 4 درپالایشگاه‌های فوق درشهرهای تبریز و اصفهان شروع شد. در پاییز 93 با استفاده از مازاد بنزین یورو 4 تولیدی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، توزیع بنزین یورو 4 در شهر مقدس مشهد شروع گردید. بعدازتعمیرات اساسی پالایشگاه امام خمینی (ره) در اوایل سال 94، میزان تولید بنزین یورو 4 این پالایشگاه به 16 میلیون لیتر درروزرسید. ازاوایل مهر ماه 94 با به ثمر رسیدن تولید انبوه کاتالیست واحد ایزومراسیون ساخت داخل پالایشگاه اصفهان و بارگیری درواحد فوق،تولیدبنزین یورو 4 پالایشگاه اصفهان به 7 میلیون لیتر در روز افزایش یافته و توزیع بنزین یورو 4 در اهواز هم شروع شد. درحال حاضر شهرهای تهران، اراک، کرج واصفهان تحت پوشش کامل توزیع بنزین یورو 4 تولید داخل کشور، شهر تبریز حدود 80 درصد و شهرهای اهواز و مشهد حدود 50 درصد تحت پوشش توزیع بنزین یورو 4 تولید داخل می‌باشدوبرنامه‌ریزی توزیع در شهر شیراز نیز در دست اقدام است. ملاحظه می‌گردد در شهرهای فوق هیچگونه بنزین وارداتی توزیع نشده است. موضوع آلودگی هوا تابع عوامل مختلفی است که یکی از مؤلفه‌های آن کیفیت بنزین توزیعی بوده که با توجه به اقدامات انجام شده و نتایج بررسی‌های انجام شده توسط ارگان‌‌های تخصصی ذیربط با توزیع بنزین یورو 4 تولید داخل بحث آلودگی مربوط به بنزین در هوای کلانشهرها کاملاً تحت کنترل قرار گرفته و ساماندهی شده است. 3- تست بنزین وارداتی از 15/4/93 تا کنون حدود 90 محموله بنزین به میزان هرمحموله 35-30 هزار تن به منظور جبران کمبود تولید داخل کاملاً مطابق با استاندارد یورو 4 وارد کشورشده و همواره دیگر بنزین‌های تولیدی(به غیر از یورو 4 تولید داخل) در دیگر شهرهای کشور توزیع گردیده است و صرفاً یک محموله به علت داشتن فلزات سنگین قبل از تخلیه عودت داده شده است. 4-بنزین با استاندارد یورو 4 پتروشیمی از اواخر سال 93 پتروشیمی بندر امام اعلام نمود با تغییر در فرآیند و اصلاح خوراک، توانایی تولید بنزین با استاندارد یورو 4 (بنزن حداکثر 1 درصد،آروماتیک حداکثر 30 درصد، گوگرد حداکثر 50 جز در میلیون و درجه آرام سوزی 95 و...) را دارد. لذا یک تیم تخصصی پالایش و پخش از امکانات تولید و ذخیره‌سازی درپتروشیمی بندر امام بازدید و پس از انجام تست‌های مورد نظرتفاهم اولیه جهت دریافت آزمایشی بنزین یورو 4 تولید پتروشیمی بندر امام به عمل آمده و از تیرماه سال جاری دریافت بنزین فوق به میزان 500 هزار لیتر در روز شروع و در حال حاضر به طور متوسط روزانه 800 هزار لیتر بنزین یورو 4 از پتروشیمی فوق دریافت شده است. براساس برنامه اعلام شده وامکانات پتروشیمی تا حد 1.5 میلیون لیتر در روز در حال افزایش است. لذا شرکت ملی پالایش و پخش آمادگی دارد هر یک از پتروشیمی‌های کشور که بتوانند بنزین با استاندارد یورو 4 تولید نماید تفاهمنامه دریافت امضاء نموده و از میزان واردات بنزین یورو 4 متناسباً تا راه‌اندازی پروژه ستاره خلیج فارس بکاهد.

ارسال نظر: